پایگاه خبری/ تحلیلی قلم؛ استان ها- شکیبا کولیوند: هفته نخست تیرماه سال جاری بود که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: نظر به مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و آغاز تردد و سفرهای بین استانی و با عنایت به هماهنگی بهعملآمده با مسئولین مربوطه در راهآهن جمهوری اسلامی و شرکت خدمات مسافرتی حامیگشت، مجری قطارهای گردشگری لرستان و سوادکوه، نخستین قطار گردشگری همدان در سال ۹۹ از تهران به همدان اجرا و نخستین قطار گردشگری تهران- همدان در روز پنجشنبه ۱۲/۴/۹۹ وارد همدان خواهد شد.
علی خاکسار عنوان کرد: با توجه به الزام رعایت پروتکلهای بهداشتی، این قطار با یکسوم ظرفیت خود (۱۲۰ نفر) گردشگران را از تهران به مقصد همدان میرساند و گردشگران در نخستین تور بهصورت یکروزه و بدون اقامت شبانه بعد از بازدید از غار علیصدر، شهر جهانی سفال و شهر همدان، عصر آن روز به تهران برمیگردند.
وی ادامه داد: نظر به ظرفیتهای متنوع و پُرتعداد گردشگری استان همدان و بهمنظور استفاده از راهآهن تهران- همدان بهعنوان زیرساختی ایمن و بهصرفه، برنامه سفر قطار گردشگری در هفته و ماههای آتی نیز ادامه یافته و تمهیداتی درخصوص اقامت شبانه گردشگران به همراه بازدید از تعداد بیشتری از جاذبههای تاریخی، فرهنگی و گردشگری همدان نیز درحال انجام است.
اختلافاتی که اجازه حرکت به قطار گردشگری همدان را نداد
اما به ناگاه در هفته دوم تیرماه سال جاری بود که این مقام مسئول مطرح کرد: عصر چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۹ به اداره کل میراث فرهنگی استان همدان اطلاع دادند اختلافی درباره نوع قطار پیش آمده است و قطار گردشگری اجازه حرکت ندارد.
اما بهراستی قطار گردشگری میتوانست چه دستاوردهایی برای همدان و البته غرب کشور داشته باشد؟ حدود ۱۵ سال پیش بحث قطارهای گردشگری در مشهد و تهران و سپس در اصفهان عنوان شد، بهنوعی که با توجه به گسترش صنعت حملونقل ریلی و افزایش روزافزون تقاضای سفر ریلی در جهان و بهویژه در ایران، لزوم توسعه ناوگان و افزایش ظرفیت مسافری بیشازپیش نمایان شده بود و در این میان با بهرهگیری از فناوریهای جدید و اضافه کردن دستگاههای پیشرفته جهت بهبود کیفیت خدمات ریلی، شرکت قطارهای مسافری رجا اقدام به خرید سرویس جدیدی بهنام ترنست کرده است. قطارهای ترنست به قطارهای چند واحدی یا چندگانه با ویژگی خودکششی موسوم هستند و از امتیازات سرعت بالا، قدرت کافی، ایمنی، کنترل و هدایت خودکار مبتنی بر فناوری اطلاعات و رفاه مناسب برای مسافران برخوردار بودند، تا اینکه از سال ۱۳۸۴ ترنستها به کشور وارد شدند و در چهار مسیر تهران- مشهد، تهران- میانه، تهران– اصفهان و تهران- اراک نیز از آن روزها حدود ۱۵ سالی میگذرد تا این طرح به استانهای غربی هم روی خوش نشان داد و قرار بود حرکتی صورت گیرد که ناگهان یکسری اختلافات که شاید رنگوبوی کرونایی نیز داشت، وارد ماجرا شد و مانع به صدا درآمدن سوت قطار گردشگری ما شد.
