stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 164757
  • 17 شهریور 1399 - 16:38
4
قلم گزارش می دهد؛

لازمه‌ای با نام تولید «مرغ سایز» در همدان

لازمه‌ای با نام تولید «مرغ سایز» در همدان
قلم/ همدان- مرغ‌هایی که روانه بازار می‌شوند، در وزن‌های مختلفی هستند که هریک خریداران خاص خود را دارد، اما شاهدیم که بخشی از وزن مرغ به‌عنوان پوست و چربی آن دورریز شده و برای همین دورریز هم، همان قیمت اولیه مرغ پرداخت می‌شود، در حالیکه مرغ‌هایی با وزن‌های سبک‌تر، میزان دورریزهای کم‌تری دارند و از آنجا که آنتی‌بیوتیک و چربی کم‌تری دارند، می‌توانند سلامتی و کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز به همراه بیاورند.
قلم | qalamna.ir :

پایگاه خبری و تحلیلی قلم – گروه استان‌ها – شکیبا کولیوند:  رژیم غذایی همواره بر میزان درگیر شدن افراد با بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی که از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در اثر بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند، اثر دارد.

این روزها مرغ به‌عنوان یکی از موادغذایی گوشتی محسوب شده که در سبد خانوارهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. حال می‌توان با خودداری از خرید مرغ‌هایی با سایزهای بالاتر که دارای چربی‌های بیشتری هستند، از یک‌سو خود را با چربی‌های کم‌تر و از سوی دیگر نیز با ضایعات کم‌تری روبه‌رو شد، چرا که مرغ‌هایی با سایزهای استاندارد، دورریز و ضایعات کم‌تری نیز دارند.

درخصوص سلامتی چنین مرغ‌هایی، مدیر نظارت بر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درحدود چهار سال پیش در این زمینه مطرح کرد که: مردم تا حد امکان از خرید مر‎‎غ‌های بالای یک‌هزار و ۸۰۰ گرم خودداری کنند، بهترین وزن مرغ مصرفی بین ۸۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ گرم است و به‌طورکلی مرغ‎هایی با وزن زیر یک‌هزار و ۸۰۰ گرم، از رشد طبیعی برخوردار هستند.

محمد کاظم‌زاده با بیان اینکه به‌طور کلی مرغ‎های زیر یک‌هزار و ۸۰۰ گرم از رشد طبیعی، تغذیه مناسب و اصولی برخوردار هستند، گفت: با طرح ملی توزیع مرغ متناسب با استاندارد بین ۸۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ گرم در کشور، تولیدکنندگان گوشت مرغ ملزم به رعایت اندازه زیر یک‌هزار و ۸۰۰ گرم بوده و درصورت تحقق این موضوع به‌علت تجمع چربی کم‌تر در مرغ‌ها، به‌طور قطع در سلامت مردم تأثیرگذار است.

وی با اشاره به آغاز طرح ملی توزیع مرغ متناسب با استاندارد بین ۸۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ گرم در کشور توسط وزارت جهادکشاورزی گفت: افرادی که می‎‏‎خواهند مقدار چربی غذای خود را کم کنند، می‎‎‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند که ۱۲۰ گرم آن، حدود ۷۰ درصد نیاز پروتئین بدن را تأمین می‎‌کند.

در این راستا برآن شدیم تا گفت‌وگویی با علیرضا قراگوزلو؛ سرپرست مدیریت امور طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

اجرای طرح تولید «مرغ سایز» در دستور کار

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تولید مرغ سایز با وزن‌های حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک‌هزار و ۶۰۰ گرم به‌منظور حفظ منافع ملی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در اولویت جدی این وزارتخانه قرار گرفته است.

علیرضا قراگوزلو به سلامت مرغ سایز (مرغ با وزن ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم) بیان کرد: چنین مرغ‌هایی به‌سبب وزن مناسب‌تر چربی کم‌تری نیز دارند.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف مرغ در کشور برابر ۲۹ کیلوگرم در سال است، عنوان کرد: این میزان در سایر کشورها در حدود ۱۱ کیلوگرم است.

