stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
  • کد خبر : 124949
  • 29 اردیبهشت 1399 - 14:05
2

جمع‌آوری هزار امضا برای تحقیق درباره ثروت رئیس پارلمان تونس

جمع‌آوری هزار امضا برای تحقیق درباره ثروت رئیس پارلمان تونس

هزاران تونسی با امضای طوماری از طریق آنلاین، خواستار تحقیق درباره منابع مالی راشد الغنوشی رئیس کنونی پارلمان تونس و رهبر جنبش «النهضه» تشکل اسلامگرای اخوان المسلمین در این کشور شدند.

قلم | qalamna.ir :

طبق این دادخواست جمعی فعالان تونسی، راشد الغنوشی رهبر “النهضه” به صورت ناگهانی از یک مرد معمولی قبل از انقلاب سال ۲۰۱۱ که قدرت را به دست گرفت، به یکی از ثروتمندترین افراد تونس بعد از انقلاب تبدیل شده است.

در متن این دادخواست که با استقبال گسترده‌ای از فعالان سیاسی و مدنی در «فیسبوک» روبرو شده و تاکنون ۵ هزار امضا برای آن جمع شده، آمده است: «راشد الغنوشی در سال ۲۰۱۱ به تونس بازگشت و هیچ فعالیتی اقتصادی یا مالی قبل یا بعد از این تاریخ جز در حوزه سیاسی نداشت، با وجود عدم انجام هر گونه کار اقتصادی یا تجاری، ممکن است مردم تونس بدانند که او در مدت ۹ سال چگونه و از چه روشی به یکی از ثروتمندترین افراد این کشور تبدیل شده است؟».

العربیه، در متن همچنین آمده است : «منابع رسانه‌ای ثروت راشد الغنوشی را یک میلیارد دلار تخمین زدند در حالی که سایر منابع رسانه‌ای ثروت او را ۸ برابر این مبلغ تخمین زده‌اند این مبلغ یعنی معادل یک پنجم بودجه کل دولت تونس است ، بنابراین او چگونه و از کجا این همه ثروت را به دست آورده است؟».

تونسی‌ها با راه انداختن این فراخوان و امضای طوماری از هزاران شهروند، امیدوارند با باز کردن پرونده مالی الغنوشی و بررسی حساب‌های بانکی‌اش این ابهام در باره ثروت بزرگ او از بین برود.

امضا کنندگان این دادخواست پیشنهاد تشکیل کمیته مستقلی متشکل از سازمان‌های ملی مانند : اتحادیه کارگری تونس، معاونت حقوقی و اداره حسابداری و کمیته بررسی‌های مالی و بانک مرکزی تونس را دادند.

آنها تاکید کردند که خواستار بررسی دقیق ثروت مالی همه سیاستمداران میلیونر مسلط بر قدرت در تونس به ویژه راشد الغنوشی به عنوان رهبر بزرگترین حزب در کشور شدند.

امضا کنندگان از رئیس قوه قضائیه خواستند تا با تحقیق سالم و منصفانه منابع ثروت الغنوشی و خانواده او را مشخص و شفاف‌سازی کند.

مبالغ مالی مشکوک که از خارج وارد شده است

حامیان این دادخواست محاسبه و بررسی اموال الغنوشی دلیل گسترش فساد در تونس را وجوه مالی مشکوک خارجی می‌دانند که تحت عنوان کار و انجمن‌های خیریه به کشور تونس سرازیر می‌شوند به اعتقاد تونسی‌ها این وجوه غالباً با سازمان‌های تروریستی و برنامه‌های سیاسی مشکوک آنها در داخل این کشور در ارتباط است.

تونسی‌ها که ابتکار عمل بررسی اموال سیاستمداران را برعهده گرفته‌اند می‌گویند آنها علاوه بر الغنوشی ، خواستار بررسی و تحقیقات در مورد منابع مالی چهره های دیگری از جنبش النهضه مانند: نورالدین البحیری، محمد بن سالم ، فرزندان و دختران و و دامادهای الغنوشی نیز شدند. علاوه بر این آنها خواستار بررسی منابع مالی و ثروت حمادی الجبالی، و سفیان طوبال رهبر حزب «قلب تونس» و همچنین فرزندان رئیس جمهوری فقید تونس باجی السبسی شدند.

شایان ذکر است که تونس تنها کشوری از میان کشورهای عربی شمال آفریقاست که توانست پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ موسوم به بهار عربی که در این کشور آغاز شد، به ثبات برسد. رهبران پس از سال ۲۰۱۱ این کشور توانستند به صورت مسالمت آمیز دموکراسی و انتخابات آزاد و شفاف را در این کشور نهادینه کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.