وی افزود: البته شاخصهایی که گفته میشود، مازاد بر آن شاخصهای کلی است که شخص آقای پزشکیان برای نامزدهای وزارتخانهها در نظر گرفته است. به طور مثال آقای پزشکیان تاکید دارند ۶۰ درصد وزرا یا معاونین رئیسجمهور سنشان بالای ۵۰ تا ۵۵ سال نباشد. در مورد دیگر ۶۰ درصد اعضای کابینه برای اولین بار قرار است که وزیر باشند. یعنی قرار است از وزرای سابق در دولتهای گذشته نبوده باشند. همچنین قرار است برای ۲۰ درصد اعضای کابینه از زنان استفاده شود که این موضوع الزما وزیر نیست. این شامل حوزه ریاست سازمان محیط زیست، معاونت زنان و خانواده و چند جایگاه دیگر هم هست که در کابینه حضور دارند اما وزیر نیستند.
شفیعیان تصریح کرد: غیر از این شاخصهها، ملاکهای دیگری هم برای اینکه چه کسی میتواند جزو نامزدهای وزارت یا معاونتها باشد، دیده شده است. به طور مثال یکی از ملاکها این است که از لحاظ مالی پاکدست باشند و مواردی از این دست شامل میشود. کارگروهها تا به حال وارد مصادیق نشدهاند. احتمالا در جلسات امروز و روزهای آتی به مصادیق وارد میشوند. مصادیقی که اعضا پیشنهاد میدهند درباره آنان رأیگیری شده و به آن نمره داده میشود. البته در کنار این کارگروهها، یک نامهای به تشکلهای سیاسی، صنفی و تعدادی از شخصیتهای مطرح نوشته شده تا آنها هم اگر پیشنهاداتی برای جایگاههای مختلف در کابینه دارند، ارائه کنند.
از هر کارگروه ۳ تا ۵ نفری که بیشترین امتیاز را آورده باشند به پزشکیان معرفی میشوند
وی افزود: زمانی که اسامی پیشنهادی دریافت شود، به کارگروههای مرتبط داده خواهد شد. مثلا برای وزارت صمت اگر پیشنهادهایی داده شود، به کارگروه مربوطه میرود و اعضای کارگروه درباره اسامی پیشنهادی نظر میدهند. یعنی هر کدام از کارگروهها درباره افرادی که خودشان پیشنهاد دادند و درباره کسانی که از سوی فراخوان پیشنهاد میشوند، نظر داده و در نهایت ۳ تا ۵ نفری که بیشترین امتیاز را آورده باشند به آقای پزشکیان ارائه میکنند. بدیهی است که این نقش مشورتی است و آقای پزشکیان میتواند در صورتی که صلاح بداند در آن ترکیبی که به او ارائه میشود، تغییراتی بدهد.
این چهره رسانهای نزدیک به رئیس جمهور منتخب گفت: با توجه به اینکه آدمهای متنوعی در این کارگروهها در حوزههای مختلف نظر میدهند، به احتمال بسیار زیاد افرادی که مدنظر آقای پزشکیان هم است در همان گزینهها پیدا میشوند. اما این احتمال هم وجود دارد رئیس جمهور به هر دلیلی اگر در موردی، کسی از قلم بیافتد بخواهد از آن فرد استفاده کند. البته به نظر میرسد جمع افرادی که در این کارگروهها به حدود ۴۵۰ نفر میرسد، کمترین خطا را داشته باشند و بیشترین نظرات کارشناسی در میان آنها دیده شود تا با این مکانیزم یک کابینه خوبی تشکیل دهند.
رؤسای کارگروهها، گزارش کار کارگروهها را به مسئولین کمیتههای بالاسری میدهند
شفیعیان در پاسخ به این سوال که آیا آقای پزشکیان در جلسات کارگروهها شرکت میکنند یا نمایندهی ایشان در این جلسات حضور دارد، گفت: خیر آقای پزشکیان در جلسات کارگروهها شرکت نمیکنند. رؤسای کارگروهها، گزارش کار کارگروهها را به مسئولین کمیتههای بالاسری میدهند. آن چیزی که در زیرمجموعه این کارگروهها گفته میشود به طور سلسلهمراتب به بالا منتقل میشود تا در نهایت تصمیمگیری شود.
بنا بر این است رؤسای کارگروهها در معرض کاندیداتوری نباشند
وی در پاسخ به این سوال که آیا روسای کارگروهها و کمیتهها میتوانند به عنوان وزیر معرفی شوند، گفت: بنا این است کسانی که رئیس هرکدام از کارگروههای وزارتخانهها هستند، در معرض کاندیداتوری نباشند. اگر کسی شانس این را داشته باشد که نامش مطرح شود، اساسا به عنوان رئیس مطرح نشده و اگر مطرح شود، تغییر خواهد کرد و کسی دیگر را به جای او منصوب میکنند. همینطور در میان اعضای کارگروهها هم اگر کسی باشد که در معرض انتخاب شدن باشد، از اول به عضویت کارگروه درنمیآورند. به هرحال کسی که عضو کارگروه شده، حتما از چهرههایی بوده که در این حوزه فعال است و اگر به هر دلیلی در این فرآیند به این نتیجه برسند که این فرد به درد این کار میخورد و جزو نامزدها باشد نمیتواند به خودش یا دیگران رأی بدهد.
ملاحظات برخی نهادها در مورد تعدادی از وزارتخانهها لحاظ میشود
شفیعیان در پاسخ به این سوال که در برخی وزارتخانههای مهم که ملاحاظاتی از سوی برخی نهادها وجود دارد به چه صورت فرآیند انتخاب انجام میشود، گفت: در وزارتخانههایی که ملاحظات دیگر نهادها نیاز است، حتما آن ملاحظات رعایت خواهد شد و در کارگروهها هم افراد کارشناسی هستند که به همراه شخص رئیسجمهور این ملاحظات را در نظر میگیرند.