پایگاه خبری/ تحلیلی قلم؛ استان ها- شکیبا کولیوند: در سند راهبردی و عملیاتی سهساله استان همدان بارها و البته در جایجای آن میتوان نام چرم همدان را بهعنوان یک ظرفیت و پیشینه تولید صنایع دستی دید که باید از این ظرفیتها بهرهای ببریم؛ بارها تأکید شده است که باید در مسیر توسعه و گسترش صنایع دستی محلی مانند چرم (دباغی و سراجی) در استان همدان پیش رویم و در عرصه صادرات آنها به کشورهای هدف قدمی برداریم، اما دراینبین بهراستی چه قدمهایی برای فعالین این عرصه و البته نام و نشان چرم همدان و زنده نگه داشتن آن برداشته شده است؟ حال که از اجرای این سند سهساله حدود دوسوم راه را آمدهایم، چهها کردهایم؟ در این روزهای شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیتها و مشکلات صادراتی، آیا فکری برای فعالین این عرصه کردهایم؟
در این راستا بر آن شدیم تا پای صحبتها و البته دغدغههای اینروزهای دو تن از هنرمندان و تولیدکنندگان مطرح محصولات چرم همدان بنشینیم، بدینترتیب در ادامه متن گفتوگو خبرنگار ما با مصطفی گودرزی و حسن علیزاده را میخوانید:
اوضاع اسفناک است/ حمایتی نیست
مصطفی گودرزی در گفتوگو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه حدود ۲۵ سال است که در عرصه چرم همدان فعالیت دارد، گفت: درحال حاضر سه کارگاه در این راستا داریم و تعداد ۱۸ تا ۲۰ نفر در این کارگاهها مشغول بهکار هستند.
این تولیدکننده محصولات چرمی در همدان درخصوص وضعیت این روزهای صنعت چرم همدان و فعالین و هنرمندان این عرصه مطرح کرد: وضعیت اینروزهایمان تعطیلیها و اوضاعی اسفناک است، خیلی از فعالین این عرصه امروز بیکار هستند و به مشکل خوردهاند.
وی با بیان اینکه در مسیر تعطیلی هستیم، خاطرنشان کرد: جنس دپو شده بسیاری داریم، خریدار نیست و از سویی هیچ حمایتی هم نیست!صنف کیف و کفش چرم از بین میرود
گودرزی در ادامه گفتوگو با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا با بحثهای برجام و مواردی دیگر، بحثهای صادراتی دچار مشکلاتی شد، ادامه داد: در ادامه این موضوع در اواخر سال گذشته نیز بحث شیوع ویروس کرونا پیش آمد و درحال حاضر هم در بحث فروش و هم در زمینه صادرات مشکلاتی داریم، بهنوعی که در سال جاری تنها صادراتی جزئی به کشور عراق داشتهایم.
این تولیدکننده محصولات چرمی در همدان خاطرنشان کرد: از سویی در کنار نقد نشدن جنسهای دپوشده و تعطیلی بازار فروش و صادرات با موضوع گرانی مواد اولیه نیز روبهرو هستیم و با این وضعیت میتوان گفت که صنف کیف و کفش چرم از بین میرود.برخی فعالین این عرصه زیر خط فقر بوده و بیکار هستند
وی با تصریح بر اینکه ۲۵ نفر فعال در عرصه چرم همدان را میشناسم که اینروزها کارشان تعطیل شده است، افزود: برخی فعالین این عرصه زیر خط فقر بوده و بیکار هستند و وارد عرصههای شغلی دیگری چون تاکسیرانی شدهاند یا خانهنشین هستند.
این تولیدکننده محصولات چرمی در همدان با بیان اینکه همکارانم ۶ تا ۱۸ سال است که پیش من مشغول بهکار هستند، ادامه داد: این افراد درحال حاضر استادکاران چرم شدهاند و واقعاً نمیدانم که باید چه کار کنم، برخی از افرادی که در کارگاهم کار میکنند، تازه متأهل شده و جوان هستند و درصورت تعطیلی کارگاه نمیدانم جواب آنها را باید چطور بدهم.کوچکترین حمایتی از ما نمیشود
گودرزی با بیان اینکه با مشکلات بسیاری روبهرو هستیم، افزود: کوچکترین حمایتی از ما نمیشود و به سختی ادامه کار میدهیم، اسفندماه سال گذشته یک واحد مسکونیام را فروختم تا بتوانم حقوق نیروهای کارم را بدهم، ماشینم را نیز فروختهام و حال با این افزایش قیمت خودرو، نمیتوانم دیگر یک خودرو هم بخرم.
