stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 448880
  • 22 مهر 1401 - 14:17
2

ماجرای اعتراض‌ زنان سرشناس به یک بیلبورد

ماجرای اعتراض‌ زنان سرشناس به یک بیلبورد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: صبح روز ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ جدیدترین دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) با محوریت زن رونمایی شد.
فرارو، در این دیوار نگاره جدید که در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر تهران نصب شد نمایی از “بانوان مفاخر ایرانی” به نمایش گذاشته شد.
چهره‌هایی همچون سیمین دانشور، پروین اعتصامی فاطمه معتمد آریا، مریلا زارعی، پروانه کاظمی، مینو محرز، توران میرهادی، ایران درودی، مریم میرزاخانی، فروغ فرخزاد، ژاله علو و… در این دیوار نگاره تصاویرشان دیده می‌شود.تصویر برخی نمایندگان مجلس از جمله فاطمه رهبر نیز در این طرح وجود دارد.
این دیوار نگاره جدید بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است. برخی کاربران می‌گویند تا پیش از این فقط نقش «مادری» برای زنان به رسمیت شناخته می‌شد، اما حالا تصویر مفاخر زن بر دیوار شهر نصب می‌شود.برخی دیگر اشاره کرده‌اند که پیشتر در دیوارنگاره‌های میدان، ولی عصر تصاویر زنان سانسور شده است.عده‌ای هم می‌گویند صلاحیت این زنان از سوی نظام تائید شده که تصویرشان بر دیوار شهر نصب شده است.با این حال تعدادی از چهره‌هایی که تصویرشان در این دیواره نگاره وجود دارد از این موضوع اعتراض کرده‌اند.
شماری از زنانی که عکسشان در بیلبورد میدان ولیعصر در تهران در قالب کولاژی از چهره زنان سرشناس با عنوان “زنان سرزمین من” منتشر شده است، اعتراض کردند. پسر هما روستا استفاده بی‌اجازه از عکس مادرش را “شرم آور” خواند.
نصب این بیلبورد از چهره زنان سرشناس با عنوان “زنان سرزمین من” هم‌زمان با تحولات اخیر واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشته است.در ابتدا فاطمه معتمدآریا که عکسش در میان این زنان است، با انتشار ویدئویی نسبت به انتشار نام و عکسش در این بیلبورد به شدت اعتراض کرد.
پس از آن مرضیه برومند، کارگردان و پروانه کاظمی، کوهنورد نیز به استفاده بی‌اجازه از عکسشان در این بیلبورد واکنش نشان دادند.
پروانه کاظمی، کوهنورد ایرانی که چندین قله هشت هزار متری جهان را تاکنون فتح کرده است نیز با انتشار یک استوری در اینستاگرامش نوشته است: «شرم‌باد که فقط برای سواستفاده، از نام و تصویر ما زنان استفاده می‌شود.»کاوه سمندریان، پسر هما روستا، بازیگر قدیمی ایران نیز به این بیلبورد اعتراض کرده و خواستار حذف عکس مادرش شده است.
پسر هما روستا در این رابطه در اینستاگرام با اعلام اینکه این کار “شرم آور” است، نوشت: «مادرم، هما روستا در تمام مدت زندگی شخصی و هنریش در کنار مردم بود و با شرافت و سربلند زندگی کرد‌. سال‌ها بخاطر نام و موقعیت پدرش رضا روستا، حتی نامش را سانسور می‌کردید‌. حالا بعد از فوتش، تصویرش را تصاحب کرده و در میدانی نصب کردید که مدتی است به لطف شما، منظره کریه ارعاب و بی‌احترامی به زنان و مردان را هر روز در آنجا با چشم خود شاهدم.»
بیلبورد “زنان سرزمین من” از سوی خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی شده و در توضیح آن نوشته شده است: «قابی به وسعت همه بانوان ایران… به افتخار زنان و دختران ایران که همواره مایه درخشش ایران و ایرانیان بوده‌اند…»
شهرداری تهران ظاهرا قصد داشته با کنار هم قرار دادن عکس‌هایی از زنان موفق و مشهور در حوزه‌های مختلف همه‌ آن‌ها را فارغ از نوع تفکر و باور یا حتی ظاهر به رسمیت بشناسد، پروژه‌ای که اما تنها ساعاتی پس از اجرا با شکست روبه‌رو شد و اعتراضات گسترده ای به دنبال داشت.

واکنشی به دیوارنگاره میدان ولی‌عصر
 عباس عبدی فعال سیاسی در واکنش به دیواره‌‌نگاره اخیر سازمان اوج در میدان ولی‌عصر تهران در توئیتی نوشت: کاری ندارم کدام متفکری! این تابلو را طراحی و به این نام منتشر کرده و لحظه‌ای هم فکر این را هم نکرده که بعضا انصراف می دهند. ولی اگر به همین زنان فرهیخته احترام می گذاشتند قطعا گشت ارشاد از ابتدا تاسیس نمی شد. چون اگر گشت بود بیشتر آنان مشمول قانون حجاب شده و به وزرا می بردند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.