سعید اکبری-خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز پنجشنبه، ساعت ۱۸ زیاد شبکه های تلویزیون را بالا و پائین نکنید چون احتمالا شبکه ای نیست که بازی عمان و ایران را پخش کند. صدا و سیما مدعی است به دلیل بدهی های ارزی، با مشکلات شدید مالی روبروست و توانایی پرداخت پول برای پخش بازی های تیم ملی را ندارد. در این بین، فدراسیون فوتبال هم ترجیح می دهد به جای سود رسیدن به رسانه ملی، به جیب خود نگاه کند. تا امروز معمولا بر سر پخش بازی های داخلی و خارجی تیم ملی، معامله صورت می گرفت ولی فدراسیون ترجیح داده زیر میز معامله بزند. کاری که آنها در بازی های مقدماتی جام جهانی کردند، کاری بی سابقه بود و صدا و سیما هیچگاه تصورش را نمی کرد.
تا الان معمولا معامله این شکلی بود که رسانه ملی در مذاکره با رسانه ها و فدراسیون های کشور مقابل(مثلا عمان) روی کاغذ با آنها توافق می کرد که «ما مجانی بازی تهران را به شما می دهیم و شما هم مجانی بازی مسقط را به ما بدهید.» در چند سال گذشته، با معامله پایاپای بازی های ایران پخش می شد و صدا و سیما بی آنکه هزینه ای کند، درآمد هم از قبال پخش بازی ها داشت. این وسط اما معمولا سر فدراسیون هم بی کلاه می ماند. کفاشیان اما این بار کار را به عباس ترابیان سپرد تا دبیر کمیته بازاریابی، بازی های خانگی تیم ملی را به یک شرکت خارجی بفروشد. در نهایت مذاکرات با شرکت «جی پی سیلوا» به توافق رسید و بازی ها را آنها فروخت. در این پروسه، صدا و سیما از بازی خارج شد و فدراسیون ترجیح داد به مشکلات مالی خود فکر کند تا پخش بازی های از رسانه ملی. با فروش بازی ها، عملا شبکه سوم مجبور شده برای پخش بازی ها پول بدهد.
این مسئله باعث دلخوری آنها شده و در مقابل اعتراض مردم، توپ را به زمین فدراسیون فوتبال خواهند انداخت. حسین ذکایی دبیر شورای سیاست گذاری ورزش صداوسیما در این باره به خبرآنلاین می گوید: «فدراسیون بازی های خانگی اش را به شرکت سیلوا فروخته. برای همین ما دیگر ابزاری نداریم که بخواهیم بازی به بازی با کشورهای دیگر معامله کنیم. بهتر بود آنها ما را در جریان می گذاشتند ولی اصلا این اتفاق نیفتاد. اگر آنها این کار را نمی کردند، ما الان مشکلی برای پخش بازی ها نداشتیم.»
فدراسیون با این گام تازه، تلاشی نو را برای گرفتن حق پخش آغاز کردند، هر چند رقم فروخته شده نشان می دهد این فدراسیون هنوز تازه کار و مبتدی است. کفاشیان می گوید فدراسیونش با مشکلات عدیده مالی است و هر ریالی که از حق پخش بازی ها دربیاورد، می تواند به زخم هایش بزند. صدا و سیما در تلاش است تا به هر شکل ممکن بازی روز پنجشنبه را روی آنتن بفرستد. ذکایی در این باره توضیح می دهد: «داریم تمام تلاش خود را می کنیم تا بازی پخش شود ولی نمی توانیم بگوئیم صد درصد. سازمان با مشکل نقدینگی روبروست و این مسئله ما را اذیت می کند.» سردار محمد درخشان عضو کمیته بازاریابی فدراسیون هم درباره شنیده هایشان می گوید: «من از مسئول مالی صدا و سیما شنیدم که بازی پخش نمی شود و مشکل دارند.» درخشان در این باره حرف های جالبی می زند: «ببیند afc بازی های مقدماتی جام جهانی را به شرکت WORLS SPORT GROUP فروخته است و شبکه ها باید بازی ها را از آنها بخرند. این موضوع هم به فدراسیون فوتبال ارتباطی ندارد. ضمن اینکه برای فدراسیون ایران هم دیگر بس است که بای مجانی پخش کند!»
فدراسیونی ها می گویند صدا و سیما نباید ناراحت باشد و کاری حرفه ای انجام داده اند اما در همین زمینه به خود فدراسیون هم نقد است که اگر می خواهد پول دربیاورد، چرا با رقم های نازل حق پخش بازی های خود را می فروشد؟!
*۴۰ هزار دلار پر ابهام!
مشکل حق پخش در فوتبال ایران معضلی بزرگ است، چیزی که حتی باعث شد تا ایران بخشی از شانس خود را برای میزبانی جام ملت ها از دست دهد. در جلسه ای که کفاشیان رئیس فدراسیون سال گذشته با شیخ سلمان رئیس afc انجام داد او گلایه کرد که صدا و سیما ایران هنوز بخشی از حق پخش بازی های لیگ قهرمانان را به شرکت WORLS SPORT GROUP نداده است. فدراسیون اخیرا تلاش کرد تا مشکلات را در این راه بردارد و حتی با صدا و سیما پای میز مذاکره نشست اما در نهایت، دو طرف به این نتیجه رسیدند که «جیب مردم» می تواند مشکلات موجود بین آنها را حل کند. صدا و سیما و فدراسیون قرارداد IPTV بستند تا مردم به زودی تنها به صورت انیترنتی بتوانند بازی های لیگ و بازی های ملی را ببینند. برای بازی های ملی هم چاره فروش به شرکت خارجی بوده است. در حال حاضر فدراسیون فوتبال ۴ بازی خانگی تیم ملی را به شرکت جی پی سیلوا فروخته اما به قیمتی عجیب؛ ۴۰ هزار دلار برای هر مسابقه!
