stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 164290
  • 16 شهریور 1399 - 14:34
2
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان مطرح کرد:

تعهد برداشت ۱۴ هزار تنی کلزا از مزارع استان همدان/ شوک افزایش قیمت کود شیمیایی به کشاورزان

تعهد برداشت ۱۴ هزار تنی کلزا از مزارع استان همدان/ شوک افزایش قیمت کود شیمیایی به کشاورزان
قلم/ همدان- مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تاکید بر این که برآنیم که در سال جاری با همت کارشناسان و تلاش مضاعف کشاورزان بالغ بر 7 هزار هکتار را زیر کشت کلزا ببریم، گفت: امسال باید ۱۴ هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت شود.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، علی بایگانه پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران، با اشاره به این که کشت کلزا در استان همدان سابقه‌ای دیرینه ای دارد، از طرح های توسعه دانه های روغنی ا سال ۱۳۷۹ نام برد و گفت: اینکه زمانی که کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک در نظر گرفته شد، استان همدان در کشت این محصول از استان‌های پیشرو بوده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از روغن کشور از طریق واردات تأمین می‎شود، عنوان کرد: سالانه چهار میلیارد دلار هزینه واردات روغن می شود بدین سان نیاز است تا در شرایط اقتصادی موجود باید تلاش کنیم تولیدات محصولات کشاورزی مانند کلزا را در داخل انجام دهیم تا امنیت غذایی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت کشت دانه های روغنی در استان همدان بیان کرد: : سال گذشته با وجود تلاش های انجام شده که در استان، ۲۴۰۰ هکتار دانه روغنی کشت شد اما خسارت های وارده بر اثر سرمازدگی و تگرگ تنها یک هزار و ۹۳۰ تن محصول کلزا از یک هزار و ۴۲۵ هکتار زمین زیرکشت برداشت و در نهایت، ۱۹۳۰ تن محصول از این سطح تحویل مراکز شد.

بایگانه با تاکید بر این که برآنیم که در سال جاری با همت کارشناسان و تلاش مضاعف کشاورزان بالغ بر ۷ هزار هکتار را زیر کشت کلزا ببریم، گفت: امسال باید ۱۴ هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت شود.

وی در این راستا اظهار کرد: برش شهرستانی این موضوع ابلاغ و بذور آن نیز در اختیار شهرستان ها قرار گرفته شده است و در این زمینه نیاز به کشت مدیریتی و فنی است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود با تاکید بر این که کشت گشنیز تهدیدی برای کشت کلزا در شهرستان نهاونده شده است، افزود: کشت دانه‌های روغنی کلزا به علت افزایش کشت گشنیز در شهرستان نهاوند کاهش یافته است چراکه بحث قیمتی دانه‌های روغنی توان رقابت با گشنیز را ندارد بنابراین نیاز است تا قیمت تضمینی کلزا به بالای ۹ هزار تومان برسد تا با توجیه اقتصادی کاشت این محصول، شاهد استقبال کشاورزان نیز باشیم.

وی در خصوص تسهیلات سرمایه در گردش نیز مطرح کرد: در سال جاری نیز با نرخ سود ۱۸ درصد این تسهیلات به استان همدان ابلاغ شده و برش شهرستانی آن تهیه شده است بدین سان برای کشت کلزا، در صورتی که کشاورزان بحث بیمه محصول را به انجام رسانده و بدهی بانکی نداشته باشند می توانند از این تسهیلات ارائه شده در شعب بانک کشاورزی استان همدان بهره مند شوند.

این مقام مسئول از اجرای طرح ملی یاوران تولید نیز سخن گفت و افزود: بحث آموزش برای کشت کلزا نیز با جد پیگیری و برنامه ریزی ها در این زمینه به انجام رسیده هم چنین ادوات مورد نیاز کشت کلزا نیز پشتیبانی می شود.

وی با تاکید بر لزوم وجود زنجیره تولید جهت جلوگیری از ورود دلالان و یا کاهش میزان استقبال از کشت محصولات نیز گفت: خوشبختانه در زمینه کلزا، در شهرستان نهاوند کارخانه روغن کشی وجود دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: کشت دانه روغنی گلرنگ نیز از جمله محصولاتی است که برای کشت در استان همدان مدنظر قرار گرفته است.

بایگانه درخصوص افزایش قیمت کودهای شیمیایی نیز مطرح کرد: هم اکنون کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مورد نیاز تدارم دیده شده و در حال حمل به شهرستان های همدان است اما اخیراً شاهدیم که قیمت کودهای شیمیایی بر اساس ارز نیمایی شده و افزایش ۵-۶ برابری را در این زمینه شاهدیم.

