گروه سیاسی: رابرت مالی؛ فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران است. او پیشتر دستیار ویژه “بیل کلینتون” رئیس جمهور سابق امریکا و یکی از اعضای تیم صلح ایالات متحده بود و به سازماندهی نشست کمپ دیوید در سال ۲۰۰۰ میلادی کمک کرد. برخی او را کارشناس منازعه اسرائیل و فلسطین میدانند. مالی به طور گسترده از لزوم نزدیک شدن امریکا به حماس و اخوان المسلمین حمایت کرده است. او در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی به عنوان مشاور ویژه اوباما رئیس جمهور وقت امریکا در شورای امنیت ملی منصوب شد. مالی پس از پایان کار دولت اوباما مدیر گروه بین المللی بحران یک سازمان غیر انتفاعی مستقر در بروکسل شد که متعهد به جلوگیری از منازعات و جنگها بوده است.
مالی در مقالهای در نشریه فارین پالسی نوشت: هر بار که به احیای برجام نزدیک میشدیم ایران عقب نشینی نمود و خواستههای تازهای را مطرح کرد که اغلب ربطی به مذاکرات هستهی نداشت و خواستههای اخیر آن کشور مربوط به بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی بود. چنین موضع گیریای برای ما این تصور را ایجاد کرده که نظام سیاسی ایران در مورد احیای برجام دچار دو دستگی است و تصمیم گیری منسجم و واحدی در آن در این باره وجود ندارد.
هر بار که به احیای برجام نزدیک شدیم آنان خواستار نوعی از توافق بودند که نه از سوی ما بلکه از سوی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا و حتی روسیه و چین که هیچ دوستیای با ما در این شرایط نداشتند نیز ارائه نشده بود. تمام آن کشورها اشاره کردند که توافق روی میز یک توافق عادلانه است. ایران بازیگری است که بیش از یکبار این پیشنهادات و توافقهای پیشنهادی را رد کرده است.ایران فرصتهای بی شماری را برای بازگشت به توافق هستهای رد کرده است. همان طور که همیشه گفته ایم به آماده شدن برای جهانی با برجام یا بدون برجام ادامه داده ایم.
ما به اعمال فشار بر ایران، تلاش برای اجرای تحریمهای خود به منظور کسب اطمینان از این موضوع که آن کشور نقض حقوق بشر، برنامه موشکهای بالستیک و برنامه هسته ای مورد تحریم قرار میگیرد، ادامه داده ایم. برجام به دلیل موضع ایران در دستور کار نیست و ما به سیاست خود که پاسخ دادن به تمام فعالیتهای بی ثبات کننده ایران است ادامه میدهیم.
زمانی که میگویم به نقطهای رسیده ایم که دیگر یک توافق قابل اجرا نیست بیشتر مسئلهای فنی است تا سیاسی. این درباره زمانی است که کارشناسان هستهای ما میگویند که مزایای منع اشاعه کشتار تسلیحات جمعی لغو تحریمهایی را که ما ارائه خواهیم کرد تضمین نمیکند. زمانی که به آن نقطه برسیم توافق نیز از بین خواهد رفت. با این وجود، میخواهم تاکید کنم که اکنون وقت خود را صرف این توافق نمیکنیم. تمرکز ما بر رویدادهای درون ایران است و به موضوع حمایت ایران از پوتین میپردازیم.
اولویت ما دیپلماسی است. این راه اثبات شده است بهترین راه است این پایدارترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای است و این ترجیح ما باقی میماند.
ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که ما از آن استفاده میکنیم: فشار بین المللی از نوعی که ایران سال هاست آن را تجربه نکرده است. به یاد داشته باشید در زمان دولت ترامپ بسیاری از کشورهای جهان از جمله سه متحد اروپایی ما در مذاکرات دست کم به همان اندازه که ایران را برای پیشرفتهای هستهای اش مقصر میدانستند دولت امریکا را نیز مقصر قلمداد میکردند. ما امروز در وضعیت بسیار متفاوتی قرار داریم و با بریتانیا، فرانسه و آلمان همگام با یکدیگر کار میکنیم.
