stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 416199
  • 05 بهمن 1400 - 16:52
1

مراقبت های پرستاری وارد کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت می‌شود

مراقبت های پرستاری وارد کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت می‌شود
قلم | qalamna.ir :

از سازمان نظام پرستاری محمد میرزابیگی در مراسم افتتاحیه همایش روسای هیئت مدیره‌های نظام پرستاری و مدیران پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه در دوران کرونا افزود: بالغ بر ۱۵۰ شهید پرستار در کرونا داشتیم و تقریبا هیچ پرستاری نبود که به کرونا مبتلا نشود.

وی ضمن قدردانی از همکاری معاون پرستاری وزارت بهداشت  با سازمان نظام پرستاری افزود: در امور مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری همکاری خوبی شکل گرفته است و یک فرصت بی‌سابقه را در این زمینه تجربه می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم از این فرصت‌ها به نیکی استفاده کنیم.

رییس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: همه پرستاران در پیشبرد برنامه‌ها و دستاوردها دخیل‌ هستند و اگر همکاری و هم افزایی نهادهای صنفی پرستاران نباشد این دستاوردها حاصل نمی‌شود.

میرزابیگی با اشاره به دستاوردهای نظام پرستاری در دو سال گذشته تصریح کرد: بحث اول، رفع کمبود نیروی پرستاری با هدف تامین استاندارد نیروی انسانی است. بی سابقه‌ترین مجوزهای استخدامی در یک تا دوسال گذشته گرفته شد. این مجوزها ادامه دارد و در یک همکاری تنگاتنگ با معاونت پرستاری توانستیم اعتباری در کمیسیون تلفیق برای تبدیل وضعیت مدافعان سلامت با اولویت نیروهای پرستاری تصویب کنیم که معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم در صحن مجلس نیز این رقم به تصویب برسد.

وی ادامه داد: تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی و ۸۹ روزه از دیگر مطالبات ماست که در حال پیگیری آن هستیم. اکنون به دوره پساکرونا رسیده ایم و مردم، سالمندان و بیماران مزمن نیاز به خدمات پرستاری دارند. همه باید با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی وارد عصر جدید مراقبت‌های پرستاری شویم و ارایه خدمات را به روز کنیم. اگر زمین بازی پرستاران فقط بیمارستان باشد خیلی موفق نمی‌شویم.  

 میرزابیگی گفت: در دوره کرونا خدمات پرستاری در منزل بسیار خوبی به بیماران ارائه شد و مراقبت‌های غیربیمارستانی با استفاده از پلتفرم‌های مجازی و خدمات هوم‌کر جزو برنامه‌هایی است که پیگیر آن هستیم.

وی با بیان اینکه اصلاح ‌نظام پرداخت نیز از دیگر بحث‌های موردپیگیری بلندمدت سازمان نظام پرستاری است؛ تصریح کرد: از سالها پیش پیگیر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بودیم و مجموع جلسات برون‌سازمانی به بیش از ۲۰۰ جلسه تاکنون رسیده است نگاه ما حرفه‌ای و مردمی است و برای تحقق مطالبات ارتباطات خوبی با دولت‌ها و ادوار مختلف مجلس‌ داشته‌ایم. ۲۴ مکاتبه با ریاست جمهوری داشته‌ایم که همگی پاسخ داده شده‌اند.  

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: دستاوردهای این سازمان در بعد زیرساختی و تجهیزاتی این است که سازمان به ریل اصلی خود بازگشت و حرفی نزده که به آن عمل نکرده باشد. فرصت پرداختن به حاشیه‌ها را نداریم زیرا زمان محدود است و نیازهای بسیاری در جامعه وجود دارد.  

طرح قاصدک بر نمی گردد
وی با بیان اینکه تفکیک اضافه کار و کارانه از جمله دستاوردهای این دوره سازمان نظام پرستاری است، تأکید کرد: طرح قاصدک دیگر بازنمی‌گردد و اگر جایی آثارش باقیمانده گزارش کنید. حتما پیگیری می شود. سازمان نظام پرستاری در این دوره به دنبال این رفت که عددی در احکام کارگزینی و حقوق پرستاران تجدید نظر شود. جلوگیری از ابطال فصل دهم در نظام سلامت نیز از دیگر مطالبات سازمان نظام پرستاری بوده است.  