وی در ادامه این موضوع خاطرنشان کرد: در این زمینه این نگرانی وجود دارد که به سبب شوک قیمتی ایجاد شده، کود کمتری از سوی کشاورزان مصرف شود و در این راستا کاهش عملکری را شاهد باشیم بدین سان نیاز است تا در این زمینه شاهد حمایت هایی باشیم اما تاکنون حمایتی در این زمینه اطلاع داده نشده است اما قطعاً کشاورزان را در بااین قیمت رها نخواهند کرد و پیشنهاد قیمت تضمینی در حال حاضر برای گندم برابر ۴۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که زیر این قیمت برای کشاورزان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت تأمین کودهای شیمیایی در استان همدان نیز گفت: امسال ۱۱۵ هزار تن سهیمه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به استان همدان ابلاغ شده که تاکنون ۳۷ درصد از این سهمیه تخصیص یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان  در ادامه افزود: ۸۵ درصد کود مورد نیاز ازته است که تغییر قیمتی نداشته و ۱۵ درصد کود فسفاته و پتاسه است اما کودهای فسفاته و پتاسه روی افزایش عملکرد تاثیر بسیاری دارند و مقاومت محصول را بالاتر می برند بدین سان نقش موثر و تعیین کننده آن ها در عملکردها را نباید نادیده گرفت و افزایش قیمت ها موجب عدم مصرف آن در مزارع شود.

بایگانه در زمینه کشت و خرید تضمینی گندم در استان نیز گفت: استان همدان رتبه ششم را در این زمینه کسب کرده است و حدود ۴۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان با قیمت ۲۵۰۰ تومان خریداری شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تصریح بر این که سالانه ۴۰۰ هزار هکتار گندم در استان همدان کشت می شود که میزان تولید در استان همدان به طور متوسط برابر ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن گندم است.

وی با بیان این که رکورد خرید گندم در استان همدان برابر ۶۲۵ هزار تن بوده است، اضافه کرد: امسال سطح ۴۰۰ هزار هکتاری به استان همدان ابلاغ شده که در این راستا، هم اکنون نهاده‌های مورد نیاز برای کشت گندم تدارک دیده شده و بذور اصلاح شده و با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بذور اصلاحی اشاره کرد و  از کشاورزان خواست از بذور اصلاح شده گندم استفاده نمایند.

بایگانه در تشریح این موضوع به کیفیت بالای بذور گندم اصلاح شده اشاره کرد و گفت: به کشاورزان توصیه می‌کنم حداقل ۳۰ درصد از بذور مورد نیاز خود را از بذور اصلاح شده استفاده کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان  با بیان این که بذور اصلاحی مورد نیاز در زمینه گندم آبی و دیم از طریق شرکت موجود تامین شده است، عنوان کرد: کشاورزان بایستی ۳۰ درصد بذرهایشان را با بذرهای جدید جابه جا نمایند که نظر ما استفاده از بذور اصلاحی در این زمینه است؛ درحالی مع به سبب ضعیت خرید تضمینی کندم، در سال های اخیر شاهد کاهش استقبال کشاورزان از بذور اصلاحی هستیم.

بایگانه در این زمینه بیان کرد: اکر قیمت ها به صورت منطقی افزایش یابند شاهد استقبال بیشتری از بذور اصلاحی خواهیم بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان در زمینه وضعیت کشت جو در استان همدان نیز مطرح کرد: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار جو در مزارع استان همدان کشت می شود که در سال زراعی گذشته، بالغ بر ۱۲۷ هزارهکتار جو در استان همدان کشت و از آن بالغ بر ۳۲۵ هزار تن محصول برداشت شد و این میزان در سال زراعی جاری نیز مدنظر قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت مناسب و خرید توافقی پیش بینی می شود که برداشت ۱۲۷ هزار هکتاری جو برای سال زراعی جاری نیز محقق شود.

بایگانه، قیمت بذور گواهی شده جو دیم را ۳۰۰۰ تومان و جو آبی را ۳۳۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: در  بحث تأمین پایه‌های بذری جو عقب هستیم و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان درخصوص تولید حبوبات در استان نیز مطرح کرد: در استان همدان حبوبات دیم مانند نخود و عدس و حبوبات آبی مانند لوبیا کشت می شود و در بحث نخود، برنامه های توسعه خوبی داشته ایم به نوعی که؛ در سال های گذشته، بذر مورد نیاز و مناسب نخود از استان های دیگر چون کرمانشاه تامین می شد اما در حال حاضر دو شرکت فعال در زمینه بذر حبوبات داریم.

وی در خصوص ورود دلالان به این عرصه و فروش حبوبات به نرخ بالاتر به خریداران نیز گفت:  تا زمانی که زنجیره تولید طراحی و تکمیل نشود، مشکل دلالان و نوسانات قیمت خواهیم داشت بدین سان نیاز به تکیمل زنجیره تولید و سرمایه گذاری گسترده در این زمینه وجود دارد.

بایگانه در ادامه این موضوع یادآور شد: ۷۵ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان آغاز شده است که حبوبات نیز از جمله گیاهان در تناوب گندم و جو کشت خواهند شد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت کشت سیب زمینی در استان نیز از پیش‌بینی تولید ۹۱۳ هزار تن سیب‌زمینی در استان همدان خبر داد و افزود: در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع استان همدان برداشت شد و برای سال جاری، پیش‌بینی تولید بالغ بر ۹۱۳ هزار تن سیب زمینی را داریم.

بایگانه با بیان این که در سال گذشته ۲۱ هزار و ۲۲۰ هکتار سیب‌زمینی در مزارع استان کشت شده بود که این میزان در سال جاری به ۲۰ هزار و ۸۸۰ هزار هکتار رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بالغ بر

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی این جلسه، ۲۵۰ هزار هکتار از مزارع سیب‌زمینی استان همدان برداشت شده و باقی مانده به عنوان تولید پاییزه از مهر و آبان برداشت خواهد شد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.