stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 460826
  • 09 خرداد 1402 - 15:15
0

ایران نباید از مذاکره با آمریکا پروا داشته باشد

ایران نباید از مذاکره با آمریکا پروا داشته باشد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی  در روزنامه اعتماد نوشت: بحث مذاکره ایران با کشور‌های مختلف از جمله آمریکا یکی از مباحث قدیمی در عرصه سیاسی ایران است که اتفاقا این روز‌ها در فضای عمومی کشور بازتاب‌های وسیعی پیدا کرده است.
اخبار جسته و گریخته‌ای هم درباره گفتگو‌ها و پیام‌های رد‌و‌بدل‌شده میان دو کشور منتشر می‌شود. البته اصل مذاکره، گزاره ناپسندی نیست؛ به خصوص اینکه سوابق مذاکراتی ما با دُول غربی به خصوص آمریکا نشان داده که ایران توانایی و تسلط کافی برای فنون مذاکره را دارد؛ بنابراین از اصل مذاکره با هر کشوری در جهان نباید گریزان بود. اما الزامات یک مذاکره سالم و نتیجه‌بخش آن است که طرفین یا دو طرف این اضلاع به چند مساله اصلی توجه کنند. یکی اینکه هدف از مذاکره نباید خود مذاکره باشد، بلکه گره‌گشایی و راهگشایی برای رسیدن به یک نتیجه معقول مهم‌تر از مذاکره برای مذاکره است. اگر آمریکا سیگنال‌های مطلوب را بدهد و ایران بتواند به آن اعتماد کند یعنی سنا و کنگره آمریکا قبول کنند که ایران یک کشور مستقل است و حق طبیعی ایران است که در مسائل منطقه‌ای و جهانی به دنبال منافع خودش (در حیطه قانون و منطق و اخلاق) باشد، می‌توان به یک مذاکره منطقی و نتیجه‌بخش دست یافت.
معتقدم ایران نباید از مذاکره با آمریکا پروا داشته باشد، منطق هم حکم می‌کند همان‌طورکه ایران پس از سال‌ها قطع رابطه با عربستان سعودی به یک گفت‌وگوی سالم و نتیجه‌بخش رسید و روابط خود را از سر گرفت، می‌توان با شرکای عربستان، مثلا آمریکا هم یک‌چنین روابطی را برنامه‌ریزی کرد، اما اینکه از آمریکا یک تابو درست کرده و اعلام شود با همه جهان می‌توان مذاکره کرد جز آمریکا موضوع جالب و دلنشینی نیست. ایران باید به گونه‌ای در سطوح داخلی و بین‌المللی تعامل داشته باشد که طرف مقابل عقلانیت و منطق پذیرش حق را در مواجهات ما ببیند. ایران می‌تواند در سطح جهانی بدل به کشوری شود که آماده است در هر سطحی مبتنی بر عقلانیت و منطقه گفتگو کند. ایران هم ظرفیت دارد هم پشتوانه لازم را دارد و هم مستند جهانی قابل توجهی به نام برجام دارد.
آمریکا اگر تعهدات خود ذیل برجام را عمل کند، ایران، دست بالا را خواهد داشت. ایران و آمریکا می‌توانند گفتگو‌های منطقی را برنامه‌ریزی کنند. یکی از مدعیان اصلی گفتگو‌های منطقه‌ای که همواره مطرح می‌شد عربستان بود که امروز با ایران روابط تازه‌ای را آغاز کرده است. وقتی عربستان مستقیما با ایران در حال گفت‌وگوست، دغدغه شرکای آمریکا تا حد زیادی حل شده است. این موضوع فضای لازم برای مذاکره با ۵+۱ را فراهم می‌سازد. این مذاکرات به خصوص با آمریکا مهم است؛ همه می‌دانند که طرف اصلی مذاکرات هسته‌ای، ایران و آمریکا هستند. توافق ایران و آمریکا بدون تردید معادلات را حل و دریچه‌ای به سمت تفاهم باز می‌کند. اروپا در بسیاری از موارد همگام یا تابع سیاست‌های آمریکا هستند. ایران هم می‌تواند از این فرصت استفاده کند و بگوید؛ همان‌طور‌که با عربستان و سیر همسایگان منطقه‌ای مراودات نوینی را آغاز کرده با جهان به ویژه با آمریکا هم می‌توان مذاکرات و مراودات سالم، دیپلماتیک و مبتنی بر رعایت حقوق متقابل در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را آغاز کند.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.