امروزه اکثر قریب به اتفاق کشورها نه تنها کشورهای غربی درک میکنند که باید بر ایران فشار وارد شود تا پیشرفتهای هستهای خود را متوقف کند. پرزیدنت بایدن اشاره کردیم که اگر تحریم، فشار و دیپلماسی کارساز نباشد به عنوان آخرین راه حل با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد. با این وجود، ما اکنون در آن نقطه قرار نداریم و هنوز امیدوار هستیم که راههای دیگری پیدا کنیم تا ایران مسیر فعلی خود را تغییر دهد، زیرا این برای تمام طرفین بهترین گزینه خواهد بود.
ما تلاش کرده ایم تا حد امکان در مورد موضوع ایران سیاستی دو حزبی داشته باشیم. این کاری بسیار دشوار است، اما ما به طور منظم با اعضای جمهوری خواه و دموکرات کنگره مشورت میکنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. امیدوار هستیم بتوانیم بر روی بخش بزرگی از سیاست خود به توافق برسیم، زیرا همه ما موافق هستیم که ایران نباید به سلاح هستهای دست یابد. تمام ما قبول داریم که باید فشار اعمال کنیم و اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال تسلیحات ایران به روسیه انجام دهیم. همه ما موافق هستیم که باید از مردم ایران در مبارزه اخیرشان در آن کشور حمایت کنیم.
وزارت خزانه داری ایالات متحده از نظر تاثیر تحریمها و این که چگونه میتوان آن را بهتر ساخت تا نتیجه معکوس ندهند دیدگاه قوی تری داشته است. مواردی وجود دارد که تحریمها در نهایت به شهروندان عادی ایرانی آسیب رسانده این در حالیست که ما میخواهیم رهبران ایران را هدف قرار دهد. فکر میکنم این یک اقدامات متعادل کننده بسیار دشوار است. صادقانه میگویم فکر میکنم باید تحریمهای خود را به خوبی تنظیم کنیم. تحریمهای پیشین به خوی جواب نداده و اگر جواب میداد ایران برنامه هستهای خود را پیش نبرده بود. باید بررسی صادقانهای از نحوه عملکرد تحریمها و عدم کارکرد آن در مورد خاص ایران را داشته باشیم.
من نمیخواهم بیش از حد نوستالژیک به نظر برسم، اما برجام نتیجه دیپلماسی تحت حمایت تحریمها بود، اما تحریمهایی که به گونهای هدف گذاری شده بود که به وضوح نشان میداد که اگر ایران گامهای خاصی بردارد گامهای دشوار، اما واقع بینانه آن تحریمها لغو خواهند شد. این موضوع یکبار کارآمد بود و امیدواریم در آینده نیز کارساز باشد. با این وجود، ما باید حتی بهتر از آن چه بودهایم مطمئن شویم که تحریمها به شهروندان عادی ایران آسیب نخواهند رساند و به نتایجی که ما به دنبال آن هستیم دست پیدا میکنند.
ما در مورد اعتراضات اخیر در ایران صراحت اعلام کردهایم که در حال بسیج توجه بینالمللی و تمرکز بر آن چه در ایران میگذرد هستیم. ما میخواهیم این اطمینان حاصل شود که ایرانیان امکان اطلاع رسانی رسانهای میان یکدیگر و با جهان خارج را دارند.
ما تحریم افرادی که حقوق اولیه مردم آن کشور را نقض میکنند در دستور کار قرار داده ایم. در این راستا سازماندهی تلاشهای بین المللی چه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و چه در جاهای دیگر را در دستور کار قرار داده ایم. ما به زودی تلاش خواهیم کرد تا ایران را از کمیسیون سازمان ملل در مورد وضعیت زنان اخراج کنیم، زیرا این یک ناهنجاری کامل است که ایران در کمیسیونی حضور داشته باشد که قرار است از حقوق زنان در هنگام بی توجهی به خواسته زنان ایرانی دفاع کند.
در مورد انتقال تسلیحات ایران به روسیه ما پیشتر اقداماتی را برای سختتر کردن امکان انتقال پهپادهای ایران و سایر تجهیزات نظامی انجام داده ایم و با همکاری سایر کشورهای جهان برای تحریم و سختتر کردن انتقال تسلیحات مرگبار ایران تا حد امکان اقداماتی را انجام داده ایم.