وی ادامه داد: پولهای فروش آن ملک و ماشینم برای بدهیها و حقوق نیروهای کارم رفت، اما با وجود این گرانیها و افزایش قیمتها، جنس ما بسیار کم افزایش قیمت داشت. سرمایهگذاری چرم در همدان نداریم
گودرزی درخصوص اینکه چرا نام چرم همدان در کشور چندان مطرح نیست و آیا اگر این نام و برند مشهور بود اینروزها مشکلات کمتر بود یا خیر؟ گفت: سرمایهگذاری چرم در همدان نداریم و اگر هم سرمایهگذاریای بوده، در سطح خُرد است؛ درحالی که نیاز است یک سرمایهگذاری مناسب در این زمینه را شاهد باشیم تا بتواند تولید و فروش را به هم متصل کند.
این تولیدکننده محصولات چرمی در همدان یادآور شد: هماکنون محصولات چرمی تولیدی ما برای برندهای مشهور چرم کشور ارسال و به فروش میرسد، اما نامی از برند چرم همدان نیست.
وی علت موفقیت برندهای مشهور چرم در کشور را تیمی پیش بردن کار دانست و افزود: نیاز است تا یک تیم تجاری در کنار تولیدکننده باشد تا بتوان تولید با کیفیت را با یک فکر مناسب وارد عرصه فروش و البته صادرات کرد، اما تاکنون این امر در همدان اتفاق نیفتاده است.
گودرزی ادامه داد: مجموعه کاری من، محصولات چرمی صادراتی دارند و برای برندهای خوب چرم در کشور نیز تولید میکنیم.
وی به نمایندگیهای چرمهای مشهور که در همدان فعالیت دارند اشاره کرد و افزود: متأسفانه در این زمینه شاهدیم که اعتمادی به خود همشهریها نیز ندارند، بهنوعی که ما کالای چرم را به برند چرم در تهران میفرستیم و این نمایندگی آن محصولات چرمی را از برند میخرند، درحالی که میتوانستند آن محصولات چرمی را از ما بهعنوان تولیدکننده در همدان خریداری کنند، بدون آنکه از قیمت کالا در حد بسیار زیادی بکاهند.
این تولیدکننده محصولات چرمی در همدان ادامه داد: این روند باعث شده است که ما جنس را به خارج از استان بفرستیم، درحالی که اسمی از چرم همدان در برندهای مشهور چرم کشور دیده نمیشود، از سویی برندهای مشهور چرم ما را به تبریز و مشهد و تهران میبرند تا اقدامات مربوط به کارشناسی چرم را نیز برایشان انجام دهیم، درحالی که در شهر خودمان به این وضعیت نرسیدهایم.
وقتی تبلیغات منفی مانع صادرات با نام کشورمان میشود
گودرزی با تصریح بر اینکه اگر در همدان روی سرمایهگذاری چرم کار شود روند به نحو مناسبی پیش خواهد رفت، خاطرنشان کرد: از سویی دیگر در شرکتمان در کشور هلند دیدیم که جنس و کالای ایرانیها را نمیخرند، چراکه تبلیغات منفیای درخصوص ما وجود دارد.
وی با تصریح بر آنکه برخی از فعالین این عرصه در کشورهای دیگر به بنده گفتند برای اینکه بتوانی در خارج کار کنی بهجای ایرانی بودن خود را افغان و تاجیکی معرفی کن، ادامه داد: ۷۰ درصد چرم در ایتالیا در دست ایرانیها است، اما اسمی از ایرانیها نیست و حتی در یک معامله کاریام وقتی که آن فرد فهمید من ایرانی هستم، مرا تروریست نامید و معامله را بههم زد.
