stat counter
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
  • کد خبر : 476999
  • 06 مرداد 1403 - 14:56
1

«فرمانروایان آسمان»؛ اسرار نیروی پهپادی حزب‌الله

«فرمانروایان آسمان»؛ اسرار نیروی پهپادی حزب‌الله

نبرد محدود میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی در شرایطی در هشتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد که ارتش رژیم صهیونیستی انتظار مواجه شدن با این میزان از قدرت و قابلیت هوایی حزب‌الله و به ویژه صنعت پهپادی را نداشت، صنعتی که به‌رغم هزینه کم اما عملکرد اجرایی بسیار بالایی از خود نشان داده و تل‌آویو را شوکه و ناگزیر به هزینه کردن میلیون‌ها دلار برای رهگیری یک پهپاد چند دلاری مقاومت لبنان کرده است.

قلم | qalamna.ir :

تاکنون اطلاعات زیادی درباره نیروی هوایی حزب‌الله لبنان منتشر شده یا در حال پخش است. این دیگر دغدغه رژیم صهیونیستی نیست و تمام اطلاعاتی که این رژیم طی ۱۵ سال در این زمینه جمع‌آوری کرده بود، در ماه‌های گذشته مورد آزمایش قرار گرفت تا اینکه مشخص شد آنچه رهبران سیاسی و نظامی دشمن را آزار می‌دهد و خواب را از چشمان آن‌ها گرفته، مطلع شدن از موضوعی است که تاکنون موفق به دریافت اطلاعات درباره آن نشده‌اند؛ چراکه به نظر می‌رسد حزب‌الله قابلیت‌هایی دارد که اطلاعات رژیم اشغالگر از آن خبر ندارد.

روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی با کنایه به سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی نوشت: خدای اطلاعات که در طول دهه‌ها مسئول از بین بردن آگاهی نیروها، گروه‌ها و دولت‌ها و خنثی‌کردن رویاهای آن‌ها بود، همان طرفی است که هفتم اکتبر با بزرگترین شکست مواجه شد و به دنبال آن شکست‌های مداوم در غزه و در جبهه‌های پشتیبانی، از لبنان گرفته تا عراق و یمن را تجربه کرد.

در مورد لبنان، سران رژیم صهیونیستی با واقعیتی برخلاف تمامی برآوردهای قبلی مواجه شدند و قابلیت‌هایی که تاکنون در جهان «اشیای پرنده» حزب‌الله به نمایش گذاشته است، هرگز روی میز تحقیق و ارزیابی در تل‌آویو قرار نگرفته بود و به نظر می‌رسد که آن‌ها انتظار چنین قابلیت‌هایی را هم نداشته‌اند.

«فرمانروایان آسمان»؛ اسرار نیروی پهپادی حزب‌الله
پهپاد ابابیل حزب‌الله

فناوری پهپادها نه برای ایران بلکه متعلق به حزب‌الله است

الاخبار می‌نویسد به‌رغم همه آنچه که قبلاً درباره اطلاع رژیم صهیونیستی از جزئیات تلاش ایران در زمینه پهپادها و اقدام بر این اساس که حزب‌الله نسخه‌هایی از آن را در اختیار دارد، گزارش شده بود، «دشمن متوجه شد که برتری اطلاعاتی در جمع‌آوری داده، تحلیل و ارزیابی به سرویس‌های اطلاعاتی آن محدود نمی‌شود و شوکه شد که فناوری پهپادی حزب‌الله متفاوت از پهپادهای ایرانی است و این فناوری متعلق به خود حزب‌الله بوده و سرمایه‌گذاری زیادی روی آن شده است و همین مسئله دشمن را وادار می‌کند تا با حزب‌الله در سطح بالایی از آگاهی عمل کند».

یکی از فرماندهان نیروی هوایی مقاومت اسلامی لبنان در گفت‌وگو با الاخبار به ارائه خلاصه‌ای از تاریخچه شروع کار در نیروی هوایی پرداخت و به مراحل توسعه آن به ویژه پس از انتقال به کار در دنیای هواپیماهای بدون سرنشین و پهپاد پرداخت.

این فرمانده جهادی جزئیات مربوط به سلاح پهپاد را به عنوان بخشی از نیروی هوایی مقاومت توضیح می‌دهد. در این زمینه توضیحاتی در مورد نبردی که برای رفع نیازهای مقاومت آغاز شده و متوقف نشده و تلاش دشمن برای جلوگیری از رسیدن این توانمندی‌ها به حزب از جمله عملیات نظامی ترور شهید «حسان اللقیس» فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد.

او همچنین جزئیات عملکرد سامانه‌های دشمن در زمینه رصد، کشف و ردیابی پهپادها، سامانه‌ها و سازوکارهای عملیاتی دشمن را تشریح و درباره برخی از انواع پهپادهایی که مقاومت در اختیار دارد، توضیحاتی ارائه کرد و این در حالی است که مقاومت لبنان شگفتی‌های بسیاری را در در جهان صنعت پهپاد دارد که کسی از آن اطلاعی ندارد.

