خراسان، پخش سریالهای ناتمام، از مجموعه نوروزی «دوپینگ» ساخته رضا مقصودی آغاز شد و پس از آن با «پایتخت ۶»، «نون خ. ۲» و اکنون «زیرخاکی» ادامه پیدا کرده است. البته سریال «دوپینگ» در ظاهر ناتمام نماند، اما اگر به یاد داشته باشید، به علت کم شدن تعداد قسمتهای سریال تحت تاثیر شیوع کرونا، این مجموعه در غیاب بعضی شخصیتهای محوری قصه به پایان رسید و اتفاقات پایان سریال در قالب نریشن از زبان کاراکتر «شیوا» گفته شد! سریال «پایتخت ۶» و «نون خ. ۲» هم کاملا نیمه تمام باقی ماندند. درباره سریال «زیرخاکی» هم باید تا زمان نامعلومی منتظر تصویربرداری دو قسمت پایانی آن باشیم!
سریال «بچه مهندس ۳» هم به دلیل شیوع کرونا کمی کوتاه شده است. البته طبق گفته عوامل سریال، قصه ناتمام نیست، اما باید صبر کرد و دید داستان این سریال نیز عجلهای و سرهم بندی شده به پایان میرسد یا لطمهای به آن وارد نشده است.
نکته عجیب این است که در ابتدای پخش این سریال ها، هیچ اشارهای به ناتمام بودن تصویربرداری سریالها نمیشود و حتی خبر توقف تصویربرداری آنها تکذیب هم میشود! ناگهان پس از پایان سریال یا در آستانه قسمتهای پایانی، خبرهایی درباره توقف تولید به دلیل شیوع کرونا و ادامه تصویربرداری بعد از بازگشت شرایط به حالت عادی، به گوش میرسد و مخاطب ناگهان غافلگیر میشود! احتمالا به دلیل جذب مخاطب و ترغیب او به دنبال کردن سریال تا پایان، این موضوع از ابتدا اطلاع رسانی نمیشود، اما در نهایت، نتیجهای جز نارضایتی تماشاگران به دنبال ندارد.
واگذاری آنتن به آثار آماده پخش بهتر بود
تلویزیون با ایجاد یک تغییر اساسی در برنامه ریزیهای قبلی خود، وضعیت بحرانی پیش آمده را به خوبی مدیریت میکرد و به جای پخش سریالهایی که تصویربرداری شان نیمه تمام باقی مانده است، سریالهای آماده را روانه آنتن میکرد. اکنون چهار سریال «دنیای گمشده» به کارگردانی امین امانی، «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر، «از سرنوشت» اثر محمدرضا خردمندان و «پرگار» به کارگردانی شهرام شاه حسینی، تصویربرداری شان کامل شده و مراحل پس از تولید را میگذرانند یا کاملا آماده پخش هستند.
هرچند که سریالهایی مانند «از سرنوشت» یا «دنیای گمشده» ویژه پخش از شبکه ۲ ساخته شده اند، اما میشد سریالی را از یک شبکه به شبکه دیگری سپرد تا شاهد پخش چند سریال ناتمام نباشیم. مثلا امسال سریال طنز «پدر پسری» میتوانست از شبکه ۵ به شبکه دیگری واگذار و جایگزین یک سریال ناتمام شود. این اتفاق البته مسبوق به سابقه است و پیشتر مجموعه «دلدادگان» که در شبکه ۵ تولید شده بود، از شبکه ۳ پخش شد.
تغییر در سیاستهای همیشگی
شیوع ویروس کرونا همه چیز را تغییر داده و همه برنامه ریزیها را به هم ریخته است، بنابراین ساخت آثار سینمایی یا تلویزیونی، اکران فیلم ها، پخش سریالها و برنامهها هم تحت تاثیر این اتفاق بوده اند. تلویزیون میتوانست با تغییر سیاستهای خود در پخش سریال ها، وضعیت غیرقابل پیش بینی را که به وجود آمده، مدیریت کند. یکی از این سیاست ها، پخش چهار سریال شبانه از شبکههای مختلف تلویزیون است. چه اشکالی داشت یک یا دو شبکه امسال سریال مناسبتی پخش نمیکردند تا مجبور نباشند مخاطب را برای دیدن ادامه آن به زمان دیگری حواله دهند؟ تغییر رویه معمول پخش سریال یا اکران فیلمها اتفاق عجیبی نیست. طبیعتا همه این تغییرات بدون هیچ مشکلی و به آسانی نمیتواند اتفاق بیفتد، اما در وضعیت فعلی، راه حلهایی بهتر از پخش سریال نیمه تمام وجود دارد.
فرصتی برای تجدیدنظر در توقیفیها
در شرایطی که شیوع ویروس کرونا، تصویربرداری سریالها را متوقف کرد، تلویزیون فرصت بسیار خوبی در اختیار داشت تا اکنون که نمیتواند چند سریال نیمه تمام را روی آنتن بفرستد، درباره مجموعههای توقیف شده تجدید نظر کند و سریالهایی را که مدت هاست آماده پخش هستند، اما مهر توقیف روی آنها خورده، پخش کند. یکی از این سریالها «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی است که به دلیل اعتراض به مسائل قومیتی، هفت سال است که اجازه پخش پیدا نکرده. یکی دیگر از جدیدترین سریالها هم مجموعه طنز «کتونی زرنگی» که است که چند ماه قبل به دلیل بعضی اظهارنظرهای کارگردانش در فضای مجازی، در دقیقه ۹۰ از جدول پخش بیرون کشیده شد. شنیدهها حاکی از آن است که سریال «آخر خط» به کارگردانی علی مسعودی هم توقیف شده است.