stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 451071
  • 03 آذر 1401 - 17:53
0

نماینده روسیه: آمریکا هدایت‌گر فعالیت کردها در عراق و سوریه است

نماینده روسیه: آمریکا هدایت‌گر فعالیت کردها در عراق و سوریه است

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه صبح امروز (پنجشنبه) گفت، احتمال بازگشت ترکیه از تصمیم به انجام عملیات زمینی در سوریه وجود دارد.

قلم | qalamna.ir :

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، ممکن است ترکیه از انجام عملیات زمینی در سوریه خودداری کند.

روسیه در جریان مذاکرات آستانه روز چهارشنبه در مورد عملیات زمینی ترکیه با هیئت های ترکیه و ایران و همچنین با نمایندگان دمشق گفتگو کرد. این دیپلمات گفت، با این حال، هیئت روسی هیچ تضمینی مبنی بر عدم انجام عملیات زمینی دریافت نکرد.

لاورنتیف گفت: «اما با این وجود، به نظر می رسد این احتمال وجود دارد که آنها [مقامات ترکیه] از انجام این عملیات خودداری کنند. .

وی تصریح کرد: به رغم عدم تاکید ترکیه مبنی بر انجام عملیات زمینی، احتمال بازگشت از این تصمیم وجود دارد و این موضوع تا حد زیادی به رفتارهای تشکیلات مستقر در شمال شرقی سوریه، اقدامات جدید احتمالی و حملات تروریستی وابسته است.

وی گفت: ما از طریق وزارتخانه‌های خود در تماس بسیار نزدیک هستیم و تلاش می‌کنیم همگان را در خصوص ضرورت امتناع از این گام‌ها متقاعد سازیم. امیدواریم به درخواست ما گوش فرا دهند؛ زیرا هیچ کس خواهان تشدید تنش نیست نه تنها در منطقه شمال شرق سوریه بلکه در همه مناطق.

روسیه آماده تدارک دیدار اسد-اردوغان است

لاورنتیف گفت: روسیه آماده میانجیگری در سازماندهی مذاکرات بین سوریه و ترکیه در سطوح مختلف است. مساله نزدیک شدن ترکیه و سوریه و عادی سازی روابط توسط رئیس جمهور ما ولادیمیر پوتین به عنوان یک اولویت مشخص شده است – حل و فصل مناقشه سوریه تا حد زیادی به این بستگی دارد. این موضوع بسیار مهم است و ما البته آماده ارائه هرگونه حمایت ممکن و کمک به میانجیگری برای سازماندهی چنین مذاکراتی در سطوح مختلف هستیم.

این دیپلمات افزود: تماس‌های طرفین در سطوح مختلف باید ادامه یابد، زیرا بسیاری از مسائل وجود دارد که ترکیه و سوریه می‌توانند از طریق ارتباط مستقیم با یکدیگر، از جمله در سطح وزرای خارجه، حل و فصل کنند.

وی گفت: مسکو آماده است تا مکانی را برای دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه فراهم کند. لاورنتیف گفت: «فکر می‌کنم مسکو آماده خواهد بود تا در صورت تمایل متقابل دو طرف [زمینه‌ای برای این دیدار] فراهم کند. من حتی در آن شک ندارم».

این دیپلمات با بیان اینکه چنین نشستی بسیار مهم است، اما باید به درستی آماده شود، گفت: باید شرایط خاصی برای آن فراهم شود.

لاورنتیف گفت، نتایج این نشست باید “سیگنال صحیحی” به همه طرف‌های درگیری ارسال کند تا در حل و فصل اوضاع سوریه سهیم باشد.

عملیات ویژه در اوکراین بر حضور نظامی روسیه در سوریه تأثیر نمی گذارد

فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سوریه گفت: عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تأثیری بر مبارزه با تروریسم و ​​حضور مسکو در سوریه نخواهد داشت. این قطعاً تأثیر مستقیمی بر اقدامات ما در رابطه با سوریه نخواهد داشت. ما به آنجا [به سوریه] آمدیم تا در مبارزه با تروریسم و ​​گروه‌های تروریستی که اعضای آن مهاجران از جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی بودند، از جمله مناطق قفقاز کمک کنیم.

لاورنتیف گفت که با وجود عملیات در اوکراین، روسیه به حمایت از دولت سوریه ادامه خواهد داد. ما یک گروه نظامی محدود داریم که در آنجا فعالیت می‌کنند، البته، نمی‌توانم تعداد دقیق را به شما بگویم، اما پایگاه حمیمیم نیز فعال است، فرماندهی مرکزی روسیه در دمشق در حال انجام فعالیت است و وظایف محوله را انجام می‌دهد.

وی همچنین گفت: هیچ ضرورتی برای انتقال نیروهای روسی مستقر در سوریه به منطقه جنگی عملیات نظامی روسیه در اوکراین وجود ندارد، زیرا نیروهای نظامی در سوریه محدود بوده و مستقیماً در عملیات‌ها شرکت نمی‌کنند. نیروهای روسیه در سوریه به یگان‌های سوریه کمک‌ها و حمایت‌های مستشاری ارائه می‌کنند و گاهی از سوی نیروی هوایی روسیه پشتیبانی می‌شوند.

