خداداد غریبپور امروز در مراسم افتتاح “پروژه بومیسازی و ساخت شبیهساز رانندگی دامپتراک” ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت شهدا، جانبازان و مجاهدان راه حق در هشت سال، اظهار کرد: امروز با بومیسازی و ساخت شبیه ساز رانندگی دامپتراک، شاهد یک موفقیت علمی در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم. ورود شبیهساز رانندگی دامپتراک به معادن، جامعه معدنی را وارد مرحله جدیدی میکند. جای دارد که این موفقیت را به جامعه معدنی کشور، دانشگاههای کشور، دکتر یزداندوست (رئیس دانشگاه خواجه نصیر)، بخش خصوصی انجام دهنده پروژه و همکاران ایمیدرو تبریک بگویم.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه گرچه ساخت شبیه ساز رانندگی دامپتراک، موضوع کوچکی به نظر میرسد اما بخش قابل توجهی از حوادث معادن روباز مربوط به حوادث ترافیکی است، تصریح کرد: با ساخت و استفاده از این دستگاه در معادن، شاهد کاهش هزینههای مربوط به تلفات انسانی در بخش مذکور خواهیم بود و ضریب تکرار و شدت حوادث به حداقل میرسد.
وی افزود: اجرای این پروژه، جزو افتخارات دانشگاه خواجه نصیر است و البته این دانشگاه در بخشهای دیگر خودرو سواری و اتوبوس نیز اقدامی مشابه را اجرایی کرده است. با رئیس دانشگاه خواجهنصیر توافقاتی صورت گرفته و تفاهمنامه همکاری در زمینههای مهندسی مواد و مکانیک منعقد کنیم. برای سال جاری، ۵۰۰ میلیون دلار بومیسازی در بخش معدن و صنایع معدنی هدفگذاری شده است. در فولاد قائنات، تجهیزات بسیار مهمی بومیسازی شده که اطلاعرسانی خواهد شد.
رشد بسیار پایین حوادث در مقابل افزایش ۳۰ درصدی تولید
غریبپور ضمن اشاره به اینکه توجه به سلامت کارکنان و منابع انسانی در اولویت برنامههای ایمیدرو قرار دارد، گفت: خوشبختانه بهرغم افزایش ۳۰ درصدی تولید بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۸، حوادث معدنی رشد بسیار پایینی (کمتر از ۵ درصد) داشته است. ایمیدرو توجه و تمرکز خود را به حفظ منابع انسانی به عنوان با ارزشترین منابع سازمانی معطوف کرده و پس از آن به حفظ ماشین آلات معدنی کشور توجه دارد. اکنون در سیمان، مس، فولاد آلومینیوم و اغلب محصولات این حوزه مازاد تولید داریم که اقدام به صادرات خواهیم کرد.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان تنها به دنبال افزایش تولید نیست، بلکه درصدد کیفی سازی تولید است، گفت: در کنار تولید، ارتقای بهرهوری در برنامه ایمیدرو قرار دارد و اکنون با دانشگاه امیرکبیر در زمینه بهره وری پروژه اجرا می کنیم. ضمن اینکه بهدنبال نوآوری در بخشهای اکتشاف، استخراج و فرآوری هستیم.
وی ادامه داد: تامین ماشین آلات معدنی از دیگر اولویتهای ایمیدرو است و اکنون با شرکت هپکو و یک شرکت خودروساز برای ساخت دامپتراک ۳۵ و ۱۲۰ تنی در حال مذاکره هستیم که اگر به نتیجه برسد، نقش بسیار مهمی در تامین ماشین آلات معدنی خواهد داشت.
بنابراین گزارش، شبیهساز رانندگی دامپتراک با مشارکت سه جانبه سه بخش دولتی، دانشگاهی و خصوصی ساخته شد. در این مشارکت، دو دستگاه شبیه ساز توسط دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حمایت های مشترک ایمیدرو (با همکاری مجتمع سنگ آهن سنگان و پیمانکاران آن شامل کنسرسیوم اپال کانی و آسفالت طوس) و شرکت صنعتی معدنی گلگهر (و آرمان گهر سیرجان پیمانکار آن)، برای اولین بار در کشور بومی سازی و ساخته شد.
انتهای پیام