stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 114178
  • 06 اردیبهشت 1399 - 13:55
2

خشم شهرهای جنوب شرق ترکیه از اقدام آنکارا در برکنار کردن شهرداران حزب دموکراتیک خلق

خشم شهرهای جنوب شرق ترکیه از اقدام آنکارا در برکنار کردن شهرداران حزب دموکراتیک خلق

بسیاری از ساکنان شهر ماردین واقع در جنوب شرق ترکیه جایی که اخیراً شاهد اقدام مقام‌های دولت این کشور در تغییر شهردار محبوب مردم این شهور بود، از وضعیت به وجود آمده به وضوح خشمگین و ناخرسند هستند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخیرا دولت ترکیه شهردار محبوب شهر ماردین را با یکی از گزینه‌های مورد اعتماد خودش جایگزین کرد.

در حالی که یک سال از زمان برگزاری انتخابات محلی ترکیه می‌گذرد از مجموع ۶۵ حوزه شهرداری که نامزدهای حزب دموکراتیک خلق ترکیه (حامی کردهای این کشور) در آنها پیروز شدند هم اکنون ۴۰ مورد در کنترل عوامل مورد اعتماد منصوب شده از سوی دولت ترکیه قرار گرفته‌اند.

در شهر ماردین احمد تورک، نامزد حزب دموکراتیک خلق ترکیه در مارس ۲۰۱۹ ،۵۶.۲ آرا را کسب کرده بود اما در ماه اوت او همراه با نامزدهای پیروز وابسته به کردها در انتخابات در شهرهای دیاربکر و وان، تبدیل به اولین نامزدهای کرد در این انتخابات شد که از سوی دولت برکنار و با گزینه‌های جدید جایگزین می‌شوند. شش ماه بعد از این اقدام ساکنان شهر ماردین جایی که در حال حاضر فرماندار، اداره این شهر ۸۰۰ هزار نفری را به عهده دارد نسبت به کمبود خدمات و توسعه در این شهر انتقاد دارند.

فیرات کایاتار مدیر کافه‌ای در ماردین به خبرگزاری فرانسه گفت: هیچکس مزاحمتی درست نمی کند هیچ کس نمی خواهد کاری انجام دهد هیچ  کس صدایش را بلند نمی‌کند الان که ما داریم با شما صحبت می‌کنیم چه کسی می داند که فردا چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد؟
 کایاتار که در منطقه قدیمی این شهر زندگی می‌کند اظهار داشت: آنها ممکن است همچنین دیگر انتخابات را در جنوب شرق برگزار نکنند چون دو انتخابات برگزار کردند و بعد از هر دوی آنها گزینه‌های مورد اعتماد خودشان را منصوب کردند.
عبدالعزیز ۵۷ ساله، یکی از مشتری های این کافه هم اظهار کرد: به هر ترتیب هیچ کس به صدای ما گوش نمیدهد ما نمی توانیم گلایه‌هایمان را به گوش هیچ‌کسی برسانیم. فرماندار در حالی اقدام به واردات موز می کند که ما نیاز به نان داریم.
 مرد دیگری در همان نزدیکی که نامش را ذکر نکرد گفت: جوانان منطقه به دانشگاه رفتند اما قادر به پیدا کردن شغل نیستند. او اظهار کرد: این مشکلی است که شهر ماردین نیز با آن دست به گریبان است.
 حزب دموکراتیک خلق ترکیه اقدام مقام‌های این کشور در تغییر دادن شهرداران مورد حمایت کردها را “حمله” به کردها خوانده اما دولت آنکارا حزب دموکراتیک خلق را متهم به ارتباط داشتن با پ ک ک (حزب کارگران کردستان) می‌کند. کردها حدود ۲۰ درصد از کل جمعیت ترکیه را تشکیل داده‌اند.
 ماه گذشته میلادی حزب دموکراتیک خلق ترکیه آنکارا را متهم کرد به اینکه “با سرکوب نهادهای دموکراتیک کردها به ویژه شهرداری‌های آنها کار را برای کردها برای مبارزه با کرونا ویروس حتی سخت تر کرده است”. البته چنین اقداماتی جدید نیستند. آنکارا در سال ۲۰۱۴ نیز بعد از آنکه حزب دموکراتیک خلق ترکیه در ۱۰۲ حوزه شهرداری نامزدهایش پیروز شدند ۹۵ تن از شهرداران این حزب کرد را برکنار کرد.
اما سینکلر وب، مدیر بخش ترکیه در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: وقتی موضوع به حزب دموکراتیک خلق ترکیه می رسد وارد کردن اتهامات ساختگی تروریسم به این حزب آسان ترین کار برای عبور از مشکل است و این یک تلاش سیاسی برای از بین بردن مشروعیت آنها است.
 رئیس شاخه حزب حاکم متعلق به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شهر ماردین از اقدامات دولت وی حمایت و پ ک ک را متهم به استفاده از شهرداران حزب دموکراتیک خلق برای به دست آوردن کنترل کرد. فاروق کیلیچ، عضو ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه اظهار کرد: در حقیقت این شهرداران نمایندگان “قندیل” (اشاره به کوهستان های محل استقرار رهبران و پایگاه های پ ک ک) هستند.

کیلیچ اظهار کرد: هیچ کس از این شهرداران بر اساس اراده مستقل خودشان صحبت نمی‌کنند.
 دولت ترکیه مکرراً شهرداران حزب دموکراتیک خلق را متهم به استفاده از بودجه‌های شهرداری‌ها برای حمایت از پ ک ک و یا استخدام بستگان شبه نظامیان پ ک ک کرده است. وزارت کشور ترکیه ادعا کرده برخی از این شهرداران در تجمعات سیاسی و تظاهرات ها و حتی تشییع جنازه‌های شبه نظامیان پ ک ک حضور پیدا می کنند. حزب دموکراتیک خلق ترکیه می گوید ۲۱ تن از شهردارانش پشت میله های زندان هستند.
 انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.