stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 10418
  • 06 آبان 1394 - 12:13
5

بهت سرفاریابی‎ها از سقوط «سنگ چهره» +تصاویر

سقوط اثر طبیعی سنگ چهره سرفاریاب توسط برخی سودجویان اهالی این شهر را در بهت فرو برده است.

قلم | qalamna.ir :

سنگ چهره سرفاریاب نامی آشنا برای  طییعت‌دوستان و گردشگران گوشه و کنار استان بود، سنگی که به صورت طبیعی و پس از صدها سال به گونه‌ای خارق‌العاده استوار مانده بود و جلوه‌ای باشکوه از قدرت طبیعت را به رخ همگان می‌کشاند.

فارس، سنگ چهره به دلیل زیبایی خاص و قرار گرفتن در دامنه کوه نیر بر فراز شهر سرفاریاب به نماد این شهر تبدیل شده بود و کسانی که ریشه در این شهر و روستاهای اطراف آن داشتند خاطراتشان به نوعی با این سنگ گره خورده بود.

*سنگی که نماد مقاومت شده بود/راز دلبستگی مردم سرفاریاب به سنگ‌چهره

قرار گرفتن این سنگ منحصر به‌فرد در ارتفاع ۸۰۰ متری و بر فراز شهر سرفاریاب باعث شده بود که علاوه بر اینکه جلوه‌ای بی‌نظیر را به وجود آورد به نماد استقامت و پایداری در برابر ناملایمت نیز بدل شود به طوری که در ادبیات محلی و ضرب‌المثل‌های اهالی این منطقه به انسان‌های مقاوم و صبور با عنوان سنگ چهره اطلاق می‌شد.

بهت اهالی سرفاریاب از سقوط «سنگ چهره»

سنگ چهره قبل از تخریب

سنگ چهره گرچه طی صدها سال در برابر باد و بوران‌های شدید مقاومت کرد و سر فرود نیارود ولی این مقاومت در مقابل جهالت عده‌ای افراد سودجود تاب نیاورد و در عصر روز دوشنبه این سنگ به زمین افتاد تا لکه ننگی برای عاملان این کار در تاریخ ثبت شود.

بهت اهالی سرفاریاب از سقوط «سنگ چهره»بهت اهالی سرفاریاب از سقوط «سنگ چهره»

سنگ چهره بعد از تخریب

این سنگ شاید در ظاهر جسمی بی‌جان بود ولی سقوط همین سنگ کافی بود تا یک شهر در بهت فرو رود و افراد زیادی به دنبال برخورد قاطع با عاملان سقوط این اثر طبیعی زیبا باشند.

بخشدار سرفاریاب در این باره می گوید: عاملان تخریب این اثر طبیعی و گردشگری شناسایی شده‌اند و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

حسن آتش سودا افزود: این اثر طبیعی زیبا به عنوان نماد شهر سرفاریبا شناخته می شد و هر ساله گردشگران زیادی برای مشاهده سنگ چهره به سرفارب و منطقه مه گردی مسافرت می‌کردند.

وی از مصدوم شدن یکی از عاملان تخریب این اثر طبیعی خبر داد و گفت: میراث فرهنگی شهرستان چرام پیگیر موضوع خواهد بود.

*کم‌کاری بخشداری و میراث فرهنگی در برخورد با متخلفان

حسین بامزر رئیس شورای شهر سرفاریاب نیز با انتقاد از عملکرد ضعیف بخشداری و میراث فرهنگی در این زمینه گفت: به دلیل نسبت‌های فامیلی که این متخلفان با برخی مسئولان سرفاریاب دارند عملا این موضوع به حاشیه رفته و متخلفان آزادانه در شهر می‌چرخند و به کاری که کرده‌اند افتخار می‌کنند.

 بهت اهالی سرفاریاب از سقوط «سنگ چهره»

این عضو شورای شهر سرفاریاب گفت: در حالی که شواهد کاملا نشان می‌دهدکه تکیه‌گاه سنگ چهره به وسیله پتک تخریب شده و گیر افتادن یکی از  متخلفان نیز ناشی از همین کار بود ولی بخشدار ادعا دارد که این افراد برای گردش به آنجا رفته بودند.

بهت اهالی سرفاریاب از سقوط «سنگ چهره»

سنگ چهره بعد از تخریب

وی با بیان اینکه افرادی که اقدام به تخریب سنگ چهره کرده‌اند به دنبال گنج بوده‌اند، عنوان کرد: با توجه به شواهد و سوابقی که از متهمان وجود دارد این افراد به این نیت که زیر این سنگ گنج و یا عتیقه وجود دارد با استفاده از ابزار مختلف این سنگ به زمین انداختند و در حین این کار پای یکی از سودجویان زیر سنگ می‌رود و به شدت از ناحیه لگن و دست مجروح می‌شود.

*درخواست از مسئولان و دوستدارن طبیعت برای مرمت سنگ‌چهره

وی از مسئولان استانی و دوستداران آثار طبیعی در نقاط مختلف کشور خواست تا اگر به شیوه‌ای  می‌توانند این سنگ را به حالت اول برگردانند از این کار دریغ نکنند چرا که سنگ زیرین که به عنوان نگهدارنده محسوب می‌شود هنوز سالم است و مقاومت لازم را نیز دارد.

بامزر از مراجع قضایی و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری نیز خواست تا با متخلفان و سودجویانی که اقدام به تخریب این اثر طبیعی زیبا کرده‌اند برخورد قاطع و قانونی داشته باشند.

به هر حال با توجه به زیبایی خاص این سنگ و اهمیتی که این اثر طبیعی برای اهالی این منطقه داشت می‌طلبد که مسئولان و دوستداران آثار طبیعی به دنبال چاره‌ای برای مرمت و احیای مجدد این سنگ زیبا باشند و در گام بعد نیز باید با عاملین سقوط سنگ چهره به صورت قاطع برخورد شود.

گرچه سهل‌انگاری مسئولان میراث فرهنگی در حفاظت و صیانت از این اثر طبیعی کاملا مشهود است ولی در حال حاضر تنها باید به فکر چاره‌ای برای احیای مجدد سنگ چهره باشیم.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.