stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
  • کد خبر : 116632
  • 10 اردیبهشت 1399 - 13:13
0

هدایت نقدینگی به سمت بورس اگر منجر به توسعه اقتصادی شود مثبت است

هدایت نقدینگی به سمت بورس اگر منجر به توسعه اقتصادی شود مثبت است

ایسنا/فارس عضو هیئت علمی و استاد اقتصاد دانشگاه شیراز تاکید دارد که هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، همیشه یک اقدام مثبت و قابل تحسین است، اما منابع حاصله باید صرفا برای تکمیل طرح‌های نیمه‌ تمام عمرانی و توسعه‌ای و تکمیل و توسعه واحدهای تولیدی و در نهایت توسعه توان و ظرفیت اقتصادی کشور استفاده شود.

قلم | qalamna.ir :

جعفر قادری در گفت و گو با اگر نقدینگی حاصله از هدایت سرمایه‌های خرد به بازار بورس توسط دولت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تکمیل واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری نیمه تمام به کار گرفته شود، ظرفیت اقتصاد کشور را توسعه خواهد داد.

قادری تصریح کرد: اگر بنا باشد این نقدینگی صرف هزینه‌های جاری دولت شود، امکان حل مشکل امسال دولت وجود دارد اما برای سال‌های آینده چه میشود کرد و دولت دیگر منابعی برای تامین نیازهای مالی در اختیار نخواهد داشت.

او با یادآوری اینکه امسال دولت با محدودیت منابع مواجه است، گفت: در عین حال دولت باید تلاش خود را در مسیر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در موجود در همه بخش‌ها، مصروف کرده یا پروژه‌هایی که امکان استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی وجود دارد را فعال کند تا با تامین منابع مناسب مالی، بتواند در سالهای آینده هم مشکلاتش را مرتفع کند.

قادری در عین حال تاکید کرد که هدایت نقدینگی خرد به سمت بازار سرمایه، اقدامی ارزنده و پسندیده است و با این اقدام بسیاری از دارایی‌های بلااستفاده دولت و واگذاری آنها در بازار بورس، بخشی از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

او اضافه کرد: قبول داریم که امسال دولت شرایط دشواری دارد زیرا امکان کسب درآمد نفتی وجود ندارد، منابع صندوق توسعه ملی قابل اتکا نیست و فروش اسناد خزانه هم کار غلط و فشار برای افزایش مالیات هم منطقی نیست، بنابراین در این شرایط تنها راه اینست که دولت اموال و دارایی مازاد خود را در بورس عرضه و با نقدینگی کسب شده، بخشی از مشکلات را مرتفع کند.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم داشتن برنامه‌ریزی دقیق از سوی دولت برای هزینه کردن نقدینگی حاصل از عرضه اموال و دارایی‌های مازاد در بازار بورس، خاطرنشان کرد: زمانی بازار سرمایه می‌تواند نسبت به کاهش تورم و متعادل سازی قیمت ارز و طلا تاثیر بگذارد که مسیر هزینه کرد نقدینگی حاصل از آن به سمت تکمیل طرح‌های نیمه تمام حوزه‌های مختلف، خصوصا بخش‌های صنعت، کشاورزی و … سوق پیدا کند و ظرفیت اقتصادی را افزایش دهد.

قادری خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که نقدینگی یا حتی بخشی از آن در قالب هزینه‌های جاری به جامعه انتقال داده شود، کار خاصی اتفاق نیفتاده و تنها یک انتقال مالکیت را شاهد خواهیم بود و حتی در آینده امکان دارد برای کشور ایجاد مشکل کند.

این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه سوق پیدا کردن منابع حاصل از جذب نقدینگی به بازار بورس، به سمت تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی و صنعتی و ارتقاء تولید، بسترساز رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود، گفت: با این روش امکان افزایش درآمدهای مالیاتی و قدرت مانور اقتصادی دولت بیشتر خواهد شد.

قادری با بیان اینکه ورود چشم بسته مردم، خصوصا کسانیکه شناخت زیادی از وضعیت بورس ندارند به بازار بورس، باعث شکل‌گیری حباب قیمتی در این بازار خواهد شد، گفت: شکل گیری حباب قیمتی در بازار سرمایه می‌تواند سهامداران خرد را دچار مشکل کند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دولت اعلام کند که فقط شفافیت را بیشتر می‌کنم و تصمیم‌گیری برعهده مردم است، مسئولیت دولت را کم نخواهد کرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: دولت باید توجه داشته باشد که افراد ناآشنا با ساز و کار بورس اگر در آینده متضرر شوند، گناه و تقصیر آن برعهده دولت خواهد بود. بنابراین باید کمک کند که این افراد به سمت خرید سهام “ای.تی.اف” ها یا صندوق‌های قابل معامله در بورس که سبدی از سهام‌ها را در خود دارد، خریداری کنند نه تک سهام.

قادری اضافه کرد: ریزش قیمت در سهام انفرادی، قطعا تازه واردها به بورس را که تنها اقدام به خرید تک سهام کرده باشند را دچار زیان خواهد کرد، حال آنکه ورود به صندوق‌های قابل معامله در بورس، این ریسک را کاهش می‌دهد.

او ادامه داد: دولت باید در این موضوع اطلاع رسانی کند و دل خوش نباشد که هجوم مردم به بازار سرمایه، شاخص بورس را افزایش داده است؛ دولت نباید روی این افزایش شاخص بورس مانور بدهد زیرا این مانورها امکان دارد در آینده دولت را با چالش جدی مواجه کند.

قادری گفت: باید تلاش کنیم که مردم را نسبت به ورود به بازار بورس کاملا آگاه کنیم، تنها شفاف‌سازی برای این اقدام کافی نیست و می‌تواند در درازمدت بی اعتمادی نسبت به این بازار را ایجاد و سهامدار جزء را متضرر کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: در شرایطی که مردم چشم انداز روشنی از بازار مسکن و ارز و طلا ندارند یکی از راه‌های مناسب جذب نقدینگی‌های خرد و کشاندن به سمت تولید و تکمیل طرح‌های نیمه تمام، جلب و هدایت آنها به سمت بازار سرمایه و بورس است.

قادری با بیان اینکه چنین اقدامی به دولت در تامین منابع مالی مورد نیاز کمک خواهد کرد، در عین حال گفت: همانگونه که تاکید کردم، دولت باید در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کرده و با این واگذاری‌ها، پرسنل و نیروهای شرکت‌ها و مجموعه‌ها را نیز واگذار و بار مالی خود را کم و منابع حاصل را برای تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام استفاده کند.

منتخب مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان اضافه کرد: اگر منابع تحصیل شده صرفا برای تامین هزینه‌های جاری استفاده شود، در آینده مشکلات جدی‌تری متوجه دولت خواهد شد؛ زیرا در این صورت دیگر دولت دارایی مناسبی ندارد که با واگذاری آنها، هزینه‌ها را تامین کند.

قادری یادآور شد: البته درست است که از یک نظر حتی اگر انتقال مالکیت را هم داشته باشیم و واحدها را به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار کنیم، امکان اداره بهتر و افزایش بهره‌وری وجود دارد؛ اما مطلوبترین شکل این است که نقدینگی حاصل از فروش و واگذاری اموال دولت صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و توسعه ظرفیت واحدهای تولیدی دولتی شود که مجددا امکان عرضه آنها به بازار وجود داشته باشد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.