stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 114574
  • 07 اردیبهشت 1399 - 10:10
0

درخواست سناتورهای جمهوری‌خواه از دبیرکل سازمان ملل برای تحقیقات از سازمان بهداشت جهانی

درخواست سناتورهای جمهوری‌خواه از دبیرکل سازمان ملل برای تحقیقات از سازمان بهداشت جهانی

جمهوریخواهان ارشد مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار انجام یک تحقیقات مستقل از سوی این سازمان درباره نحوه پاسخ‌دهی سازمان بهداشت جهانی به بحران شیوع کروناویروس شده و این سازمان را متهم کردند به این که “به شکلی قابل توجه تسلیم چین شده است”.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، این سناتورها تحت رهبری جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفتند که کمیته مربوط به این تحقیقات باید فورا شکل بگیرد و باید این تحقیقات “شامل ارزیابی از عملکرد سازمان بهداشت جهانی تا به امروز” و ارائه توصیه‌هایی برای اصلاحات در این سازمان شود.

از جمله امضاکنندگان این نامه مارکو روبیو، کوری گاردنر، میت رامنی، لیندسی لوهان، جان باراسو، راب پورتمند، رند پال، تاد یانگ، تد کروز و دیوید پردیو هستند.

با وجود این که این سناتورها لحنی انتقادی را در قبال سازمان بهداشت جهانی در پیش گرفته‌اند اما نسبت به برخورد تهاجمی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که اقدام به قطع کمکهای کشورش به این سازمان کرد، تقابل در پیش نگرفته‌اند. ترامپ سازمان بهداشت جهانی را متهم به حمایت از “اشاعه اطلاعات غلط از سوی چین” کرده است.

این جمهوریخواهان در ادامه نامه خود تصریح کردند: سازمان بهداشت جهانی به نظر میرسد که به شکلی قابل توجه در تمام مدت بحران شیوع کرونا تسلیم دولت چین بوده است. بازیابی اعتماد به سازمان بهداشت جهانی نیازمند شفافیت بیشتر، پاسخگویی و اصلاحات است.

یک سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به درخواست اظهارنظر درباره این نامه به یک بیانیه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به تاریخ هشتم آوریل ارجاع داد که در آن او متذکر شده بود درس گرفتن از بحران شیوع کرونا به منظور رسیدگی موثر به بحران‌های مشابه در آینده ضروری است اما حالا وقت مناسبی برای آن نیست.

این جمهوریخواهان در نامه خود به یک ارزیابی انجام شده از سوی یک کمیته تحقیقات در سال ۲۰۱۵ درخصوص پاسخ سازمان بهداشت جهانی به شیوع بیماری ابولا در آفریقا استناد کردند. کارشناسان مستقل این کمیته از سوی مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به درخواست کمیته مدیران اجرایی این سازمان، متشکل از ۳۴ عضو دارای صلاحیت در حوزه سلامت و انتخاب شده برای مدت سه سال، منصوب شده‌اند.

با وجود آنکه سازمان بهداشت جهانی بخشی از خانواده سازمان ملل است اما به لحاظ عملکرد یک سازمان بین‌المللی مستقل برخوردار از بودجه مستقل خود و نهاد تصمیم گیر مربوط به خود تحت عنوان “مجمع بهداشت جهانی” است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.