stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 109909
  • 30 فروردین 1399 - 16:36
0

پرسش‌هایی درباره دستگاه ویروس‌یاب

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: حمیدرضا جلائی‌پور در یادداشتی نوشت: از فیزیک و ویروس‌شناسی چیزی نمی‌دانم، اما با اعتماد به نظر انجمن فیزیک ایران و بهترین متخصصان موضوع که «سامانهٔ کرونایاب مستعان» و ادعای یافتن کرونا در شعاع صدمتری در ۵ ثانیه را مضحک می‌دانند و صرفا به عنوان یک شهروند علاقمند به سیاست‌گذاری عمومی و نحوهٔ عملکرد نهادهای حکمرانی چند سوال دارم:

::۱- چرا این دستگاه به اصطلاح کرونا‌یاب قبل از تایید توسط وزارت بهداشت یا لااقل یک دانشگاه و متخصص یا نهادهای صدور مجوز، توسط سپاه پاسداران جدی گرفته شده است؟ مصداق حاکمیت دوگانه نیست این مستقل عمل کردن سپاه از نهادهای رسمی و تخصصی مرتبط با تایید مجوز اختراعات و تولید؟

::۲- فرآیند و رویهٔ حمایت از این دستگاه کرونایاب در سپاه چگونه بوده و چه ضعف‌هایی داشته که به چنین خروجی آبروریزانه‌ای انجامیده است؟

::۳- چرا و چگونه در سطح شخص فرمانده کل سپاه پاسداران، یکی از بزرگ‌ترین نهادهای نظامی منطقه و شاید ذی‌نفوذترین نهاد در ایران، در رونمایی این دستگاه استفاده شده است؟ آیا چنین خطای فاحشی از فرماندهی در این سطح نشانهٔ نگران‌کننده در نظام تدبیر در این نهاد نیست؟

::۴- چرا چنین خبر آبروبری با این حجم از تبلیغات گسترده و در تیتر یک اخبار صداوسیما منتشر شد؟

::۵- فرض کنیم که شخص فرمانده سپاه به هر دلیلی خطا کرده باشد، آیا در میان ده‌ها نفری که در سپاه و صداوسیما در جریان این رونمایی و انتشار گسترده خبرش ایفای نقش کرده‌اند حتی یک نفر نبوده است که مثل عموم مخاطبان (حتی مخاطبان غیرکارشناس)، این خبر و ادعا مضحک یا لااقل مشکوک بیاید؟ برای راستی‌آزمایی مدعیات در سپاه و صداوسیما از مراجع تخصصی استفاده نمی‌شود؟ جز مدیران عالی، آیا بدنهٔ سپاه و واحد مرکزی خبر هم اینقدر تهی از نیروهای باکیفیت شده است که چنین رونمایی و تبلیغات گسترده‌ای بدون شک کردن کسی برگزار می‌شود؟

::۶- بلافاصله بعد از انتشار خبر، در رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های ماهواره‌ای و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی مطالب متعددی دربارهٔ متقلبانه بودن این دستگاه و مضحک بودن ادعای صورت گرفته منتشر شد. آیا این واکنش‌ها به اطلاع فرمانده سپاه و رئیس صداوسیما رسیده است؟ آیا این نهادها برآوردی از میزان ریزش اعتماد به این نهادها و ریزش اعتبار و آبرویشان در ایران و جهان با چنین خطاهایی دارند؟ چرا کسی پاسخگو نیست؟

::۷- انجمن فیزیک ایران و تعدادی از بهترین متخصصان کشور بلافاصله با انتشار بیانیه‌ها و نوشته‌ها و مصاحبه‌هایی بر متقلبانه بودن این دستگاه تاکید کردند. چرا سپاه و صداوسیما این بیانیه‌ها را پوشش نمی‌دهند؟ چرا سپاه و صداوسیما برای جبران اعتبار کاهش‌یافته ‌بلافاصله اشتباه صورت‌گرفته را اصلاح و عذرخواهی نکردند؟ چرا هنوز بر موضع و ادعایشان اصرار می‌کنند؟ آیا برآوردی از میزان سرمایه‌ای که از این نهادها می‌سوزانند ندارند؟ آیا این‌ نهادها هیچ مرجعیتی برای صدها متخصص فیزیک و ویروس‌شناسی و پزشکی در کشور قائل نیستند؟ علم فیزیک و پزشکی مورد قبول سپاه و صداوسیما با علم جهانی فیزیک و پزشکی متفاوت است؟ آیا مدیران این نهادها به ضرورت جبران خطا برای ترمیم اعتماد و آبروی این نهادها باور ندارند؟ آیا هیچ مقام مافوقی بابت این خطا بازخواستشان می‌کند؟

::۸- چرا تاکنون کسی بابت این اشتباه توبیخ/برکنار نشده است؟ چرا فرد یا کمیته‌ای مامور بررسی علت‌های بروز این اشتباه پرآسیب نشده است؟

::۹- ظاهرا این دستگاه کپی برابر اصل نمونه‌های خارجی‌ای بوده است که متقلبانه بودن آن‌ها هم روشن شده است. چرا هیچ نهادی مانع ادعای جعلی اختراع نیست؟

::۱۰- بعضی سازندگان نمونه‌های اروپایی این دستگاه به جرم کلاهبرداری در زندان‌اند. آیا کامبیز گلشنی،مدعی ساختن این دستگاه،هم محاکمه و محکوم می‌شود؟

::۱۱- کامبیز گلشنی از ده سال پیش مشابه همین دستگاه مدعیِ کرونایابی را در چند نوبت با عنوان بمب‌یاب، مین‌یاب و جامد و مایع‌یاب ارائه و به رسانه‌ها و نهادها عرضه کرده است. چرا در نوبت‌های پیشین با او برخورد نشده است؟

::۱۲- چرا نام این دستگاه متقلبانه «مستعان« (یکی از زیباترین اسماء الله) است؟آیا مصداق دین‌فروشی برای فریب نیست و تاثیری در جلب اعتماد سپاه و صداوسیما نداشته است؟

::۱۳- مشابه این اشتباه پرهزینه که ناشی از ضعف‌های نهادی، فرآیندی و رویه‌ای و نیز ضعف نیروی انسانی و مدیران سپاه و صداوسیما است، آیا در سایر فعالیت‌های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سپاه و بقیهٔ فعالیت‌های صداوسیما که اینچنین در منظر عمومی رخ نداده اتفاق نیفتاده است و نخواهد افتاد؟ آیا نباید این نهادها که از منابع عمومی تغذیه می‌کنند با تن دادن به نظارت عمومی، شفافیت،پاسخگویی، روندهای شایسته‌گزینیِ شفاف و وارد نشدن در حوزهٔ فعالیت‌های نهادهای تخصصی به سمت پیشگیری از چنین اشتباهات پرهزینه و آبروبری بروند؟

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.