وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: اکنون این شرکتها در میان نخستین شرکتهایی خواهند بود که پس از امضای توافق هسته ای تاریخی و گشوده شدن ایران به روی تجارت بین المللی، منفعت میبرند.
بر پایه اعلام اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ایران، بیش از ۷۵ شرکت آلمانی در ایران فعالیت داشته اند. بیشتر این شرکتهای کسب و کارهای کوچک و خانوادگی بوده اند که محصولات خاصی را تولید میکنند که تحت تحریمهای مستقیم قرار نمیگیرند و اغلب برای بازارهای مراقبتهای پزشکی، ساخت و ساز یا خودرو هستند.
طبق گزارش وال استریت ژورنال، این شرکتها که بسیاری از آنها خصوصی هستند، میتوانند به حضور در ایران ادامه دهند زیرا بسیاری از آنها روابط محدودی با آمریکا دارند که تحریمهای شدیدی را علیه ایران اعمال کرده است. به گفته کارشناسان، آمریکا اغلب نفوذ نسبتا کمی روی این شرکتها دارد.
در مقابل بسیاری از شرکتهای چندملیتی آلمان از جمله گروه مهندسی زیمنس که در آمریکا به ثبت رسیده، چاره چندانی بجز رعایت محدودیتهای تجاری وضع شده از سوی آمریکا ندارد.
مارک پیس، مدیرعامل و یکی از مالکان شرکت دنتاروم در این باره به وال استریت ژورنال اظهار کرد: ما هرگز ایران را ترک نکردیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تحریمها فروش تجهیزات دندانپزشکی به ایران را ممنوع نکرده اند، باید مبادلات مالی مورد تایید اداره فدرال امور اقتصادی و کنترل صادرات آلمان قرار بگیرد تا خلاف قوانین اروپایی و آمریکایی نباشد.
به گفته کارشناسان بین المللی، این نوع کاغذبازی اداری تنها دلیلی نیست که فعالیت در ایران را دشوار کرده بلکه ابهام در نرخ مبادله ارزی و رقابت شدید کشورهای آسیایی که به تحریمهای بین المللی اعتنا نمیکنند، از دیگر عوامل تاثیرگذار بوده اند.
برای شرکتهای آلمانی بزرگترین دردسر دریافت پول است زیرا تحریمها دسترسی ایران به سیستم بانکی مالی جهانی را مسدود کرده اند.
مدیرعامل دنتاروم که ماه سپتامبر در راستای سفر هیات مدیران بازرگانی آلمانی به ایران سفر کرد، با اشاره به مشکل مذکور اظهار کرد: در نتیجه فروش دنتاروم به ایران تقریبا ۹۰ درصد در یک دهه گذشته کاهش یافت.
بر اساس این گزارش، این دشواریها دنتاروم و همتایان آلمانیاش را برای ادامه فعالیت در ایران به چاره اندیشی واداشت. به این ترتیب مشتریهای ایرانی آنها برای اینکه تامین کنندگان غربیشان تحریمها را نقض نکنند، پول را به شکل اقساط کوچک از طریق صرافیهای ایرانی یا با استفاده از بانکهای کشورهایی مانند ترکیه ارسال میکردند.
مدیران آلمانی میگویند دسترسی به ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی ارزش این زحمت را دارند زیرا ایرانیها علاقه زیادی به محصولاتشان دارند.
به گفته محمد نیکجو، یکی از مدیران بانک سرمایه گذاری امین، با وجود چالشهای موجود، ایران مزایای تجاری قابل توجهی از جمله نیروی کار تحصیلکرده، نرخهای مالیات ثابت و شرایط خوب برای سرمایه گذاری خارجی دارد.
آقای نعمت زده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیداری که با مدیران آلمانی در سپتامبر داشت، اظهار کرده بود ما میخواهیم با کشورهای اتحادیه اروپا بویژه کشور شما همکاری کنیم. وی در ادامه خاطرنشان کرده بود ۴۰ درصد از فناوری و ماشین آلات ایران با آلمان در ارتباط است.
سفر این هیات به شرکتهای آلمانی فرصت داد با توزیع کنندگان ایرانی که برای فعالیتشان در ایران در سالهای اخیر حیاتی بوده اند، گفت و گو کنند.
شرکتهای بزرگی که در معرض تحریمهای آمریکا قرار دارند، به دلیل برداشته نشدن همه تحریمها، برای بازگشت به ایران رویکرد محتاطانه ای داشته اند اما شرکتهای آلمانی انتظار دارند این تحریمها سرانجام روزی به پایان برسند.