stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 450983
  • 02 آذر 1401 - 14:16
1

بازگشت فیدل کاسترو به خیابان‌های مسکو و تحکیم “دوستی سنتی” مسکو – هاوانا

بازگشت فیدل کاسترو به خیابان‌های مسکو و تحکیم “دوستی سنتی” مسکو – هاوانا

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه با همتای کوبایی خود در مسکو دیدار کرد، جایی که این دو از بنای یادبود فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا رونمایی کردند و “دوستی سنتی” بین کشورهای تحریم‌شده خود را ستودند.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از تایمز، پوتین پس از رونمایی از مجسمه فیدل کاسترو  که او را “رفیق” خطاب کرد، گفت: «اتحاد جماهیر شوروی و روسیه همیشه از مردم کوبا در مبارزاتشان برای استقلال و خودمختاری حمایت کرده‌اند و همچنان از آنها حمایت می‌کنند».

میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا هم گفت: «روسیه همیشه می‌تواند روی کوبا حساب کند،» و یکی از دلایل این پیوند قوی این است که مسکو دشمن دشمن کوباست. او گفت: روسیه و کوبا هر دو مشمول تحریم‌هایی هستند که از یک دشمن، یعنی امپراتوری یانکی‌ها سرچشمه می‌گیرد.

ولادیمیر پوتین، در این مراسم به ذکر خاطرات خود از رهبر انقلاب کوبا، فیدل کاسترو که بارها با وی ملاقات کرده بود، پرداخت و گفت که او همواره تحت تأثیر تفکر عمیق کاسترو در شرایط حساس جهانی قرار داشته است. پوتین گفت: خاطرات من هنوز از اولین دیدارم با او در دفترش و اینکه چقدر تحت تاثیرش قرار گرفتم تازه است. این یک قرار ملاقات معمولی بود. با هم ناهار خوردیم و در مورد امور جاری جهان و آنچه در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد، در برخی موارد بسیار دور از کوبا صحبت کردیم. من از آگاهی کامل او از جزئیات بسیار شگفت زده شدم.

وی افزود: کاسترو می‌دانست و می‌توانست همه چیزهایی را که در جهان رخ می‌داد را تجزیه و تحلیل کند. برگزاری این جلسات برای من بسیار جالب و مفید بود. من هنوز کوچکترین جزئیات برخوردهای شخصی را به خاطر دارم. او مردی باهوش بود.

پوتین رابطه خوب کنونی بین مسکو و هاوانا را به آنچه که به عنوان «دوستی سنتی» توصیف می‌کند، نسبت داد، که پایه‌های آن را رفیق فیدل کاسترو در زمان خود گذاشت. رهبر روسیه گفت: بر اساس این پایه محکم دوستی، ما باید البته با در نظر گرفتن واقعیت‌های کنونی، پیش برویم و همکاری خود را تقویت کنیم. خیلی خوشحالم که چنین فرصتی داریم.

پوتین گفت: امروز بنای یادبودی را برای او افتتاح کردیم که به نظر من بسیار خوب است. نمی‌دانم شما آن را دوست داشتید یا نه، اما به نظر من نمی‌شود آن را دوست نداشت. این یک ادای احترام به یاد کاسترو و یک اثر هنری واقعی است. پویا و در حال حرکت است، به جلو نگاه می‌کند. تصویری کامل از یک مبارز واقعی. 

بازگشت فیدل کاسترو به خیابان‌های مسکو و تحکیم "دوستی سنتی" مسکو - هاوانا

رئیس دولت روسیه فیدل کاسترو را یک سیاستمدار برجسته و بنیانگذار دولت مدرن کوبا توصیف کرد. وی یادآور شد که تمام زندگی او وقف “مبارزه ایثارگرانه برای پیروزی ایده‌های خیر، صلح و عدالت، برای آزادی مردم تحت ستم، برای زندگی با عزت برای مردم عادی و برابری اجتماعی شد. پوتین افزود که فیدل کاسترو به درستی یکی از مشهورترین و کاریزماتیک‌ترین رهبران قرن بیستم به حساب می‌آید که «یک شخصیت واقعاً افسانه‌ای» است.

دیاز کانل گفت: “من فکر می کنم این نشان دهنده شخصیت فیدل در مبارزه است، همانطور که ما امروز خود را در مبارزه می‌بینیم.”

دیاز کانل به نوبه خود از جاودانه شدن رهبر تاریخی کوبا با چنین اثر عظیمی ابراز قدردانی کرد که به نظر او نمونه‌ای از این است که چگونه این انسان بزرگ مردمانی را که با وجود فاصله جغرافیایی و فرهنگی بیش از ۶۰ سال با یکدیگر برادر بوده‌اند، متحد کرد. 

رئیس‌جمهور کوبا با ادای احترام به روسیه و مجسمه‌سازان برای ابتکار ساخت بنای یادبود فیدل کاسترو، خاطرنشان کرد که شخصیت رهبر انقلاب کوبا با دوستی مردم و دولت‌های دو کشور پیوند تنگاتنگی دارد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو و هاوانا به تقویت اتحاد خود و دفاع از آزادی، برابری و عدالت ادامه خواهند داد. دوستی بین دو کشور میراث مشترک  است. ما به طور مشترک به تقویت اتحادیه خود و دفاع از ارزش های بزرگ آزادی، برابری و عدالت ادامه خواهیم داد.

دیاز کانل خاطرنشان کرد که کاسترو همیشه روابط گرمی با رهبران شوروی و روسیه داشته است، او گفت که برای نقش روسیه در سیاست جهانی ارزش قائل است و مجسمه کاسترو را ادای احترام به دوستی دو کشور خواند.

بازگشت فیدل کاسترو به خیابان‌های مسکو و تحکیم "دوستی سنتی" مسکو - هاوانا

کار بر روی بنای برنزی سه متری به مدت شش ماه به طول انجامید و در پایتخت روسیه انجام شد. کاسترو نشسته بر روی صخره‌ای به تصویر کشیده شده است که نقشه ای از کوبا بر روی آن حک شده است.  این بنای یادبود در میدان مسکو که به افتخار کاسترو نامگذاری شده است گذاشته شد.

فیدل کاسترو یکی از رهبران جنبش انقلابی کوبا بود که از سال ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۸ ریاست شورای وزیران کوبا را بر عهده داشت. این سیاستمدار کوبایی در سال ۲۰۱۶ درگذشت. ابتکار برپایی بنای یادبود فیدل کاسترو از سوی وزارت دفاع روسیه انجام شد.

دیاز کانل در سخنرانی خود در پارلمان روسیه با تأیید مستقیم اقدام مسکو برای اعزام نیروهایش به اوکراین، همبستگی خود را با روسیه نشان داد و گفت: دلایل درگیری کنونی در این منطقه را باید در سیاست تهاجمی آمریکا و گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه جستجو کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.