stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 104465
  • 24 فروردین 1399 - 16:16
1

انتقاد شدید دیده‌بان حقوق بشر از بی‌توجهی رئیس‌جمهور برزیل به هشدارها درباره کروناویروس

انتقاد شدید دیده‌بان حقوق بشر از بی‌توجهی رئیس‌جمهور برزیل به هشدارها درباره کروناویروس

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد، رئیس جمهور برزیل با درخواست از مردم کشورش برای عدم رعایت فاصله‌گذاری و دیگر برنامه‌های مبارزه با شیوع ویروس کرونا که از سوی دولت‌های ایالتی و وزارت بهداشت برزیل اعلام شده، جان مردم کشورش را به طور جدی به خطر انداخته و با انتشار اطلاعات گمراه‌کننده درباره پاندمی کرونا بسیار بی‌پروا عمل کرده است.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر، خوزه میگوئل ویوانکو، مدیر بخش آمریکای این سازمان گفت: برای هفته‌ها ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل تلاش‌های ایالت‌ها و وزارت بهداشت کشور خودش را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نابود کرده و جان و سلامت برزیلی‌ها را به طور جدی به خطر انداخته است. برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از این پاندمی، رهبران باید تضمین کنند که مردم به اطلاعات دقیق و معتبر که برای حفظ سلامتشان ضروری است دسترسی داشته باشند. رئیس جمهور برزیل هر کاری می‌کند جز این کار.
تا ۱۰ آوریل سال جاری میلادی ۱۸ هزار و ۳۹۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا در برزیل ثبت شده است و ۹۷۴ برزیلی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.
در تاریخ ۲۰ مارس سال جاری میلادی بولسونارو دستور اجرایی را صادر و ایالت‌ها را از قدرت محدود کردن تحرک مردم به منظور مبارزه با ویروس کرونا محروم کرد. اما چهار روز بعد دادگاه عالی برزیل این دستور را باطل کرد.
بولسونارو در تاریخ ۲۶ مارس یک حکم ریاست جمهوری صادر کرده و کلیساها و مراکز لاتاری را جزو خدمات ضروری تعیین کرد و با این کار آنها را از قوانین بهداشتی ایالت‌ها و شهرداری‌ها مستثنی کرد در نتیجه اجازه داد تا مردم در این مکان‌ها جمع شوند. یک روز بعد یکی از دادگاه‌های فدرال برزیل این حکم را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد که این حکم نقض قوانین فدرال هستند. این دادگاه همچنین دولت را از تصویب برنامه‌هایی علیه فاصله‌گذاری اجتماعی که توسط ایالت‌ها اعمال شده‌اند، ممنوع کرد.
بولسونارو در تاریخ ۲۳ مارس دستور ریاست جمهوری دیگری صادر کرد و ضرب‌الاجل‌ها  برای آژانس‌های دولتی برای پاسخ دادن به درخواست‌های اطلاعات از جمله شفاف‌سازی درباره سیاست‌های خودشان برای رسیدگی به وضعیت فوق‌العاده بهداشتی را به حالت تعلیق درآورد. این تعلیق ضرب‌الاجل‌ها بری آژانس‌های دولتی که از کارمندان خود خواسته بودند در قرنطینه بمانند یا دور کاری کنند و یا اقدامات مشابهی اتخاذ کنند، اعمال می‌شود. اگر دولت این اطلاعات را رد کند، خواهان نمی‌تواند درخواست تجدیدنظر بدهد.
این دستور همچنین ضرب‌الاجل‌ها برای ارائه دیگر اطلاعات در شرایط خاص را به حالت تعلیق درآورد.
این دستور به دنبال تلاش دولت بولسونارو در ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی صورت گرفت. دولت بولسونارو در آن زمان تلاش کرد تا دسترسی برزیل به قانون اطلاعات را با صدور حکمی که قدرت مقامات را برای طبقه‌بندی اطلاعات به عنوان محرمانه یا فوق محرمانه افزایش می‌داد، متزلزل سازد.
علی‌رغم اینکه بحران ویروس کرونا خطر بالقوه بسیار جدی برای سلامت برزیلی‌ها محسوب می‌شود اما بولسونارو از زمان آغاز این بحران جدیت این موضوع را بسیار کم جلوه داده و آن را با سرماخوردگی ویا آنفولانزا مقایسه کرده و آن را توهمی که رسانه‌ها به آن دامن زده‌اند، توصیف کرده است. وی اقدامات احتیاطی را هیستریک و عصبی خطاب کرده و بارها از دولت‌های ایالتی خواسته تا فاصله‌گذاری اجتماعی را بردارند.
بولسونارو به توصیه‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌اعتنایی کرده و از افرادی که مسن نیستند خواسته تا همانند وی رفتار کنند و با این کار آنها را در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار داده است.
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.