ما هر چه در توان داشته باشیم تحریم خواهیم کرد.در مورد تشکیل دولت تازه در اسرائیل گفتن این که آن دولت چه موضعی خواهد داشت خیلی زود است چرا که هنوز دولت تشکیل نشده است. ما میدانیم که ممکن است اختلاف نظرهایی با نتانیاهو در مورد ایران داشته باشیم. با این وجود، در اصول اساسی که همانا ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هستهای و کسب اطمینان از مقابله با فعالیتهای ایران در سراسر منطقه است نقاط اشتراک زیادی میان ما و اسرائیل وجود دارد.
مالی در مقالهای در نشریه فارین پالسی نوشت: هر بار که به احیای برجام نزدیک میشدیم ایران عقب نشینی نمود و خواستههای تازهای را مطرح کرد که اغلب ربطی به مذاکرات هستهی نداشت و خواستههای اخیر آن کشور مربوط به بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی بود. چنین موضع گیریای برای ما این تصور را ایجاد کرده که نظام سیاسی ایران در مورد احیای برجام دچار دو دستگی است و تصمیم گیری منسجم و واحدی در آن در این باره وجود ندارد.
هر بار که به احیای برجام نزدیک شدیم آنان خواستار نوعی از توافق بودند که نه از سوی ما بلکه از سوی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا و حتی روسیه و چین که هیچ دوستیای با ما در این شرایط نداشتند نیز ارائه نشده بود. تمام آن کشورها اشاره کردند که توافق روی میز یک توافق عادلانه است. ایران بازیگری است که بیش از یکبار این پیشنهادات و توافقهای پیشنهادی را رد کرده است.ایران فرصتهای بی شماری را برای بازگشت به توافق هستهای رد کرده است. همان طور که همیشه گفته ایم به آماده شدن برای جهانی با برجام یا بدون برجام ادامه داده ایم.
ما به اعمال فشار بر ایران، تلاش برای اجرای تحریمهای خود به منظور کسب اطمینان از این موضوع که آن کشور نقض حقوق بشر، برنامه موشکهای بالستیک و برنامه هسته ای مورد تحریم قرار میگیرد، ادامه داده ایم. برجام به دلیل موضع ایران در دستور کار نیست و ما به سیاست خود که پاسخ دادن به تمام فعالیتهای بی ثبات کننده ایران است ادامه میدهیم.
زمانی که میگویم به نقطهای رسیده ایم که دیگر یک توافق قابل اجرا نیست بیشتر مسئلهای فنی است تا سیاسی. این درباره زمانی است که کارشناسان هستهای ما میگویند که مزایای منع اشاعه کشتار تسلیحات جمعی لغو تحریمهایی را که ما ارائه خواهیم کرد تضمین نمیکند. زمانی که به آن نقطه برسیم توافق نیز از بین خواهد رفت. با این وجود، میخواهم تاکید کنم که اکنون وقت خود را صرف این توافق نمیکنیم. تمرکز ما بر رویدادهای درون ایران است و به موضوع حمایت ایران از پوتین میپردازیم.
اولویت ما دیپلماسی است. این راه اثبات شده است بهترین راه است این پایدارترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای است و این ترجیح ما باقی میماند.
ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که ما از آن استفاده میکنیم: فشار بین المللی از نوعی که ایران سال هاست آن را تجربه نکرده است. به یاد داشته باشید در زمان دولت ترامپ بسیاری از کشورهای جهان از جمله سه متحد اروپایی ما در مذاکرات دست کم به همان اندازه که ایران را برای پیشرفتهای هستهای اش مقصر میدانستند دولت امریکا را نیز مقصر قلمداد میکردند. ما امروز در وضعیت بسیار متفاوتی قرار داریم و با بریتانیا، فرانسه و آلمان همگام با یکدیگر کار میکنیم.
امروزه اکثر قریب به اتفاق کشورها نه تنها کشورهای غربی درک میکنند که باید بر ایران فشار وارد شود تا پیشرفتهای هستهای خود را متوقف کند. پرزیدنت بایدن اشاره کردیم که اگر تحریم، فشار و دیپلماسی کارساز نباشد به عنوان آخرین راه حل با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد. با این وجود، ما اکنون در آن نقطه قرار نداریم و هنوز امیدوار هستیم که راههای دیگری پیدا کنیم تا ایران مسیر فعلی خود را تغییر دهد، زیرا این برای تمام طرفین بهترین گزینه خواهد بود.
