عرضه “مدل ایکس” نقطه عطفی برای این خودروساز اهل سیلیکون والی به شمار میرود زیرا اکنون بجز سدان “مدل اس” برای سودآوری بیشتر میتواند روی مدل دومی حساب کند.
الون ماسک، مدیرعامل تسلا موتورز برآورد کرد ۲۵ هزار مشتری برای این شاسی بلند از پیش سفارش داده اند و حدود هشت تا ۱۲ ماه طول خواهد کشید تا این سفارشها تحویل داده شوند.
در مراسم عرضه این خودرو به بازار، چهار تا ۶۰۰۰ نفر حضور داشتند. میهمانان این رویداد شامل کارمندان تسلا و مالکان “مدل اس” و “رودستر” بودند. ابرخودروی “رودستر” که دیگر تولید نمیشود، نخستین خودروی تسلا بود.
مدیرعامل تسلا گفت: “مدل ایکس” با دو موتور برقی و امکان طی مسافت حدود ۴۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ و ظرفیت هفت سرنشین دشوارترین خودروی دنیا برای ساختن بود.
این خودرو با قیمت بالای ۱۴۴ هزار دلار، درهای معروف به “بال عقاب” دارد که به سمت بالا باز میشوند و صندلیهایش به صورت جداگانه قابل تنظیم هستند.
به گفته ماسک، بزرگترین چالش در ساخت این خودرو، طراحی درها، شیشه جلو و صندلیهای متحرک بودند.
اگرچه استقبال جهانی از خودروهای برقی با پایین آمدن قیمت بنزین، کمتر شده است اما تسلا در عرضه خودروهای برقی لوکسی که با باطریهای قابل شارژ کار میکنند، پیشگام بوده و مطمئن است که عملکرد عالی و طراحی شیک و جذاب، اقبال خودروهایش را در میان رقیبان بیشمار افزایش میدهد.
تسلا بر پایه اطلاعات تستهای تصادف خود، پیش بینی کرده است که شاسی بلند این شرکت رتبه ایمنی پنج ستاره را در همه بخشها دریافت خواهد کرد.
همچنین این شرکت وعده داد “مدل ایکس” همانند “مدل اس” به طور مداوم بهبود داده خواهد شد.
بر اساس گزارش رویترز، سر و صدایی که سدان “مدل اس” تسلا به پا کرد باعث شد غولهای آلمانی مانند آئودی، پورشه، ب ام و و مرسدس بنز واکنش نشان دهند. در نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت که اوایل سپتامبر برگزار شد، آئودی شاسی بلند “ئی ترون کواترو” و پورشه نخستین خودروی اسپورت برقی خود را رونمایی کرد.
از سوی دیگر هزینه برای ساخت “مدل ایکس”، یک کارخانه جدید باتری در نوادا و مدل کم هزینهتر “مدل ۳” همگی هزینههای سرمایه تسلا را که در نیمه اول امسال به ۸۳۱٫۲ میلیون دلار بالغ شد، افزایش داده اند.
مدیرعامل تسلا ماه اوت اعلام کرد این خودروساز امسال ۵۰ تا ۵۵ هزار دستگاه “مدل اس” و “مدل ایکس” خواهد ساخت و سال آینده ظرفیت خط تولیدش ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دستگاه در هفته خواهد بود.
وی پیش بینی کرد تسلا تا سال ۲۰۲۰ به هدف فروش ۵۰۰ هزار دستگاه دست خواهد یافت و انتظار دارد این هدف با معرفی خودروی آینده این شرکت که مدل ارزان قیمت “مدل ۳” است و در سال ۲۰۱۷ روانه بازار میشود، محقق شود.
در حال حاضر “مدل ایکس” در بازار خودروهای شاسی بلند لوکس تمام برقی تنهاست و نزدیکترین رقیبش شاسی بلند هیبریدی پورشه کاین است که قیمتش از ۷۷ هزار و ۲۰۰ دلار آغاز میشود.