اما بهراستی اینروزها که شاهدیم قطارهای گردشگری در برخی از نقاط کشور همچنان درحال حرکت هستند، چرا در همدان از این خبرها نیست؟ همین شهریورماه سال جاری بود که عنوان شد: قطار گردشگری شیرگاه روزهای جمعه ۱۴ و ۲۱ شهریورماه و قطار گردشگری سوادکوه روز پنجشنبه ۲۰ شهریورماه با برنامهریزی صورتگرفته و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، حرکت میکنند و البته حرکت هم کردند، آنهم در قالب قطار گردشگری مازندران به تهران با ۱۳۰ مسافر؛ پس علت مسکوت ماندن هرگونه طرح گردشگری آنهم با رعایت پروتکلها و در قالب سفرهای ایمن در همدان چیست؟
با این تفاسیر، بر آن شدیم تا پیگیر موضوع باشیم تا مشخص شود اینروزها که صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن در خواب عمیقی فرو رفته است، برنامهریزیها به کدام سو میرود و آیا به فکر قطار گردشگری هستیم یا خیر؟ در این راستا گفتوگویی با علی خاکسار، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه آن را میخوانید:
علی خاکسار در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای آغاز بهکار قطار گردشگری همدان و رونق این بخش سال گذشته اقداماتی به انجام رسید، مطرح کرد: کل کارها برای به حرکت درآمدن این قطار انجام گرفت و تورهایی نیز برای برگزاری برنامههایشان ثبتنام کردند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: این وضعیت به سبب شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای بهعملآمده در امتداد آن، کنسل شد.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که شاهد محدودیتها بر اثر شیوع ویروس هستیم، برنامهای برای آغاز دوباره و حرکت قطار گردشگری نداریم.
گفتنی است؛ در هفته گذشته نیز طی گفتوگو با این مسئول مشخص شد در استان همدان برنامهای برای گردشگری هوشمند و سفر ایمن در این ایام طراحی نشده است، حال آنکه استانهای دیگر قدمهای مناسبی در زمینه بهبود زیرساختها و مسائل خدماتی رفاهی در تأسیسات گردشگری را پیش بردهاند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این گفتوگو تصریح کرد: برنامهریزیهای سفر در این دوران، تحت تأثیر مصوبات ستاد کرونا در سطح ملی و استانی است؛ بنابراین فعلاً نمیتوانیم در زمینه گردشگری تبلیغی داشته باشیم و یا کار خاصی انجام دهیم و باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه میشود.
قرار بود که نخستین قطار گردشگری همدان با نصف ظرفیت پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۹۹ به همدان سفر کند و پس از بازدید از غار علیصدر، شهر جهانی لالجین و برخی از جاذبههای گردشگری شهر همدان، بدون اقامت شبانه به تهران برگردد.
بااینحال میبینیم که شنیدن سوت قطار گردشگری که در ۱۲ تیرماه سال جاری وعده داده شده بود، نهتنها شنیده نشد، بلکه در سایه نبود برنامههای مناسب در ایام شیوع ویروس کرونا و ورود به بحث سفرهای هوشمند، ایمن و سالم در استان همدان، امیدی به آینده این روند نیز نیست که نیست، درحالی که طی ماههای اخیر قطارهای گردشگری در استانهای دیگر درحال حرکت بودهاند.
بهراستی قرار است صنعت گردشگری در همدان تا چه حد زمینگیر بوده و شاهد خروج فعالین و متخصصان این عرصه از چرخه گردشگری باشیم؟ آیا قرار است که پایتخت تاریخ و تمدن، همدانی که در پرونده گردشگری خود نامهای پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی، میزبانی رویدادهای بینالمللی همدان ۲۰۱۸ و نشستهای جهانی راه ابریشم را دارد، به کدامینسو سوق داده شود که همچنان طرحهای گردشگری هوشمند و سفر ایمن، راهاندازی اتاقهای فکر مناسب، عزم جدی برای سر پا نگه داشتن گردشگری همدان با رعایت همه پروتکلها مسکوت مانده است؟