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پاسخ به اینکه آیا در این زمینه می‌توانیم تولیدات را پیش ببریم و نیاز مردم را تامین کنیم؟ گفت: ما ازنظر تولید مرغ رتبه هفتم را داریم و آماده صادرات نیز هستیم. بدین‌سان می‌توانیم تولید مرغ استاندارد و سایز را در پیش گرفته و علاوه بر تأمین نیاز مردم در بخش صادرات نیز قدم برداریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه جایگاه هفتمی در تولید مرغ، جایگاه هفتمی در تأمین نهاده‌ها نیز نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در دنیا برای تغذیه مرغ‌های خود از مواد تصفیه فاضلابی استفاده می‌کنند، اما در کشورما نهاده‌های ذرت و سویا غذای مرغ‌ها است. بدین ترتیب وضعیت تولید مرغ ما با آن‌ها متفاوت بوده، اما تأمین همین نهاده‌ها هم نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اینکه نهاده‌ها به سختی تأمین می‌شوند و باید آن‌ها را به مرغ‌هایی با سن ۴۵ روزگی بدهیم تا تبدیل به چربی شود، آیا این روند درستی است؟ گفت: از نهاده‌های مربوطه باید به‌نحو مناسبی استفاده کرد و با مصرف بهینه آن‌ها، مانع از تولید و در نهایت فروش مرغ‌هایی با وزن‌های بالاتر شد که خانواده‌ها در قبال چربی‌های آن نیز که در نهایت به دوریز مبدل می‌شوند، هزینه نکند.

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این راستا ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را ازنظر ملی بررسی کنیم، با توجه به اینکه نهاده‌های دان مصرفی (۷۰ درصد سویا و ذرت) برای تولید گوشت مرغ از خارج وارد می‌شود، با اجرای این طرح راندمان غذایی بیش از ۱۰ درصد نسبت به شرایط فعلی بهبود می‌یابد و درعین‌حال از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری به‌عمل می‌آید.

قراگوزلو با تأکید بر اینکه مزایا و اهمیت پیاده‌سازی طرح مرغ سایز، این‌روزها بیشتر احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای طرح مرغ سایز با وزن استاندارد (با وزن حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم) از جنبه‌های مختلف بسیار ارزشمند و ضروری است.

وی در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: ازنظر تولیدکنندگان نیز بهبود راندمان غذایی، کاهش هزینه‌های تأمین مالی سرمایه در گردش، کاهش تلفات و درکل بهبود بهره‌وری را به همراه دارد.

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان همدان به چربی‌های اشباع شده در محوطه بطنی مرغ‌های با وزن بالاتر اشاره کرد و افزود: مصرف‌کنندگان نیز از مزایای اجرای این طرح به‌طور کامل بهره‌مند خواهند شد، کاهش چربی درونی لاشه و قسمت‌های دورریز مرغ (پس از افزایش سن مرغ به بیش از ۴۲ روز، حدود ۱۷ درصد بافت مرغ را چربی احاطه می‌کند)، طعم لذیذ و خوش‌پخت بودن، سلامت بیشتر مرغ و درنهایت صرفه اقتصادی بیشتر، ازجمله مزایای این طرح برای خانواده‌ها است.

قراگوزلو با تأکید بر اینکه چربی‌های اشباع شده در محوطه بطنی مرغ‌هایی با وزنی بیش از ۱۸۰۰ گرم، می‌تواند موجب بیماری‌های قلبی و عروقی شود، گفت: این موضوع این روزها عامل بیشترین میزان مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر را به خود اختصاص داده است. بدین‌سان با خرید مرغ‌هایی با وزن کم‌تر و استانداردتر که با نام مرغ سایز شناخته می‌شوند، می‌توان سلامت مردم را با تغدیه مناسب تضمین کرد.

وی با بیان اینکه چنین روندی روی ‌افزایش ضریب هوشی نیز می‌تواند اثرگذار باشد، گفت: هرچه دوره پرورش کوتاه شود، احتمال ابتلا به بیماری در مرغداری‌ها کم‌تر خواهد شد و مرغداران مجبور به استفاده از داروهای بیشتری نخواهند بود و این موضوع به سلامت مرغ کمک می‌کند.