دکتر میرزابیگی با بیان اینکه تأخیر در پرداختی‌ها در حد سه ماه معقول است اما بیش از آن پذیرفته شده نیست، بیان کرد: تسری این موضوعات به همکاران شرکتی و سازمان تامین اجتماعی نیز در حال پیگیری است.  

وی تصویب آیین نامه تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه و سپس تصویب آن در دولت، تخصیص امتیازات شبه ایثارگری و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و ۸۹ روزه، بخشودگی‌های مالیاتی، ارجاع فوق العاده خاص و اعمال مشوق‌های کرونا به ستاد کرونا و  تصویب قانون حمایت از خانواده شهدای سلامت را از دیگر مطالبات و پیگیری‌های این سازمان برشمرد.  

میرزابیگی گفت: گاهی برخی می‌گویند باید روز پرستار یا فصل بودجه، پایان پیگیری مطالبات باشد، نقطه پایان برای ما، به نتیجه رسیدن است.

وی افزود: در آستانه روز پرستار شرایط کاملا ناامیدکننده بود اما با پیگیریهای سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت رئیس جمهور در روز پرستار دستوراتی برای حمایت از پرستاران دادند و مقام معظم رهبری نیز بر این مسائل تأکید کردند.  

بودجه های جدید برای پرستاران
وی بیان داشت: آنچه در ۴۸ ساعت گذشته اتفاق افتاد این بود که علاوه بر حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که برای سه ماه پایانی سال برای اجرای قانون تعرفه گذاری اختصاص می‌یابد ۵ هزار میلیارد تومان نیز برای سال آینده در ردیف اعتباری مشخصی قرارگرفت و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز برای تبدیل وضعیت کل نیروهای مدافع سلامت غیررسمی فعال در دوره کرونا در کمیسیون تلفیق مورد تایید قرار گرفت و این بند به لایحه بودجه ۱۴۰۱ الحاق شد.

به گفته وی این ۵ هزار میلیاردتومان نیز برای پایدار کردن تعرفه‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد تا از طریق بیمه‌ها در اختیار قرار بگیرد.

میرزابیگی با بیان اینکه از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دو انتطار داریم. یکی بعد هویتی و دیگری معیشتی است، بیان داشت: از اصول حاکم بر تعرفه گذاری خدمات پرستاری این است که اولا باید از مهر نظام پرستاری برای خدمات پرستاران استفاده شود؛ خدمات به صورت بسته یا موردی ثبت می‌شود؛ این خدمات در صورتحساب بیمار و بیمارستان و بیمه درج و در سیستم اچ ای اس ثبت می شود و در سرانه جایابی می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: هرگونه کارانه ای که پرستاران از اول دی ماه دریافت کنند مبتنی بر تعرفه خدمات پرستاری است و این تعرفه به مسائل دیگر مانند اضافه کاری ربطی نخواهد داشت  و از محل خدمت پرستاری ارزش نسبی و تعرفه‌ای خواهیم داشت که ارتباطی به سایر گروه‌های کادر درمان نخواهد داشت.

فصل مراقبتهای پرستاری در کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت
وی با اشاره به سایر مطالبات و پیگیری‌ها بیان داشت: در کتاب ارزش‌های نسبی موجود باید فصل مراقبت‌های پرستاری را ساماندهی کنیم یا کتاب ارزش‌های نسبی پرستاری را به عنوان رفرنس و مرجع داشته باشیم.

میرزابیگی با بیان اینکه باید کیفیت خدمات پرستاری برای مردم ملموس باشد، تصریح کرد: به دولت قول داده‌ایم که اگر مجموع خدمات پرستاری با استفاده از تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارایه شود بیمه‌ها سود خواهند کرد. اگر سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری متحد شوند کسی در کشور نمی‌تواند مواضع مخالفی را اتخاذ کند و بنابراین لازم است در صورت مشاهده نواقص و مشکلات، آن را رفع کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری همچنین از خرید یک ساختمان ۸ طبقه برای سازمان نظام پرستاری و تکمیل آن تا دوماه آینده خبر داد.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.