stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 109730
  • 30 فروردین 1399 - 13:10
0

سازمان ملل مجددا خواستار آتش‌بس انسانی در لیبی شد/ بمباران پایگاه هوایی نیروهای حفتر

سازمان ملل مجددا خواستار آتش‌بس انسانی در لیبی شد/ بمباران پایگاه هوایی نیروهای حفتر

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه اتحادیه عرب خواستار برقراری فوری آتش‌بس انسانی در لیبی شدند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جریان کنفرانسی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: ما نسبت به پیامدهای شدید تداوم اقدامات خصمانه علیه غیرنظامیان در طرابلس و مناطق اطراف آن هشدار می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: ما خواهان آتش‌بس فوری انسانی به دلیل تمرکز بر تلاش‌ها جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا هستیم.

دوجاریک همچنین تصریح کرد، هیئت سازمان ملل در لیبی از قربانی شدن دست‌کم ۱۳۱ غیرنظامی خبر داد که در این میان، طی سه ماه نخست سال جاری میلادی ۶۴ تن قربانی شدند. شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور به ۴۹ تن افزایش یافته است و یک تن نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده است. بیشتر این موارد از طرابلس، مصراته و بنغازی هستند.

همراستا با موضع سازمان ملل، اتحادیه عرب نیز تداوم عملیات نظامی در لیبی و تشدید درگیری‌های میان نیروهای دولت وفاق و ارتش ملی لیبی را محکوم کرد.

دبیرخانه کل اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای تداوم عملیات نظامی در لیبی و افزایش شدت آن در این کشور را محکوم کرد.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: ما نسبت به ادامه یافتن درگیری‌ها میان طرف‌های لیبیایی بسیار نگران هستیم، زیرا که پیشتر طرف‌های درگیر از آمادگی خود برای آتش‌بس انسانی سازمان ملل در سایه تایید اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای دیگر خبر داده بودند. ما نیاز مبرمی به توقف عملیات نظامی در لیبی داریم تا مردم این کشور بتوانند با پیامدهای خطرناک شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور مقابله کنند.

دبیرخانه کل اتحادیه عرب همچنین نسبت به وخیم شدن اوضاع انسانی در لیبی به دلیل تداوم درگیری‌های میان دولت وفاق ملی و نیروهای ارتش ملی لیبی ابراز نگرانی کرد و خواستار امتناع از هدف قرار دادن مناطق مسکونی، مراکز اقتصادی و تاسیسات پزشکی و یا ممانعت از قطع منابع آبی و برقی از شهروندان لیبیایی شد.

کشته و زخمی در  جریان بمباران‌های بی‌هدف در طرابلس

مشاور رسانه‌ای وزارت بهداشت دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد، در پی بمباران‌های بی‌هدف نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی خلیفه حفتر به طرابلس، سه غیرنظامی کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، امین الهاشمی، مشاور رسانه‌ای وزارت بهداشت دولت وفاق ملی لیبی در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود اعلام کرد، طی عملیات بمباران‌های بی‌هدف نیروهای حفتر به مناطق مختلف طرابلس سه غیرنظامی کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

در همین راستا، عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) وابسته به دولت وفاق ملی لیبی، شبه‌نظامیان حفتر را به هدف قراردادن محله‌های مسکونی طرابلس و نواحی آن با بیش از ۱۳۲ بمب متهم کرد.

از سوی دیگر، دولت وفاق ملی لیبی از هدف قراردادن پایگاه‌های نیروهای خلیفه حفتر در غرب لیبی خبر داد.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی اعلام کردند که جنگنده‌های متعلق به آنها تجهیزات و پایگاه‌های وابسته به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی خلیفه حفتر را در پایگاه هوایی «الوطیه» هدف قرار دادند.

در همین راستا، محمد قنونو، سخنگوی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، تسلیحات هوایی لیبی تجهیزات و مقر استقرار نیروهای حفتر در پایگاه هوایی «الوطیه» را هدف قرار دادند.

پیشتر، مصطفی المجمعی، سخنگوی نیروهای «برکان الغضب» اعلام کرد که در محورهای طرابلس در روز جمعه آرامش و سکوت برقرار بود.

وی در ادامه افزود، پایگاه نظامی «الوطیه» از اهمیت نظامی بالایی برخوردار است به ویژه اینکه طی روزهای اخیر برای انجام حملات نظامی علیه نیروهای برکان الغضب  و محله‌های غیرنظامی از آن استفاده شده است که طی دوره گذشته تاثیر زیادی بر میزان قدرت آن گذاشته است.

پیش از این نیروهای دولت وفاق ملی لیبی از گسترش دایره تسلط‌شان بر شهرهای «صبراته» و «صرمان» در غرب طرابلس و باز پس‌گیری آنها از نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» خبر دادند.

برلین در ۱۹ ژانویه سال جاری میلادی میزبان یک کنفرانس بین‌المللی در خصوص لیبی با مشارکت روسیه، آمریکا، ترکیه، مصر و چند کشور دیگر و همچنین اتحادیه اروپا و سازمان ملل بود. نتیجه اصلی این کنفرانس مطرح شدن درخواست شرکت‌کنندگان برای برقراری یک آتش‌بس و لزوم اجتناب از مداخله در این درگیری بود.

در حال حاضر لیبی شاهد جنگ میان نظامیان تحت امر خلیفه حفتر و دولت وفاق ملی است. این جنگ فروردین گذشته و از زمانی آغاز شد که خلیفه حفتر آغاز نبردی سرنوشت ساز برای تصرف طرابلس را اعلام کرده بود.

از زمان سرنگونی و ترور معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور درگیر یک جنگ داخلی خونین شده است و این جنگ همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.