«فرمانروایان آسمان»؛ اسرار نیروی هوایی حزب‌الله
شهید حسان اللقیس

از میدان درس‌های زیادی آموختیم و همه چیز تغییر کرد

این فرمانده جهادی خاطرنشان کرد که «این نوع استقرار اطلاعاتی دشمن، سازوکار فعالیت متفاوتی را به ما تحمیل کرد و ما باید مناسب بودن سلاح بدون سرنشین برای دور زدن سیستم‌های دشمن را در نظر می‌گرفتیم؛ چراکه رژیم صهیونیستی بارها پهپادها را رهگیری می‌کرد و در این باره لاف می‌زد و می‌دانست که این‌ها آزمایش و عملیات شناسایی برای اطلاع از ساز و کار فعالیت سامانه‌های آن هستند. بارها هواپیماهای ما وارد آسمان اراضی اشغالی می‌شدند و برمی‌گشتند و ما در آن‌ها تنظیماتی را انجام می‌دادیم تا با تهدید موجود برای آن‌ها در سامانه‌های پدافندی رژیم اشغالگر سازگار باشند».

او با اشاره به بخش‌هایی از فعالیت پهپادی حزب‌الله در سال‌های گذشته، به مرحله ما بعد «طوفان الاقصی» پرداخت و گفت: ما با سخت‌ترین سناریویی که نیروی هوایی حزب‌الله می‌توانست انتظار داشته باشد، روبرو شدیم، بنابراین مأموریت‌های شناسایی و سپس اجرا را آغاز کردیم. مشکل بزرگ در همین‌جا نهفته استِ، چراکه ما مقید به اصول مختلفی هستیم و اگر در شرایط جنگ کامل قرار بگیریم دیگر هیچ محدودیت یا کنترلی وجود نخواهد داشت و توانایی ما برای عملیات بسیار متفاوت خواهد بود.

فرمانده نیروی هوایی حزب‌الله ادامه داد: امروز در یک میدان آزمایشی بسیار مهم هستیم. ما صرفا در چند ماه چیزهای زیادی یاد گرفتیم. در آغاز جنگ، میزان موفقیت پایین بود، اما با گذشت زمان، همه‌ چیز تغییر کرد. از میدان درس‌های زیادی آموختیم و تاکتیک‌های جدیدی را معرفی کردیم و به دنبال آن مقیاس اثربخشی تغییر کرد و میزان موفقیت افزایش یافت.

«فرمانروایان آسمان»؛ اسرار نیروی هوایی حزب‌الله
پهپادهای حزب‌الله

خانواده پهپادهای حزب‌الله 

الاخبار در ادامه گزارش خود می‌نویسد: دیگر بر کسی پوشیده نیست که مقاومت لبنان در سطح پهپادی چه میزان متنوع عمل کرده و از پهپادهای مختلفی برخوردار است. درست است که دشمن از داده‌هایی که جمع‌آوری کرده است صحبت می‌کند. با این حال، مقاومت همچنان به استراتژی «ابهام سازنده» پایبند است و صرفا آنچه را که با برنامه‌هایش سازگار است را اعلام می‌کند. 

خانواده پهپادهای حزب‌الله لبنان شامل انواع شناسایی، هجومی، مسلح، انتحاری و انواع مختلف دیگر است که برخی از آن‌ها رونمایی نشده‌اند. 

فرمانده نیروی هوافضای مقاومت اسلامی لبنان در این زمینه می‌گوید: انواع مختلفی از پهپادها را در اختیار داریم و هر دسته با ماهیت و عملکرد خود از دیگری متمایز می‌شود. از نظر ماموریت‌ها، پهپادهایی وجود دارد که داده‌های مربوط به نبرد را جمع آوری می‌کنند. این نوع از پهپادهای ما قبلاً به طبریه رسیده بودند که در این راستا می‌توان به پهپاد «الحسان ۲۰۲۲» اشاره کرد. همچنین در سال ۲۰۱۲ نیز پهپاد ایوب به منطقه اشدود (جنوب تل‌آویو) رسید. 

این رهبر جهادی همچنین اضافه می‌کند: مقاومت لبنان پهپادهایی دارد که ماموریت «پرت کردن حواس» دشمن را انجام می‌دهند و همزمان از این قابلیت برخوردار هستند که در چند لحظه به پهپاد مسلح و یا اطلاعاتی تبدیل شوند. 

او ادامه می دهد: هر پهپاد اهداف مشخص خود را دارد، یعنی ما برای آن مأموریت خاصی تعیین کرده‌ایم. اهداف آفلاین و آنلاین وجود دارد و مقصود از آن این است که پهپاد در یک ماموریت مشخص است و در حین کار هدفی را کشف می‌کند که می‌توان آن را به بانک اهداف اضافه کرد و این به معنای امکان به روز رسانی اهداف است و حتی ایده انجام یک حمله در طول ماموریت امکان‌پذیر است.