آمریکا هدایت کننده فعالیت رو به افزایش کردها در سوریه و عراق است

لاورنتیف گفت: افزایش فعالیت کردها در سوریه و عراق احتمالاً توسط ایالات متحده هدایت می شود. این واقعیت که اخیراً وضعیت نه تنها در شمال شرق سوریه، بلکه در کردستان عراق بدتر شده است – ما معتقدیم که باید دلیلی برای آن وجود داشته باشد.

به گفته وی، پرونده سوریه توسط به اصطلاح غرب جمعی به عنوان یک جبهه اضافی در مبارزه با روسیه در بحبوحه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین تلقی می شود.

لاورنتیف گفت: «و اخیراً این تشدید فعالیت کردها علیه ایران و کردهای سوریه علیه ترکیه احتمالاً به دلایلی اتفاق می‌افتد و احتمالاً یک رهبر باتجربه پشت آن است». در اینجا بدون هیچ ابهامی می توان گفت که به احتمال زیاد آمریکا پشت این موضوع است. زیرا آمریکا نیز از کردهای ایران حمایت می‌کند و آنها را به اعتراض تحریک می‌کند. البته آمریکایی ها شمال شرق سوریه را با سلاح و مواد غذایی تامین می کنند و البته کردها بسیار به آنها وابسته هستند.

نیازی به بازنگری در توافق‌های سوریه با ترکیه نیست

وی همچنین گفت: نیازی به بازنگری در یادداشت تفاهم روسیه و ترکیه در مورد سوریه وجود ندارد، زیرا توافقات همچنان پابرجا هستند.

اوایل این هفته، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که مسکو به تعهدات خود مبنی بر پاکسازی اراضی سوریه از تشکل‌های مسلح کرد بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۹ با آنکارا عمل نکرده است و در نتیجه اقدامات یکجانبه آنکارا علیه تروریست‌ها در منطقه را باعث شده است. لاورنتیف در اظهار نظر در مورد تجدید نظر احتمالی سند پس از بیانیه آنکارا گفت: “نه، نیازی به بازنگری نیست. توافق ها… معتبر هستند. همانطور که می گویند فقط به حسن نیت برای دستیابی به چنین نتایج صلح آمیزی نیاز دارید.” روسیه تمام تلاش خود را برای اجرای تعهدات خود تحت این تفاهم نامه انجام می دهد که می‌گوید یگان‌های دفاع شخصی کرد از خاک سوریه نباید هیچ گونه اقدام تحریک آمیزی علیه ترکیه انجام دهند.

وی تصریح کرد، روسیه معتقد است روسای سرویس‌های اطلاعات ترکیه و سوریه باید تماس‌ها را به رغم شدت یافتن اوضاع ادامه دهند. آنکارا و دمشق می‌توانند بسیاری از مسائل را از طریق تماس مستقیم با یکدیگر حل و فصل کنند.

روسیه ممکن است در صورت احیای تدارکات به پلتفرم ژنو برای مذاکرات سوریه بازگردد

فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سوریه به اسپوتنیک گفت: اگر مسائل لجستیکی حل شود، روسیه ممکن است بازگشت به پلتفرم ژنو برای مذاکرات در مورد سوریه را بررسی کند، زیرا مسکو قبلاً از دولت سوئیس ضمانت هایی برای تضمین عدم تبعیض نسبت به نمایندگان روسیه در خارج دریافت کرده است.

لاورنتیف گفت: «اگر ما موفق به حل و فصل موضوع ترانزیت و دسترسی مستقیم به ژنو با کمک [نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه] گیر پدرسن شویم، فکر می‌کنم رهبری ما بازگشت به پلتفرم ژنو را در نظر خواهد گرفت.»

این دیپلمات همچنین گفت که مسکو قبلاً تضمین‌هایی از مقامات سوئیس در مورد لغو محدودیت‌ها و اقدامات تبعیض آمیز علیه نمایندگان روسیه در خارج از کشور دریافت کرده است. آنها [سوئیس] از نمایندگان ما حمایت کامل و کمک خواهند کرد. بهتر است نشست بعدی کمیته قانون اساسی سوریه نه در ژنو بلکه در مکان دیگری برگزار شود. 

لاورنتیف گفت که ژنو دیگر نباید میزبان جلسات کمیته قانون اساسی سوریه باشد، زیرا سوئیس به دلیل رفتار با دیپلمات های روسی دیگر بی‌طرف نیست. پدرسن نیز به نوبه خود گفت که برگزاری نشست کمیته قانون اساسی در ژنو در روزهای ۲۵ تا ۲۹ ژوئیه “دیگر امکان پذیر نیست”.

سوئیس در واکنش به عملیات نظامی مسکو در اوکراین به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوسته است، با این حال، برن چندین درخواست مقامات آلمانی برای صادرات مجدد مهمات و ماشین آلات ساخت سوئیس به اوکراین را وتو کرده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.