stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 132484
  • 16 خرداد 1399 - 11:40
1
فرماندار کاشان:

با بازگشایی مرزها ۵۰۰ کیلو اسانس گل محمدی صادر می شود

با بازگشایی مرزها ۵۰۰ کیلو اسانس گل محمدی صادر می شود
فرماندار کاشان گفت: اسانس گل‌های محمدی کاشان به اتحادیه اروپا، آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و امسال نیز با بازگشایی مرزها 500 کیلو اسانس گل محمدی از این منطقه صادر خواهد شد.
قلم | qalamna.ir :

علی اکبر مرتضایی، اظهار کرد:  میزان مراتع تحت کشت گل محمدی حدود ۲هزار و ۵۸۰ هکتار است که بیش از ۱۰ هزار تن گل محمدی از اراضی تحت کشت در مناطق کاشان قابل برداشت است.

فرماندار کاشان با اشاره به اینکه در منطقه کاشان و در سال‌های بدون خسارت می‌توان در هر هکتار به طور متوسط ۴ هزار و ۲۰۰ کیلو گل محمدی برداشت کرد، گفت: میزان گلاب تولیدی در شهرستان کاشان حداقل ۱۵ هزار تن گلاب ناب و درجه یک است که  سهم قابل توجهی از بازار ایران را شامل می‌شود.

وی افزود: اسانس گل‌های محمدی کاشان به اتحادیه اروپا، آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و امسال نیز با بازگشایی مرزها ۵۰۰ کیلو اسانس گل محمدی از این منطقه صادر خواهد شد.

مرتضایی با تأکید بر اینکه  شهرستان کاشان به‌ عنوان قطب صنایع فرآوری گلاب، اسانس و عرقیات گیاهی ظرفیت تولید بیش از ۶۰ هزار تن گلاب و بیش از ۸۵ هزار تن عرقیات گیاهی در سال را دارد، اذعان داشت: این محصولات در ۳۸ کارخانه صنعتی و حدود ۵ هزار دیگ در هزار و ۸۰۰ کارگاه سنتی فرآوری و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گلستان‌ها ۵هزار نفر، کارخانه‌های صنعتی هزار نفر، کارگاه‌های سنتی ۳هزار نفر  و در ایام گل‌چینی نیز ۲۵۰ هزار نفر روز کارگر مشغول به کار می‌شوند، گفت:  گردش ریالی این محصول ۵ هزار میلیارد ریال بوده است که حدود ۱۷ میلیون دلار گلاب و ۴ میلیون دلار اسانس ارزآوری داشته است.

فرماندار کاشان با تأکید بر اینکه علیرغم شیوع بیماری کرونا و تأثیرات منفی آن در بخش اقتصاد این صنعت، تلاش دولت و فعالان این حوزه بر آن بوده است که با بازاریابی و گشایش بازارهای جدید میزان تولید و ارزش محصولات حفظ شود، افزود:  با وجود بسته شدن بنادر بازرگانی و کاهش میزان صادرات در قبل ماه مبارک رمضان، تعطیلی قنادی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها و مراکز مذهبی و توقف ورود گردشگران به منطقه در ایام پیک کرونا، بخشی از محصولات به دلیل مرغوبیت از طریق سفارش‌های اینترنتی و یا مراجعه افراد به نمایندگی‌ها در سایر شهرها به فروش رسیده است.

 وی یادآور شد: کیفیت بهتر گل محمدی امسال به دلیل شرایط آب‌وهوای مناسب و از طرفی آموزش کشاورزان،  به روز شدن تجهیزات کارگاه‌های گلاب‌گیری و بهره‌برداری از آخرین یافته‌های حوزه دانشگاه منجر به تولید گلاب مرغوب‌تر در سال جاری شده است.

مرتضایی خاطر نشان کرد: نظارت ادارات صنعت، معدن و تجارت، اداره استاندارد، مرکز بهداشت و اتحادیه گلاب‌گیران  و همچنین  کنترل مستمر کیفیت گلاب کاشان منجر شده که علی‌رغم تولید گلاب در ۱۶ استان همچنان کیفیت گلاب کاشان در صدر قرار بگیرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.