گروه سیاسی: احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره لایحه حجاب و عفاف با رویداد۲۴ گفتوگو کرده است:
بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
لایحه عفاف و حجاب که اکنون یکفوریت آن در مجلس رای آورده است، نقاط ضعف و قوتی دارد. این لایحه ظرفیتهای الکترونیک را به کار گرفته و به سمت ضابطهمند کردن بهواسطه هوش مصنوعی در اجرای قانون حرکت کرده است.
لایحه عفاف و حجاب که اکنون یکفوریت آن در مجلس رای آورده است، نقاط ضعف و قوتی دارد. این لایحه ظرفیتهای الکترونیک را به کار گرفته و به سمت ضابطهمند کردن بهواسطه هوش مصنوعی در اجرای قانون حرکت کرده است اما در خصوص اشکالات لایحه باید بگویم احکامی که ارائه داده، چندان بازدارنده نیست، یعنی نمیتواند کشف حجاب را به عنوان جرم که در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۳۸ تایید شده و در قانون اساسی بر زیست عفیفانه تاکید شده، حفظ کند.
گناه متولیان کمکار در دستگاههای ذینفع در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای موضوع عفاف و حجاب، کمتر از کسانی که کشف حجاب کردند، نیست و معتقدم حتی گناهشان بیشتر هم است.
قصه کشف حجاب در مملکت، فقط با جرمانگاری حل نمیشود. ما در این راستا، نیازمند اجرای دقیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اقناعسازی، آموزش و تحول در نظام فرهنگی کشور هستیم. کسی که کشف حجاب کرده، براساس قانون، جرم مرتکب شده و متولیان و مجریان امر، حتماً باید با قانونشکنان برخورد کنند.
احکام لایحه عفاف و حجاب، خیلی بازدارنده نیست، ولی موثر است. صرف این لایحه ما نمیتوانیم کشف حجاب را تمام و کمال جمع کنیم اما با اصلاح برخی احکام آن میتوانیم به سمت اصلاح پدیده کشف حجاب در کشور حرکت کنیم.
معتقدم دولت و قوه قضاییه در مقابله با پدیده کشف حجاب، کوتاهی کردند. وقتی با محافظهکاری با موضوعات برخورد میکنید و به هنگام و به موقع به حوزه آسیبهای فرهنگی و چالشهای اجتماعی ورود نمیشود، این آسیبهای فرهنگی به معضل اجتماعی و سپس به پدیده امنیتی تبدیل میشود. از اینرو، دولت و قوه قضاییه باید خیلی زودتر از اینها وارد میدان عمل میشدند و اگر نیاز به لایحه بود، زودتر میفرستادند و اگر نه، قانون را دقیق اجرا میکردند. تاکید دارم بگویم دولت و قوه قضاییه در اجرای قانون، کوتاهی کردند.
بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
لایحه عفاف و حجاب که اکنون یکفوریت آن در مجلس رای آورده است، نقاط ضعف و قوتی دارد. این لایحه ظرفیتهای الکترونیک را به کار گرفته و به سمت ضابطهمند کردن بهواسطه هوش مصنوعی در اجرای قانون حرکت کرده است.
لایحه عفاف و حجاب که اکنون یکفوریت آن در مجلس رای آورده است، نقاط ضعف و قوتی دارد. این لایحه ظرفیتهای الکترونیک را به کار گرفته و به سمت ضابطهمند کردن بهواسطه هوش مصنوعی در اجرای قانون حرکت کرده است اما در خصوص اشکالات لایحه باید بگویم احکامی که ارائه داده، چندان بازدارنده نیست، یعنی نمیتواند کشف حجاب را به عنوان جرم که در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۳۸ تایید شده و در قانون اساسی بر زیست عفیفانه تاکید شده، حفظ کند.
گناه متولیان کمکار در دستگاههای ذینفع در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای موضوع عفاف و حجاب، کمتر از کسانی که کشف حجاب کردند، نیست و معتقدم حتی گناهشان بیشتر هم است.
قصه کشف حجاب در مملکت، فقط با جرمانگاری حل نمیشود. ما در این راستا، نیازمند اجرای دقیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اقناعسازی، آموزش و تحول در نظام فرهنگی کشور هستیم. کسی که کشف حجاب کرده، براساس قانون، جرم مرتکب شده و متولیان و مجریان امر، حتماً باید با قانونشکنان برخورد کنند.
احکام لایحه عفاف و حجاب، خیلی بازدارنده نیست، ولی موثر است. صرف این لایحه ما نمیتوانیم کشف حجاب را تمام و کمال جمع کنیم اما با اصلاح برخی احکام آن میتوانیم به سمت اصلاح پدیده کشف حجاب در کشور حرکت کنیم.
معتقدم دولت و قوه قضاییه در مقابله با پدیده کشف حجاب، کوتاهی کردند. وقتی با محافظهکاری با موضوعات برخورد میکنید و به هنگام و به موقع به حوزه آسیبهای فرهنگی و چالشهای اجتماعی ورود نمیشود، این آسیبهای فرهنگی به معضل اجتماعی و سپس به پدیده امنیتی تبدیل میشود. از اینرو، دولت و قوه قضاییه باید خیلی زودتر از اینها وارد میدان عمل میشدند و اگر نیاز به لایحه بود، زودتر میفرستادند و اگر نه، قانون را دقیق اجرا میکردند. تاکید دارم بگویم دولت و قوه قضاییه در اجرای قانون، کوتاهی کردند.