stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 449347
  • 03 آبان 1401 - 14:14
2

روسیه “بمب کثیف” اوکراین را به شورای امنیت می‌برد

روسیه “بمب کثیف” اوکراین را  به شورای امنیت می‌برد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش گفت که مسکو حمله احتمالی اوکراین از طریق “بمب کثیف” را به عنوان “تروریسم هسته‌ای” تلقی خواهد کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه‌ای از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان خواست تا هر آنچه که ممکن است را برای “جلوگیری از وقوع چنین جنایت فجیعی” انجام دهند.

شورای امنیت سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) قرار است جلسه‌ای را در این راستا تشکیل دهند و به بحث و گفت‌وگو پیرامون ادعاهای استفاده احتمالی اوکراین از “بمب کثیف” بپردازند.

در نامه نبنزیا آمده است: «ما استفاده “بمب کثیف” توسط رژیم کی‌یف را رفتار تروریسم هسته‌ای تلقی می‌کنیم.»

اما این درحالیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین چنین ادعاهایی را رد می‌کند و خود انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه می‌گیرد.

او در ویدئو شبانه خود مدعی شد: «اگر روسیه بگوید که اوکراین در حال آماده‌سازی چنین چیزی است، این بدین معناست که روسیه خود آن را از پیش آماده کرده است.»

همچنین، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه خاطرنشان کرد: «یادآوری: اوکراین تسلیحات هسته‌ای ندارد.»

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: «تمامی طرف‌ها باید از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش‌های کنونی می‌شود، خودداری کنند.»

هم‌زمان با هشدار کاخ سفید به مسکو، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: «ما با روسیه نسبت به پیامدهای جدی درخصوص استفاده از تسلیحات هسته‌ای، بسیار صریح بوده‌ایم. اگر روسیه چه از بمب کثیف و چه از بمب هسته‌ای استفاده کند، پیامدهایی را در پی خواهد داشت.»

پس از ادعاهای مطرح‌شده توسط روسیه، سازمان نظارت هسته‌ای سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که به درخواست اوکراین در حال آماده‌سازی اعزام ناظرانش به اوکراین طی روزهای آتی است. این سازمان تاکید کرد که هر دو طرف تحت بازرسی هستند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه پیشتر از نام دو محل نسبت به وجود این بمب‌ها گزارشی تهیه کرد – یکی از آن‌ها کارخانه غنی سازی مواد معدنی در منطقه “دنیپروپتروفسک مرکزی” و دیگری موسسه تحقیقات هسته‌ای در کی‌یف است. اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاسیساتی را که قرار است بازرسی کند، نام نبرد.

این درحالیست که مقامات آمریکایی گفتند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر احتمال استفاده روسیه از بمب کثیف یا تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما همچنان چیزی نسبت به آماده‌سازی روسیه جهت استفاده از تسلیحات هسته‌ای نمی‌بینیم.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین هم اواخر روز دوشنبه گفت که گفت‌وگویی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود پیرامون “پایان‌دادن به باج‌گیری هسته‌ای روسیه” انجام داده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه نگرانی خود را با همتایان فرانسوی، ترکیه‌ای و انگلیسی نسبت به “استفاده احتمالی اوکراین از بمب‌های کثیف” به اشتراک گذاشت؛ اما اوکراین چنین ادعایی را نمی‌پذیرد و در عوض خود ادعا می‌کند که “روسیه احتمالا از چنین بمب‌ها و یا تسلیحاتی‌ استفاده خواهد کرد.”

بمب کثیف، بمبی است که در آن از یک انفجار غیرهسته‌ای برای پراکندن مواد پرتوزا و آلایش هسته‌ای محیط استفاده می‌شود. اگر چه در بمب کثیف از انفجار هسته‌ای استفاده نمی‌شود اما به دلیل آلوده کردن محیط به مواد رادیواکتیو بعضا آنها را جزو سلاح‌های هسته‌ای به حساب می‌آورند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.