امیرپویان رفیعیشاد به ایسنا گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل لغو سفر از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بسیاری از آژانسها بدون کسر جریمه، وجوه مسافران انصرافی را عودت دادهاند، اما تعداد مطالبهگران استرداد کامل وجه زیاد است. از همه هموطنان که قصد سفر نوروزی داشتند، درخواست میکنیم به طور کامل انصراف ندهند و فقط مطالبهگر نباشند، زمان سفر را تغییر دهند، چون ایرلاینها، هتلها و کارگزاران خارجی و داخلی، هنوز پولها را عودت ندادهاند که آژانسهای مسافرتی آن را کامل به مردم برگردانند.
او درباره علت رسیدگی به شکایات مردم در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با وجود آنکه معاون گردشگری گفته بود کمیتهای برای رسیدگی به شکایات در ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان به طور ویژه باید تشکیل شود، توضیح داد: مطابق دستورالعمل ستاد سفرهای نوروزی، کمیته رسیدگی به شکایات در ادارات کلی استانی از ۲۸ اسفندماه آغاز به کار میکند و تا پایان تعطیلات فعال است، اما تا آن وقت، به شکایتها و مراجعات در انجمنهای صنفی هر استان رسیدگی میشود. ما مطابق دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تمام دفاتر خدمات مسافرتی خواستهایم وجوه دریافتی را بدون کسر جریمه بازگردانند، اما مساله این است که برخی شکایتها دلیل منطقی ندارد، مثلا مسافری بوده برای اواخر فرودینماه بلیت خریده و حالا کنسل کرده و مطالبه وجه داشته، درحالیکه ضوابط دستورالعمل «لغو سفر» آن زمان را دربرنمیگیرد و مسافر اصرار دارد وجه را بدون کسر جریمه، کامل دریافت کند.
او درباره تهدید به پلمب آژانسهای مسافرتی توضیح داد: هنوز دفتری پلمب نشده اما تعزیرات به این کار تهدید کرده است، انتظار داریم سازمان حمایت مصرفکنندگان و قوه قضاییه و وزارت صمت همکاری بیشتری با صنف گردشگری داشته باشد. این همه فشار باعث میشود دفاتر خدمات مسافرتی تعطیل شوند و دیگر پاسخگوی مسافر نباشند. در این وضعیت اگر زمان دهیم تا آژانس کار کند و پول مردم را عودت دهد، بهتر است یا اینکه آنها را پلمب کنیم و آمار بیکاری را بالا ببریم.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران از مردم خواست شرایط بخش گردشگری را که ضرر مالی زیادی را در شش ماه گذشته متحمل شده است، درک کنند و ادامه داد: هتلداری که از آژانس پول گرفته تا پیش از عید بازسازی کند معلوم است الان پولی ندارد به آژانس یا مردم بازگرداند. گردشگری زنجیره خدمات است، به همکاری و همیاری همه نیاز دارد، آن هم در شرایطی که تسهیلات دولت فوری و تامینکننده ضرر نیست.
رفیعیشاد درباره بسته حمایتی که به صنعت گردشگری اختصاص داده شده است، گفت: این بسته حکم آبنبات چوبی را دارد، حمایت باید فوری و کاربردی باشد، باید سریعتر ابلاغ شود، اینکه بانکها به آن تمکین نکنند و یا اجرای آن را به ماههای آینده موکول کنند که فایده ندارد. نگرانی از این بایت است که بسته حمایتی زمانی ابلاغ و لازمالاجرا شود که پرونده ویروس کرونا در کشور بسته و این حمایتها هم به فراموشی سپرده شود.