این تولیدکننده محصولات چرمی در همدان در بخش پایانی گفتوگو به فرهنگ خرید مردم کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و افزود: آنها کالای تولیدی کشورشان را ترجیح میدهند، حتی اگر کالاهای تولیدی در کشورشان کیفیت مناسبی هم نداشته باشد، بازهم آن را ارجح میدانند. درحالی که ما این اتحاد را در کشورمان نداریم.
تغییرات لحظهای قیمتها، باری بر دوش استادکاران چرم همدان
یک تولیدکننده دیگر محصولات چرمی در همدان در گفتوگو با خبرنگار ما با بیان آنکه با توضیح دادن این مشکلات دردی دوا نمیشود، گفت: وضعیت اینروزها نظارت میخواهد که نیست!
حسن علیزاده با اشاره به اینکه در هر صنفی نیاز است تا چند نفر خبره فعال باشند، مطرح کرد: متأسفانه برخی از افرادی در بحث نظارت و کارشناسی چرم هستند، هیچ آشنایی و تجربهای در این زمینه ندارند.
وی به تغییرات لحظهای قیمتها اشاره و عنوان کرد: متأسفانه با تغییر قیمت دلار، مواد اولیه مورد نیازمان تغییر قیمت میدهد و حتی در طول دو ساعت نیز قیمتها تغییر و روند افزایشی دارند.
علیزاده با تصریح بر اینکه ۳۱ سال است که در عرصه چرم فعالیت دارد، گفت: کارگاه تولیدی محصولات چرمی در همدان با تعداد هفت نیرو فعال است که با محدودیتهای ناشی از طرح مقابله با کرونا شاهد تعطیلیها در این عرصه نیز هستیم.
وی درخصوص تسهیلات حمایتی مربوط به دوران کرونا نیز گفت: تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی را از هیچ ارگانی نگرفتهام.
با این تفاسیر میبینیم در وضعیتی که تحریمها و شیوع ویروس کرونا بر بدنه صنایع دستی و تولید فشار وارد کرده است، گویی در استان ما نیز گَرد فراموشی و بیتوجهی بر «صنعت چرم همدان» ریخته شده و در سایه تحریم و کرونا رو به زوال است! درحالی که در سال جهش تولید هستیم و هرگونه کوتاهی در حمایت از تولید را حتی میتوان خیانت نامید.
بهراستی باید گفت که صنعت چرم در استان همدان از قدمت دیرینهای برخوردار بوده است، اما همین قدمت دیرینه با توجه به وضعیت فعلی مایه تأسف نیز میشود، بهطوری که همدان نهتنها از این ظرفیت عظیم هنوز بهدرستی بهره نبرده و در مسیر اشتغالزایی این مسیر، افزایش صادرات صنایع دستی، برندسازی و مواردی از این دست ورود پیدا نکرده، بلکه قدمها را معکوس برداشته است!
بهنوعی که فعالین چرم همدان اینروزها در مسیر تعطیلیها و رکود و بیکاریها هستند و حتی نتوانستهایم مشاغل سابق را حفظ کنیم چه برسد به احیا!
از سویی، جای سرمایهگذاری صنعت چرم در همدان خالی بوده و امید است تا با همتهای مسئولین اقتصادی و البته صنایع دستی استان شاهد تبلیغات مناسب و معرفی هرچه بهتر صنایع دستی همدان بهویژه چرم همدان باشیم. چراکه از یکسو بیتوجهی در این عرصه میتواند موجب زوال و نابودی صنعت چرم همدان و خاموشی کارگاههای تولیدی در این مسیر باشد و از سویی چنان که تا امروز هم تولیدکنندگان در این عرصه واحدهایشان را با هم و غم بسیار سر پا نگه داشتهاند، در ادامه نیز نگه دارند، اما… چرمهای همدان بدون نام همدان و بدون اشتغالزایی مناسب در واحدهای فروش و بازاریابی و صادرات در مسیر فروش داخلی و خارجی وارد شود و بازهم همدان بماند و پلههایی که یک به یک به عقب برمیگردد