معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: اطلس دسترسی دانش آموزان در استان فارس نشان از تلاش همکارانمان در این استان دارد که توانستند کمک شایانی برای آموزش در بسترهای شبکه شاد، آموزشهای تلویزیونی و توزیع درسنامهها داشته باشند.
- حکیم زاده همچنین گفت: برنامه «عید، هنر و داستان» در ایام عید نوروز برای دانش آموزان دوره ابتدایی اجرا میشود و ارائه تکالیف سنتی یا پیک نوروزی ممنوع است.
وی گفت: برنامه دوره ابتدایی در ایام نوروز، برنامه خلاقانهای است که برای فراهم کردن فرصت بروز خلاقیت هنر در دانش آموزان در کنار فعالیتهای داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی که در چند سال گذشته اجرا شده بود امسال محور هنر هم اضافه شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان عزیز میتوانند در قالب فیلم، نقاشی یا عکاسی در قالب موضوعاتی، چون دلتنگی برای مدرسه، دنیای با کرونا، دنیای بدون کرونا، همدلی و مدرسه سازی آثار خلاقانه خود را ارسال کنند.
حکیم زاده افزود: دانش آموزان همچنین میتوانند کتاب مورد علاقه خود را خوانده و باز نویسی کنند و یا قصههای خلاقانه خود یا بزرگتر هایشان را روایت کنند.
وی ادامه داد: برنامه عید و داستان جایگزین شد که دانش آموزان در سه محور داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی بتوانند خلاقیتهای خود را بروز دهند و با کتاب انس بگیرند تا بواسطه نوشتن داستان مهارتهای نوشتن و از طریق داستان خوانی مهارتهای خواندن را تقویت کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انفرادی شدن آموزش و فراهم شدن فرصت مشارکت فعال دانش آموزان در امر آموزش را از جمله دستاوردهای کرونا برشمرد و گفت: در فضای آموزش حضوری به دلایل متعددی امکان مشارکت فعال مهیا نبود، اما فضای مجازی فرصتی را فراهم کرد که دانش آموزان با توجه به تفاوتهای فردی تکالیف خود را ارسال نموده و معلمان نیز با فراغ خاطر بیشتری بازخوردهای انفرادی به دانش آموزان بدهند و یادگیری آنها را هدایت کنند.
حکیم زاده ورود جدی خانوادهها به میدان آموزش رااز دیگردستاوردهای کرونا دانست و گفت: پیش از کرونا خانوادهها خیلی در جریان آموزش دانش آموزان نبودند و مشارکت فعالی نداشتند، اما خصوصا در دوره ابتدایی مادران نقش همیار معلم را داشتند و این نقش آفرینی و فرصت مشارکت یکی از فرصتهای خوب بود.
وی با اشاره به اینکه بروز خلاقیتها و توانمندیهای معلمان از دیگر دستاوردهای کرونا در جریان آموزش است گفت: در فضای سنتی نوآوریهای معلمان محدود به کلاس درس آنها بود و این امکان وجود نداشت که برای سایر دانش آموزان و همکاران قابل استفاده باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود:، اما با توجه به محدودیتهای ایجاد شده در مواجه با ویروس کرونا محتواهای خلاقانه ایی توسط معلمان تولید و با قرارگیری در شبکه شاد در دسترس همه معلمان و دانش آموزان سراسر کشور قرار گرفت و یک منبع یادگیری از هم آموزی شکل گرفت.
وی یادگیری مهارتهای سواد پایه در دوره ابتدایی را یکی دیگر از چالشها در مواجه با شیوه کرونا ویروس برشمرد و گفت: از آنجایی که این مهارتها پایه ایی برای مقاطع بالاتر است و اگر دانش آموزی در این زمینه ضعف داشته باشد در سالهای بعد نیز زمینه ساز بروز مشکلاتی خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزشهای پسا کرونا قطعا آموزشهای ترکیبی خواهند بود گفت: آموزشها نه لزوما صد درصد سنتی و نه صد درصد مجازی خواهند بود البته با توجه به اینکه هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری خصوصا در بعد اجتماعی تربیت نخواهد بود.
حکیم زاده افزود: لازم است در کنار استفادههای از فضای فن آوری محیطهای مدارس را بازتعریف کنیم به شکلی که جاذبههای بیشتری برای دانش آموزان داشته باشد.