وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعزام تیمی به مدارس سراسر کشور و بازرسی از وضعیت آموزش گفت: بیش از ۲۸۷۰ مدرسه بازدید شده اند و نتایج نشان می دهد که ۲۰ درصد از این دانش آموزان از طریق بسته های آموزشی خودآموز، کار آموزش را دنبال می کنند. سه دهم درصد در جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دانش آموزان که مورد پرسش در این طرح قرار گرفتند، امر آموزش را دنبال نمی کنند که ماموریت دادیم با خودشان و خانواده هایشان تماس بگیرند و آنها را به آموزش برگردانند.
خدمات خاموش معلمان در روزگار کرونایی
حاجی میرزایی ادامه داد: باید از معلمان به واسطه اقداماتی که در این ایام انجام دادند قدردانی کرد. خدمت کادر درمان محسوس است اما خدمات معلمان خاموش است. این کار برای معلمان نسبت به آموزش حضوری، پیچیدگی و سختی بیشتری دارد. هرکسی که یک مجموعه کوچک را اداره کرده پیچیدگی کار آموزش و پرورش در سطوح مختلف را در ایام کرونا درک می کند.وی درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات معلمان گفت: معلمان به عنوان قشری که پایدارترین تصویر را برای ساختن آینده دارند باید امنیت شغلی داشته باشند که به طرق مختلفی باید دنبال شود که ارتقای معیشت، آرامش، ارائه خدمات رفاهی، به روز رسانی دانش و توانمندی آنها از این جمله است. برای ارتقای معیشت تلاش کردیم و فاصله میان حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت را کم کنیم.
تعیین تکلیف وضعیت شغلی ۱۰۰ هزار نفر
تدوین محتوای آموزش مجازی
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در سال جاری وضعیت شغلی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از طریق ورورد به دانشگاه فرهنگیان یا تبدیل وضعیت تعیین تکلیف کردیم. بیش از ۳۰۰ مرکز رفاهی افتتاح شد و وضعیت خدمات بیمه تکمیلی فرهنگیان را بهبود دادیم. برای آموزش معلمان در شرایط کرونا نیز دوره های ضمن خدمت برگزار شد.حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مهارت معلمی را برای تدوین محتوای آموزش مجازی افزایش دادیم، درباره روند اجرای بسته های تحولی معاونت ها گفت: در راستای اجرای سندتحول بنیادین، بسته های تحولی طراحی شد و به اجرا در آمد. یکی از این بسته های تحولی آموزش مهارت به دانش آموزان بوده است که اقداماتی در این راستا انجام شده از جمله اینکه ۶۰ مهارت مرتبط قابل آموزش در فضای مجازی را شناسایی کردیم. وی ادامه داد: در هراستان یک منطقه را معین و مدارسی را برای آموزش عملی، تجهیز کردیم. هرچند کرونا محدودیت هایی ایجاد کرد اما کار را با جدیت دنبال می کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همچنین اکنون تشکل های دانش آموزی به دنبال آن هستند که هرکدام یک دانش آموز را به یکی از نقش های اجتماعی هدایت کنند گفت: به عنوان مثال ۲۸ هزار نفر در سطح کشور در مجلس دانش آموزی عضو شده اند. بناست دانش آموزان به قابلیت های پرورشی مانند تفکر خلاق، قدرت حل مسئله و … تجهیز شوند.حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه شاد یک مولود چندماهه است و در این مدت رشد سریعی داشته است گفت: با توسعه قابلیت ها شاد به یک امکان و بستر قدرتمند برای آموزش غیرحضوری تبدیل شده است. اکنون این امکان وجود دارد که با مدیران مدارس به صورت مستقیم گفت وگو کنیم. بنده هرهفته با مدیران مدارس یکی از استان ها در شبکه شاد گفت وگو می کنم.
درجه بندی تدریس مجازی معلمان
وی افزود: اخیرا در ورژن جدید شبکه شاد، دسترسی به شاد از طریق نسخه وب فراهم شد. ظرفیت دیگری که فعال شده این است که به معلمان فضایی می دهد که بتوانند تدریسشان را در هرپایه ای خواستند انجام دهند و به اشتراک بگذارند. این تدریس ها درجه بندی می شود.