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه این روند به‌لحاظ بعد اقتصادی نیز حائز اهمیت است، مطرح کرد: مردم با خرید مرغ‌هایی با وزن بیشتر از ۱۸۰۰ گرم، پول چربی‌هایی را می‌دهند که باید دور ریخته شود و در این روند علاوه بر ضرر مالی، شاهد آلودگی محیط‌زیست، افزایش بیماری‌های مشترک انسان و دام و جوندگان موذی و پرندگان و… از این لاشه‌ها استفاده کرده و آن‌ها را به جاهای متعددی منتقل می‌کنند.

قراگوزلو با بیان اینکه برای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ (مرغ با وزن استاندارد ۱۲۰۰-۱۸۰۰) حدود دو کیلوگرم دان استفاده می‌شود، گفت: این میزان برای تولید یک‌ونیم کیلوگرم گوشت برای مرغ با وزن بالای ۱۸۰۰ گرم برابر دو و نیم کیلوگرم دان است، در حالیکه همه یک‌ونیم کیلوگرم نیز گوشت نخواهد بود و چربی را هم شامل می‌شود و این‌گونه با ورود به مبحث تولید مرغ با وزن استاندارد، می‌توان ضریب تبدیلی را نیز کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه اگر این روند را کنترل نکنیم، کاهش تولید را نیز شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: تاکنون در همدان مرغ سایز تولید نشده است، اما اگر بتوانیم در این مسیر گام برداریم، فوایدی که پیشتر بدان اشاره شد، ارمغان اجرای چنین روندی خواهد بود.

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: کاهش میزان دورریز، ضایعات، چربی و تولید مرغ با وزن مناسب، موجب استفاده و مصرف و در نتیجه تازه‌خوری خانواده‌ها شده و کاهش مصرف دارو برای مرغ‌ها را در پی دارد، چراکه مرغ‌های با وزن بالاتر سنی بیش از ۴۲ روز و حتی ۶۰ روز دارند، در نتیجه کبد آن‌ها به مشکلاتی برمی‌خورد که نیاز به دارو دارند و ازسویی با ورود به مسیر تولید مرغ سایز، می‌توان در جهت صادرات نیز گام برداشت و حرف‌هایی برای گفتن داشت. بدین‌سان همه این موارد با پیشروی در مسیر تولید مرغ استاندارد ممکن می‌شوند.

اما به‌راستی باید پذیرفت که مرغ سایز (مرغ با وزن متعارف) از کیفیت و سلامت بالاتری نسبت به مرغ درشت، برخوردار بوده و ضایعات و آلاینده‌های کم‌تری دارد که به نفع مصرف‌کننده و محیط‌زیست است.

البته صرفه اقتصادی با بهبود ضریب تبدیل و افزایش تعداد دوره‌های پرورش این مرغ‌ها را هم نباید فراموش کرد. بدین ترتیب امید است با فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، شاهد انتخاب محصولاتی با کیفیت، استاندارد و متناسب با سلامتی‌مان باشیم و سبک غذایی‌مان نیز به سمت‌وسویی سوق پیدا کند که نه‌تنها برای سلامتی‌مان، بلکه به‌نحوی باشد که وضعیت مالی و اقتصادی‌مان را نیز دچار اشکال نکرده و بخشی از پول‌هایمان را به‌خاطر خرید چربی‌های اضافه، به دورریز مبدل نکنیم.

اما پیشروی در این راستا، علاوه بر فرهنگ‌سازی، نیازمندِ مهیّا بودن شرایط است. به‌نوعی که باید میزان مرغ‌هایی با وزن استاندارد در دسترس مصرف‌کننده باشد، آنچنان که در بازار کمیاب یا در فروشگاه‌های خاص دیده نشوند. بدین‌سان از مسئولان مربوطه نیز خواستاریم تا در جهت بالابردن ضریب مصرف چنین مرغ‌های استانداردی در همدان، قدم‌های راسخ برداشته و عزم‌ها را جزم کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.