stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 448392
  • 12 مهر 1401 - 2:16
0

نقدینگی در بازار مسکن نزولی شد

نقدینگی در بازار مسکن نزولی شد
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: روند حجم نقدینگی وارد شده در بازار مسکن شهریورماه کمتر از سه پیش از خود شد.  اکوایران، با کاهش معاملات در بازار مسکن روند نقدینگی وارد شده به این بازار در پایتخت هم نزولی شده است. به‌طور کلی آمارها و اطلاعات بانک مرکزی در خصوص تغییر قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران نشان داد تورم این بخش مسیری نزولی را در این ماه سپری کرده است. این در حالی است که برخی تحلیل‌گران ریشه این کاهش قیمت را افت فروش و ریزش عرضه می‌دانستند. در همین رابطه تعداد معاملات مسکن در این ماه سیری نزولی گرفته و در نهایت به کمترین سطح خود در بازه ۵ ماهه رسیده است.موضوعی که در نهایت نقدینگی وارد شده در بازار مسکن را نیز تنزل داده است.

نقدینگی بازار مسکن کم شد
به‌طور کلی برای محاسبه میزان نقدینگی وارد شده در بازار مسکن می‌توان متوسط متراژ را ۸۵ متر مربع در نظر گرفته و در متوسط قیمت مناطق ۲۲ گانه تهران ضرب کرد. رقم حاصل ارزش هر معامله بوده و برای به دست آوردن کل حجم پول در گردش می‌توان این عدد را در تعداد معاملات تکثیر کرد.
با انجام این محاسبات در این ماه مشاهده می‌شود متوسط نقدینگی وارد
شده در بازار مسکن تهران برابر با ۲۲هزار و ۱۶۳میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل خود افتی ۲۲درصدی داشته است.
این سومین ماه متوالی است که افت ماهانه شاخص حجم پول در گردش در مسکن تهران تقریبا ۲۲درصد ثبت می‌شود.مقایسه نقطه‌ای (قیاس رقم حاصله با موقعیت مشابه خود در سال گذشته) نیز نشان می‌دهد در این مدت حجم پول در گردش تهران تنها ۵درصد رشد داشته و تقریبا معادل با شهریور سال گذشته ثبت شده است.عامل این کاهش را می‌توان به لحاظ آماری در کاهش تعداد معاملات در مسکن دانست. اتفاقی که بیشتر می‌تواند از سمت تقاضا باشد به این معنا که معامله‌گران احتمالا از دادوستد بیشتر در بازار مسکن نسبت به ماه‌های قبل عقب‌نشینی کرده‌اند. کارشناسان معتقدند معامله‌گران احتمالا به سایر بازارها نقل مکان کرده‌اند.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.