stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 451083
  • 04 آذر 1401 - 2:15
0

همه‌چیز درباره افزایش قیمت پیاز و سیب‌زمینی

همه‌چیز درباره افزایش قیمت پیاز و سیب‌زمینی
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: افزایش قیمت پیاز و سیب‌زمینی در روزهای گذشته یکی از پرتکرار‌ترین خبرهای بازار بوده است. مسئولان صنفی در تهران با پذیرش این موضوع رشد قیمت دلار و به تبع آن افزایش تمایل به صادرات کالا و نهایتا کمبود عرضه در بازار را مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت پیاز و سیب‌زمینی در هفته‌های اخیر معرفی کردند. آخرین آمارهای رسمی که متعلق به مهرماه امسال است، رشد تقریبا ٢٠ درصدی قیمت پیاز و سیب‌زمینی را از ابتدای سال تایید می‌کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد همین دو قلم ظرف یک ماه گذشته در میادین تره‌بار بیش از ٣٠ درصد افزایش قیمت داشتند. 

قیمت پیاز و سیب‌زمینی در بازار

فرارو، قیمت پیاز درحال حاضر دست‌کم کیلویی ۱۱ هزار تومان است. در میادین تره‌بار امروز چهارشنبه دوم آذر پیاز زرد که معمولا قیمت کمتری نسبت به سایر نمونه‌ها دارد، با این قیمت فروخته می‌شود و برخی از میوه‌فروشی‌های سطح شهر نیز آن را با همین قیمت می‌فروشند. در همین میوه‌فروشی‌ها پیاز دست‌چین‌شده را کمی گران‌تر می‌فروشند و قیمت آن به کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان می‌رسد. کف قیمت پیاز قرمز نیز در میادین میوه‌وتره‌بار همان ۱۱ هزار تومان است و در خرده‌فروشی‌ها این رقم حداقل به ۱۳ هزار تومان می‌رسد. خرید یک کیلو سیب‌زمینی در میادین میوه‌وتره‌بار ۱۳ هزار و ۵۰۰ هزینه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در خرده‌فروشی‌ها هم می‌شود با همین قیمت یک کیلو سیب‌زمینی خرید. البته الان در بازار ممکن است پیاز و سیب‌زمینی را با قیمت کیلویی ۵۰، ۶۰ هزار تومان هم ببینید که این نمونه‌ها را با اسم‌های ارگانیک عرضه می‌کنند. قیمت یک کیلو پیاز قرمز ارگانیک در این مغازه‌ها به ۶۲ هزار تومان رسیده است و سیب‌زمینی ارگانیک را با قیمت کیلویی ۴۸ هزار تومان می‌فروشند. قیمت پیاز که الان در میادین میوه‌وتره‌بار به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسیده، یک ماه قبل کمتر از هشت هزار تومان بوده است. قیمت سیب‌زمینی هم در تره‌بار‌های شهری مثل تهران در این مدت از حدود ۱۰ هزار تومان به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

 
قیمت پیاز و سیب‌زمینی در آمار‌های رسمی

قیمت پیاز در آخرین آمار‌های رسمی که مربوط به مهرماه سال جاری می‌شود، تقریبا کیلویی ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. مرکز آمار ایران اواسط آبان امسال گزارشی درباره متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری منتشر کرد که براساس آن متوسط قیمت یک کیلو پیاز درمهر ماه ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که این رقم نسبت به شهریور (۱۱ هزار تومان) اندگی کاهش داشته. اما همین آمار‌ها نشان می‌دهد ابتدای سال قیمت پیاز به‌طور متوسط تقریبا کیلویی ۹ هزار تومان بوده و یک سال قبل حدود هفت هزار و ۱۰۰ تومان. براساس این گزارش قیمت یک کیلو سیب‌زمینی در مهر‌ماه امسال به‌طور میانگین به ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. ابتدای سال یعنی در فرودین قیمت یک کیلو سیب‌زمینی تقریبا ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و یک سال قبل هفت هزار و ۸۰۰ تومان تخمین زده شده است.

دلایل افزایش قیمت پیاز و سیب زمینی

قیمت پیاز و سیب‌زمینی از نظر مسئولان صنفی به چند دلیل افزایش پیدا کرده است. آن‌ها ظرف روز‌های اخیر افزایش نرخ ارز را به عنوان یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت پیاز و سیب‌زمینی عنوان کردند. طبق این صحبت‌ها رشد نرخ ارز انگیزه‌های صادرات این کالا‌ها را افزایش داده و به همین دلیل الان با کاهش عرضه در بازار خودمان روبرو شده‌ایم. در همین صحبت‌ها اشاره‌هایی هم به تغییر فصل شده و گفته شده در این موقع سال معمولا منتظر رسیدن بار جدید از شهر‌های جنوبی هستیم که این فرآیند تقریبا دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد و احتمالا با ورود بار جدید می‌توانیم منتظر کاهش قیمت محصولاتی مثل پیاز و سیب‌زمینی باشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.