تصویربرداری هدهد از پایگاه هوایی مهم رژیم صهیونیستی

در جنگ بعدی، آسمان لبنان تحت کنترل نیروی هوایی اسرائیل نخواهد بود

در همین راستا، مطبوعات عبری انتقادات شدیدی را نسبت به شکست کنونی رژیم صهیونیستی مطرح کرده‌اند، به ویژه اینکه تل‌آویو در سال گذشته اعلام کرده بود که «آزمایش موفقیت آمیزی را در یک مانور در شمال اراضی اشغالی برای دفع حمله همزمان چند پهپاد انجام داده است».

روزنامه معاریو در گزارشی در این باره آورده است: حزب‌الله الجلیل را به آزمایشگاه تحقیق و توسعه تسلیحات تبدیل کرده است تا سلاح‌های دقیق و کشنده تولید کند و برای رویارویی گسترده با اسرائیل آماده شود.

این رسانه همچنین گزارش داد: برتری هوایی حزب‌الله همچنان اسرائیل را شوکه می‌کند. حزب‌الله تا کی به استفاده آزادانه از پهپادهای خود در آسمان اسرائیل ادامه خواهد داد؟ مشخص شده است که در جنگ بعدی، آسمان لبنان تحت کنترل نیروی هوایی نخواهد بود.

الاخبار می‌نویسد این شوک اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به حدی بوده است که آن‌ها را برای مدتی به انکار واقعیت و جستجوی توضیحاتی غیر از آن سوق داد تا اینکه لحظه حقیقت ذهن جمعی صهیونیست‌ها را بیدار کرد و پهپاد «هدهد» بر فراز شمال فلسطین اشغالی و به ویژه «حیفا» به پرواز درآمد. حدس این قابلیت در پایین‌ترین حد تخمین‌های رژیم صهیونیستی بود.

در این گزارش آمده است: مقاومت لبنان که برای تثبیت حضور کیفی خود در دنیای پهپاد، ساعتی دست از تلاش برنداشت، به آسمان نیز راه یافت. دشمن مدت‌ها به خود می‌بالید که «خدای آسمان» یا «پادشاه آسمان» است، اما کاری که نیروی هوایی در مقاومت اسلامی انجام می‌دهد باعث شده است که پهپادهای حزب‌الله به «فرمانروایان آسمان» ملقب شوند و آنچه در ماه‌های گذشته ارائه کرده است تنها نمونه‌ای ساده از آنچه می‌تواند در صورت وادار شدن به رویارویی گسترده‌تر ارائه کند، است.

«فرمانروایان آسمان»؛ اسرار نیروی هوایی حزب‌الله
پهپاد حزب‌الله

اسرائیل میلیون‌ها دلار برای مقابله با پهپاد ۲۵۰۰ دلاری هزینه می‌کند

الاخبار خاطرنشان کرده که در زمینه نبرد در حال انجام، پرونده بسیار مهمی در رابطه با هزینه جنگ پهپادها وجود دارد. حزب‌الله در نهایت یک سازمان جهادی است و توانایی‌هایی دارد که شبیه به دولت‌ها نیست. با این وجود مدیریت مادی چنین نبردی گاهی مبتنی بر ایده‌های خلاقانه‌ای است که تفاوت‌های مادی و مالی را به یک عامل فرعی تبدیل می‌کند.

فرمانده جهادی حزب‌الله لبنان در این‌باره نیز می‌گوید: دشمن با گفتن اینکه مقاومت هزاران پهپاد تدارک دیده است، سعی در سرپوش گذاشتن بر شکست خود داشت، اما حقیقت این است که تل‌آویو هزینه زیادی برای جنگ الکترونیک به عنوان یک سطح اولیه دفاعی می‌کند. در واقع، دشمن مبالغ هنگفتی را برای این بخش خرج کرد، اما نتایج جزئی به دست آورد و دستاورد آن کمتر از انتظاراتش بود.

این فرمانده توضیح می‌دهد: وقتی دشمن سامانه گنبد آهنین را برای ساقط کردن یک پهپاد شناسایی ساده فعال می‌کند، مجبور می‌شود حداقل چهار موشک شلیک کند. هزینه هر موشک ۵۰ هزار دلار است و این بدان معنا است که ناگزیر به هزینه کردن ۲۰۰ هزار دلار با هر شلیک است و زمانی که عملیات رهگیری با شکست مواجه می شود، از جنگنده‌ها خواسته می‌شود تا ماموریت را به عهده بگیرد. هزینه هر ساعت پرواز جنگنده‌های دشمن بیش از ۴۰ هزار دلار است و این علاوه بر هزینه، موشک‌هایی است که توسط این جنگنده‌ها شلیک می‌شوند.

 او در پایان گفت: ترس دشمن از اینکه پهپاد به هدف خود برسد، در مواردی آن را مجبور به استفاده از پاتریوت می‌کند و هزینه یک موشک در این سامانه معادل سه میلیون دلار است و حتی این نیز سرنگونی پهپاد مقاومت اسلامی لبنان را تضمین نمی‌کند و در عمل دشمن میلیون‌ها دلار برای مقابله با پهپادی که هزینه آن از ۲۵۰۰ دلار بیشتر نیست، هزینه می‌کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.