ما تلاش کرده ایم تا حد امکان در مورد موضوع ایران سیاستی دو حزبی داشته باشیم. این کاری بسیار دشوار است، اما ما به طور منظم با اعضای جمهوری خواه و دموکرات کنگره مشورت میکنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. امیدوار هستیم بتوانیم بر روی بخش بزرگی از سیاست خود به توافق برسیم، زیرا همه ما موافق هستیم که ایران نباید به سلاح هستهای دست یابد. تمام ما قبول داریم که باید فشار اعمال کنیم و اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال تسلیحات ایران به روسیه انجام دهیم. همه ما موافق هستیم که باید از مردم ایران در مبارزه اخیرشان در آن کشور حمایت کنیم.
وزارت خزانه داری ایالات متحده از نظر تاثیر تحریمها و این که چگونه میتوان آن را بهتر ساخت تا نتیجه معکوس ندهند دیدگاه قوی تری داشته است. مواردی وجود دارد که تحریمها در نهایت به شهروندان عادی ایرانی آسیب رسانده این در حالیست که ما میخواهیم رهبران ایران را هدف قرار دهد. فکر میکنم این یک اقدامات متعادل کننده بسیار دشوار است. صادقانه میگویم فکر میکنم باید تحریمهای خود را به خوبی تنظیم کنیم. تحریمهای پیشین به خوی جواب نداده و اگر جواب میداد ایران برنامه هستهای خود را پیش نبرده بود. باید بررسی صادقانهای از نحوه عملکرد تحریمها و عدم کارکرد آن در مورد خاص ایران را داشته باشیم.
من نمیخواهم بیش از حد نوستالژیک به نظر برسم، اما برجام نتیجه دیپلماسی تحت حمایت تحریمها بود، اما تحریمهایی که به گونهای هدف گذاری شده بود که به وضوح نشان میداد که اگر ایران گامهای خاصی بردارد گامهای دشوار، اما واقع بینانه آن تحریمها لغو خواهند شد. این موضوع یکبار کارآمد بود و امیدواریم در آینده نیز کارساز باشد. با این وجود، ما باید حتی بهتر از آن چه بودهایم مطمئن شویم که تحریمها به شهروندان عادی ایران آسیب نخواهند رساند و به نتایجی که ما به دنبال آن هستیم دست پیدا میکنند.
ما در مورد اعتراضات اخیر در ایران صراحت اعلام کردهایم که در حال بسیج توجه بینالمللی و تمرکز بر آن چه در ایران میگذرد هستیم. ما میخواهیم این اطمینان حاصل شود که ایرانیان امکان اطلاع رسانی رسانهای میان یکدیگر و با جهان خارج را دارند.
ما تحریم افرادی که حقوق اولیه مردم آن کشور را نقض میکنند در دستور کار قرار داده ایم. در این راستا سازماندهی تلاشهای بین المللی چه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و چه در جاهای دیگر را در دستور کار قرار داده ایم. ما به زودی تلاش خواهیم کرد تا ایران را از کمیسیون سازمان ملل در مورد وضعیت زنان اخراج کنیم، زیرا این یک ناهنجاری کامل است که ایران در کمیسیونی حضور داشته باشد که قرار است از حقوق زنان در هنگام بی توجهی به خواسته زنان ایرانی دفاع کند.
در مورد انتقال تسلیحات ایران به روسیه ما پیشتر اقداماتی را برای سختتر کردن امکان انتقال پهپادهای ایران و سایر تجهیزات نظامی انجام داده ایم و با همکاری سایر کشورهای جهان برای تحریم و سختتر کردن انتقال تسلیحات مرگبار ایران تا حد امکان اقداماتی را انجام داده ایم.
ما هر چه در توان داشته باشیم تحریم خواهیم کرد.در مورد تشکیل دولت تازه در اسرائیل گفتن این که آن دولت چه موضعی خواهد داشت خیلی زود است چرا که هنوز دولت تشکیل نشده است. ما میدانیم که ممکن است اختلاف نظرهایی با نتانیاهو در مورد ایران داشته باشیم. با این وجود، در اصول اساسی که همانا ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هستهای و کسب اطمینان از مقابله با فعالیتهای ایران در سراسر منطقه است نقاط اشتراک زیادی میان ما و اسرائیل وجود دارد.