stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۱ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 12 October , 2024
  • کد خبر : 480537
  • 21 مهر 1403 - 14:19
1

دستیابی به وفاق ملی نیازمند همکاری دو طرفه دولت و ارکان حاکمیت است

دستیابی به وفاق ملی نیازمند همکاری دو طرفه دولت و ارکان حاکمیت است
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملیبا بیان اینکه دستیابی به وفاق ملی نیازمند همکاری دو طرفه دولت و ارکان حاکمیت است، گفت: آقای پزشکیان باید مطالبات مردم را به مرحله اجرایی درآورد. به‌عنوان مثال، رفع فیلترینگ یکی از این مطالبات است که متأسفانه در آن زمینه نیز موانعی وجود دارد. دولت نباید به جای پرداختن به علل اصلی فیلترینگ، به عواقب آن توجه کند.
 

ایلنا، اسماعیل گرامی‌مقدم قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی  درباره اینکه دولت باید چه اقداماتی انجام دهد تا نتایج وفاق ملی برای آحاد جامعه قابل لمس باشد، گفت: ایجاد وفاق و آشتی ملی با توجه به چالش‌های متعدد داخلی و خارجی که بر کسی پوشیده نیست، یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز ایران است. دستیابی به وفاق ملی نیازمند همکاری دوطرفه است. اگر تنها یک طرف، یعنی دولت، بخواهد وفاق ملی را ایجاد کند و طرف دیگر، که شامل ارکان حکومت می‌شود، همکاری نکند، تحقق وفاق ملی ممکن نخواهد بود.

وی افزود: آقای پزشکیان با اعطای بیش از نیمی از کابینه خود به جناح راست، تلاش کرده تا وفاق ملی را ایجاد کند و گام‌های عملی در این راستا بردارد. از سوی دیگر این اقدام مورد انتقاد جامعه اصلاح‌طلبی قرار گرفته زیرا بخشی از جامعه‌ای که پایه‌گذار رأی آقای پزشکیان بودند، معتقدند ایشان در زمینه انتخاب کابینه خود دست به اقدام انتحاری زده است. 

این فعال سیاسی تصریح کرد: به اعتقاد من، آقای پزشکیان در این مسیر ممکن است از حامیان خود در جبهه اصلاحات فاصله گرفته باشد. در نظام‌های سیاسی دموکراتیک، انتخاب ترکیب کابینه به‌عنوان سهم‌بندی شناخته می‌شود و رئیس‌جمهور باید پس از انتخاب شدن قدرت را به همفکران خود واگذار کند. لذا آقای پزشکیان باید مطالبات مردم را، به مرحله اجرایی درآورد. به‌عنوان مثال، رفع فیلترینگ یکی از این مطالبات است که متأسفانه در آن زمینه هم موانعی وجود دارد. دولت نباید به جای پرداختن به علل اصلی فیلترینگ، به عواقب آن توجه کند.

وی افزود: در سایر زمینه‌ها نیز، از جمله FATF، آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و اساتید ممنوع‌التدریس، باید انتظار داشت که حاکمیت گام‌های جدی‌تری بردارد تا وفاق ملی شکل گیرد. اعتقاد دارم آقای پزشکیان برای ایجاد وفاق ملی هزینه‌های زیادی را متحمل شده که ممکن است چالش‌های اساسی آینده دولت را رقم بزند.

گرامی مقدم در پاسخ به این سوال که دولت برای حل چالش پیش روی وفاق ملی باید چه اقداماتی انجام دهد، گفت: یکی از چالش‌های پیش روی دولت آقای پزشکیان اعطای مقام وزارتخانه‌ها به برخی از شخصیت‌های طیف مقابل بود. در تاریخ سیاسی کشور، کمتر دولتی را می‌توان یافت که پس از پیروزی، وزارتخانه‌ها را به شخصیت‌هایی که به جناح‌های مختلف وابسته هستند، واگذار کند. وزرایی که به جناح‌های راست و مستقل وابسته‌اند، غالباً از پذیرش مسئولیت در دولت‌های اصلاح‌طلب ابا دارند.

وی افزود: آقای پزشکیان با اعتماد به نفس و در راستای وفاق ملی، اقدام به انتصاب این وزرا کرده است. حال، لازم است که این تفکر در حاکمت تقویت و زمینه‌ها و مسیرهای لازم برای تحقق وفاق ملی هموار شود. یکی از اقدامات اساسی، اجرایی کردن مطالبات بر زمین‌مانده مردم است، از جمله مسئله FATF و رفع تحریم‌ها که از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه به شمار می‌روند. امیدواریم که سایر نهادهای حاکمیتی هم همکاری‌های لازم را به عمل آورند تا اهداف و راهبردهای آقای پزشکیان در قوه مجریه به واقعیت بپیوندد.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.