هرچند با اقدامات صورت گرفته از سال ۱۳۸۴ تاکنون آمار تلفات جادهای در ایران روند کاهشی گرفته و سال به سال تعداد کسانی که در جادهها کشته میشوند کم شده است، اما همچنان در طول یکسال حدود ۱۴ هزار ایرانی جان خود را در تصادفات جادهای از دست میدهند.
عباس آخوندی که ریاست کمیسیون ایمنی راهها را برعهده دارد در پیامی که به کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای ارائه کرده صحبت از آمارهای اقتصادی مهمی کرده است که در کنار کشته شدن تعداد قابل توجهی از مردم ایران اهمیت اقتصادی کاهش تلفات جادهای را نیز مشخص میکند.
آخوندی به مطالعاتی که در سال ۱۳۸۶انجام شده پرداخته و تاکید کرده است میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی در این سال حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان شده است. این آمار در شرایطی به دست آمده که در آن سال نرخ رشد کشور ۶٫۷ درصد بوده و رقم هزینهای تصادفات رانندگی سهمی بیش از ۶٫۲۳ درصد از کل این رقم رشد را به خود اختصاص داده است.
با توجه به معذوریتهای جدی وزارت راه و شهرسازی در تامین منابع اعتباری مورد نیاز خود برای بهبود شرایط جادههای کشور و کسری اعتباری که در این زمینه وجود دارد، به نظر میرسد کاهش تنها بخشی از این ضرر ۱۸ هزار میلیارد تومانی میتواند در کنار حفظ جان تعداد زیادی از مردم ایران به اقتصاد این بخش نیز کمک کند.
البته وزیر راه و شهرسازی به این موضوع نیز اشاره کرده که هرچند در طول دو سال گذشته از عمر دولت تلاش شده اقداماتی جهت کاهش تلفات جادهای رخ دهد، اما هنوز ایران در این عرصه وضعیت نه چندان مطلوبی دارد و در شرایطی که بسیاری از آمارها در سطح جهانی اوضاع بهتری پیدا کردند، اما هنوز ایران جایگاه مناسبی در این زمینه ندارد.
افزایش مبلغ جرائم رانندگی، بالابردن توان نظارتی پلیس و سازمان راهداری، بهبود وضعیت کیفیت خودروهای ساخته شده و افزایش امنیت جادههای کشور چند محور اصلی هستند که دولت تلاش میکند با بهبود اوضاع آنها قدری شرایط را برای کاهش آمار تلفات جادهای فراهم کند.
هرچند طبق آخرین ارزیابیها همچنان این رانندگان و خطای انسانی است که بیشترین نقش را در بالابودن تصادفات جادهای ایران دارد و این مشکل را به وجود آورده که هر سال معادل سقوط چند ده هواپیمای مسافرتی در جادههای ایران مسافران کشته میشوند.