stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 173380
  • 14 مهر 1399 - 14:25
2

طرح جدید نیکاراگوئه درباره سرکوب رسانه‌های داخلی و خارجی

طرح جدید نیکاراگوئه درباره سرکوب رسانه‌های داخلی و خارجی

مدافعان رسانه‌ای اعلام کردند، کنگره نیکاراگوئه در حال بررسی طرحی است که می‌تواند علیه حرفه روزنامه نگاری باشد و جدیدترین اقدام در سرکوب صدای مخالف از سوی رئیس جمهوری این کشور در پی اعتراضات گسترده در ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، یکی از این لوایح خبرنگارانی را که برای رسانه‌های خارجی کار می‌کنند، ملزم خواهد کرد تا خود را عامل خارجی معرفی کرده و از مداخله در اوضاع، فعالیت‌ها یا امور مربوط با سیاست داخلی منع می‌شوند.

لایحه دوم صدور حکم حبس تا چهار سال برای افرادی است که از کامپیوتر برای اشاعه اطلاعات انحرافی یا دروغ که باعث هشدار می‌شود، استفاده می‌کنند؛ منتقدان می‌گویند که قانون ویژه جرایم سایبری می‌تواند به ابزاری برای هدف قرار دادن خبرنگاران یا کاربران رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که بر خلاف میل دولت مطالبی را منتشر می‌کنند.

حزب دنیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه اکثریت را کنگره دارد و می‌تواند به راحتی این لایحه را تصویب کند. این رای گیری در روزهای آتی انجام می‌شود.

این لوایح دو هفته گذشته مطرح شد که جدیدترین اقدامات در ممنوع الفعالیتی رسانه‌های مستقل است. نیروهای امنیتی پس از اعتراضات گسترده با درخواست برکناری اورتگا در ۲۰۱۸ به رسانه‌ها یورش بردند.

انجمن رسانه مستقل نیکاراگوئه که نماینده صاحبان و سردبیران رسانه‌ای در این کشور است گفته که این لوایح تهدیدی علیه رسانه، خبرنگاران و آزادی بیان تمام مردم کشور است.

در همین حال، مایکل کوواک،‌ دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در توئیتی نوشت، این قانون یک توهین و بی‌حرمتی خطرناک علیه دموکراسی در نیکاراگوئه است.

دولت واشنگتن علیه مقام‌های نیکاراگوئه، پلیس ملی و اعضای خانواده اورتگا از زمان سرکوب اعتراضات ۲۰۱۸ در این کشور که بیش از ۳۰۰ کشته برجای گذاشت، تحریم‌هایی وضع کرده است.

نگرانی‌ها درباره آزادی رسانه‌ای در این کشور بسیار زیاد شده است.

بیش از ۵۰۰ خبرنگار، نویسنده و هنرمند نامه‌ای را به کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر به حملات علیه رسانه در السالوادور امضا کرده‌اند.

نایب بوکله، رئیس جمهوری السالوادور ماه گذشته میلادی اعلام کرد که سایت خبری مستقل “ال فارو” را بابت اتهام پولشویی و پس از انتشار مذاکرات محرمانه دولت با گروه‌های خلافکار مورد بازجویی و تحقیق قرار می‌دهد.

در هندوراس نیز دولت حق آزادی بیان را از آغاز پاندمی کرونا تعلیق کرده است. دو خبرنگار در این کشور در سال جاری میلادی به ضرب گلوله کشته شدند و یکی دیگر پس از محکوم شدن به بی‌اعتبار کردن دولت مرد.

ناتالی ساوسویک، هماهنگ کننده برنامه کمیته حفاظت از خبرنگاران در آمریکای جنوبی و مرکزی گفت، شرایط برای خبرنگاران مستقل در منطقه به شدت مشکل است. فشارها به شدت زیاد است و حالا بدتر هم شده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.