فصل دوم شناختنامه صد طراح گرافیک در تهران است؛ طراحانی که یا متولد تهران هستند یا تهران صحنۀ رشد و بالندگی حرفهای آنها بوده است.»از جمله نامهایی که در این اثر به آنها پرداخته شده است میتوان به نورالدین زرینکلک، مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، ابراهیم حقیقی، مجید اخوان و رضا عابدینی اشاره کرد.
این کتاب که بنا بر اقتضای محتوای آن، پر از تصویر و طرحهای گرافیکی است علاوه بر اینکه میتواند برای متخصصان گرافیک و هنرمندان گرافیست کاربردی باشد، برای علاقهمندان این هنر و کسانی که قصد دارند وارد این حرفه شوند نیز راهنما و راهگشاست.
در بخشی از کتاب که به معرفی عباس کیارستمیِ گرافیست میپردازد میخوانیم: «عباس کیارستمی هنرمندی جامعالاطراف بود و در زمینههای مختلفی مانند گرافیک، سینما، تدوین، نقاشی، شعر و عکاسی فعالیت داشت. او در اوایـل دهه ۱۳۴۰ در دانشکده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) در رشته نقاشی پذیرفته شـد. همزمان با تحصیل در دانشکده، بـهعنـوان نقـاش تبلیغاتی در آتلیه هفت همراه با «علیاکبر صادقی»، شروع به طراحی پوستر و آگهی تبلیغاتی کرد. او پس از مدتی به «تبلی فیلم» رفت و فعالیت طراحی گرافیک را ادامه داد. تصویرگری کتاب، عنوانبندی فیلم و طراحی پوسترهایش بخشهـای جدانشدنی از تاریخ طراحی گرافیک ایران هستند.
وی در سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره، در کنار فیروز شیروانلو، فرشید مثقالی، نیکزاد نجومی و علیاصغر محتاج به طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم پرداخت. عنوانبندی فیلم «وسوسه شیطان» ساخته «محمد زریندست» نخستین تجربه طراحی و ساخت تیتراژ برای او بود. تیتراژهای دو فیلم قیصر (۱۳۴۸) و رضا موتوری (۱۳۴۹) از مسعود کیمیایی فعالیتهای بعدی او در این زمینه بود. میتوان گفت کار در سینما برای کیارستمی با طراحی گرافیک فیلم «قیصر» آغاز شد. مدتی بعد از فعالیت در نگاره، به دعوت فیروز شیروانلو که مسئولیت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ اولین فیلمش «نان و کوچه» را ساخت.
پوسترهای فیلمهای وسوسه شیطان (۱۳۴۶)، قیصر (۱۳۴۸)، رشید (۱۳۵۰)، سیاه و سفید (۱۳۵۱)، دو راه حـل بـرای یک مسئله (۱۳۵۴)، لباسی برای عروسی (۱۳۵۵) و سیرک بزرگ مسکو (۱۳۴۸)، روز جهانی پیکار با بیسوادی (دهه ۱۳۴۰) مهمترین پوسترهایی هستند که عباس کیارستمی پیش از سال ۱۳۵۷ طراحی کرد. او در طراحی پوستر فیلم «قیصر» دست به کار تازهای زد، با آگراندیسمان کردن عکس ترامدار بازیگر، تکنیکی نو به وجود آورد که تا آن زمان کسی آن را انجام نداده بود. دهه ۱۳۵۰ اوج فعالیت طراحی گرافیک برای اوست، آثارش در کنار دیگر طراحان گرافیک در دو نمایشگاه مهم تاریخی «پنجاه سال گرافیک ایران » (۱۳۵۵) و «نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا» (۱۳۵۸) به نمایش درآمد.»