به نقل از مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، سید جواد حسینی با تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری کرونا برای دانش آموزان استثنایی، اظهار کرد: شبکه سازی از سطح ستاد تا سطح مدرسه در راستای ارتباط با مدارس مناطق محروم و احصاء مشکلات و نیازهای آموزشی و توانبخشی دانش آموزان و پیگیری اطلس یادگیری از جمله اقدام انجام شده در حوزه مناطق محروم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: افزایش کمک هزینه خرید مواد مصرفی رشتههای مهارتی به دانش آموزان دوره متوسطه پیش حرفهای و متوسطه حرفهای با کم توانی ذهنی مناطق محروم از ۸۰ هزار تومان به ۱۵۸ هزار تومان برای هر دانش آموز جهت منزل و پرداخت کمک هزینه خرید مواد مصرفی رشتههای کار و دانش و فنی حرفهای به دانش آموزان با آسیب شنوایی و بینایی به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای هر دانش آموز جهت خرید مواد مورد نیاز در منزل از دیگر اقدامات میباشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه آموزش زبان اشاره به والدین دانش آموزان با آسیب شنوایی به صورت مجازی و حضوری در راستای توانمند سازی والدین از دیگر برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی میباشد، تصریح کرد: آموزش خط بریل به والدین دانش آموزان با آسیب بینایی به صورت مجازی و حضوری در راستای توانمند سازی والدین، تهیه و ارسال بستههای مشارکت خانواده محور به درب منازل دانش آموزان و حضور معلمان داوطلب در منزل دانش آموزان در مناطق محروم و روستایی جهت آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون دسترسی به فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی از دیگر اقدامات ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص جلوگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری کرونا میباشد.
وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزشهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه بخصوص به دانش آموزانی که والدین آنها به دلیل مشکلات شناختی و بیسوادی توانی همراهی در آموزش با کودک را ندارند و ارائه خدمات مشاورهای آنلاین و تلفنی در ۴۲ مرکز مشاوره دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده به دانش آموزان و خانوادهها در ایام کرونا از دیگر فعالیتها میباشد.
حسینی افزود: تولید و ارسال بستههای آموزشی مبتنی بر نیازهای فردی دانش آموزان از سوی مدارس به درب منزل دانش آموزان، ارائه آموزشهای تلفنی از سوی معلمان به والدینی که به فضای مجازی دسترسی ندارند، تدوین دستورالعمل مدرسه یاری جهت بهرهمندی از مشارکت اولیا در ایام بیماری کووید ۱۹ و استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ساکنان مناطق محروم و روستایی در آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله دیگر فعالیتهای صورت گرفته در مناطق محروم میباشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بستههای آموزشی مبتنی بر مهارتهای روزمره زندگی با توجه به امکانات و زیست بوم زندگی دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده است، اضافه کرد: زمانی در برنامههای مدرسه تلویزیونی به تدریس و آموزش دانش آموزان ناشنوا اختصاص یافته است و همزمان نیز از زبان اشاره در تدریس دروس دوره ابتدایی در برنامههای تلویزیونی استفاده میشود.
وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت خیرین در تهیه بستههای اینترنتی و گوشی هوشمند در مناطق محروم و استفاده از نهضت توان افزایی، استفاده از ظرفیت شبکههای استانی در آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه و افزایش اعتبار خدمات توانبخشی به میزان ۲۰% در ایام کرونا جهت انجام خدمات توان بخشی در خارج از مدرسه بخشی دیگر از فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ایام کرونا میباشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت درس کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ساکن مناطق محروم در آموزش به دانش آموزان، استفاده از ظرفیت کارکنان ادارات بهزیستی در قالب برنامه توان بخشی مبتنی بر جامعه (CBR) برای آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق محروم و روستایی و استفاده از ظرفیت مبلغان جوان حوزههای علمیه در آموزش مفاهیم درسی به دانش آموزان از جمله مواردی است که میتواند به بهبود آموزش در مناطق محروم منجر شود.