این رقم وقتی عجیب به نظر می رسد که متوجه شود گوام(تصور کنید گوام کشوری که یک ورزشگاه استاندارد ندارد) با قیمت ۱۵۰ هزار دلار حق پخش بازی خانگی اش با ایران را فروخته است. مسئولان فدراسیون فوتبال و در راس آنها عباس ترابیان که با شرکت سیلوا قرارداد بسته، باید در این باره توضیح بدهد که چطور با چنین قیمت نازلی، بازی های خانگی ایران به فروش رفته است؟ دیروز تلاش ما برای یافتن ترابیان بی نتیجه ماند. درخشان عضو کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال هم در این باره گفت: «من در جریان نیستم و باید از آقای ترابیان در این باره سوال بپرسید.» فدراسیون باید در این زمینه پاسخگو باشد. شرکت سیلوا که تنها ۱۴۰ هزار دلار برای پخش ۴ بازی خانگی ایران داده، قطعا به سود هنگفتی خواهد رسید. آیا این مسئله باب میل فدراسیون فوتبال است؟ فدراسیونی که با هزار و یک مشکل مالی روبروست، چرا باید بازی ملی ایران را با چنین قیمت نازلی بفروشد؟ چرا گوام باید برای فروش هر مسابقه اش ۱۵۰ هزار دلار بگیرد و ایران تنها ۴۰ هزار دلار؟ آیا می توان گفت فدراسیونی ها بی تجربه هستند و در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارند؟ کفاشیان حداقل بابت سفرهای متعددش به مالزی، در این زمینه اطلاعات کافی دارد و از او بعید است که پای چنین قراردادی را امضا کند. فدراسیون باید به ابهام ها در زمینه پاسخ بدهد.
*ماجرای ۳۰ میلیون چیست؟
صدا و سیما باید برای پخش بازی ایران و عمان چه هزینه ای بدهد؟ این سوالی است که همه به دنبال پاسخش هستند. صدا و سیما در فروردین امسال برای پخش بازی شیلی ۱۰ هزار دلار پول داد، برای بازی سوئد هم دقیقا همین رقم را. آن دو مسابقه هیجان زیادی داشتند اما بازی رسمی نبودند. یکی از مسئولان فدراسیون می گوید برای بازی های این مرحله از مقدماتی جام جهانی هم صدا و سیما احتمالا باید رقمی نزدیک به ۱۰ هزار دلار هزینه کند. ۱۰ هزار دلار برای پخش یک مسابقه فوتبال که در نهایت آگهی هایش سود چند برابر به رسانه ملی می رساند، زیاد نیست. اما آیا واقعا صدا و سیما به خاطر ۱۰ هزار دلار بازی را پخش نمی کند؟ ذکایی سریعا به این مسئله واکنش نشان می دهد و می گوید: «من نمی خواهم وارد این مسایل شوم چون بحث های تخصصی است. اما بنده به شما ۱۲ هزار دلار می دهم، بازی را برای من بخرید. قیمت خیلی شدیدتر از این حرف هاست. اصلا بحث ۱۰،۱۲ هزار دلار نیست.» او رقم دقیق را به اعلام نمی کند اما یک مقام آگاه در این زمینه به خبرآنلاین می گوید: «وقتی فدراسیون حق پخش یک بازی را به طور کامل ۳۰ هزار دلار فروخته، صدا و سیما اگر بخواهد یک مسابقه پخش زنده کند، رقمی بالاتر از ۱۰ هزار دلار خواهد داد؟ شما شک نکنید رقم چیزی در همین حدود است. صدا و سیما چون تا الان مجانی بازی ها را پخش کرده، نمی خواهد حتی ۳۰ میلیون برای پخش بازی بدهد. مطمئن باشید تا لحظه آخر شاید رقم پائین تر بیاید.» درخشان عضو کمیته بازاریابی فدراسیون هم در این باره می گوید: «راستش بنده از جزئیات رقم ها خبر ندارم ولی می دانم شرکتی که بازی را می فروشد، صدا و سیما را تهدید کرده که اگر پول ندهند، بازی را به هیچ وجه نمی دهد.»
اگر بحث ۳۰ میلیون تومان وسط باشد، به خوبی می توان فهمید ماجرای فوتبال ستیزی مدیران جدید شبکه سوم سیما، حقیقت دارد. اینکه آنها حاضر نباشند برای پخش چنین مسابقه ای که حساس ترین بازی ایران در دور اول مقدماتی بدهند، ذهن مخاطبان را به سوی فوتبال ستیزی مدیران جدید شبکه سوم سیما می برد. حداقل عملکرد آنها در چند ماه گذشته هم گواه همین بوده است و باید دید روز پنجشنبه چه چیزی روی دایره خواهند ریخت.