stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
  • کد خبر : 118315
  • 13 اردیبهشت 1399 - 14:55
1

نبردناوهای ترکیه در مقابل سواحل لیبی مستقر شدند/ ۱۰ پهپاد ترکیه در اختیار دولت السراج

نبردناوهای ترکیه در مقابل سواحل لیبی مستقر شدند/ ۱۰ پهپاد ترکیه در اختیار دولت السراج

خبرنگار العربیه بامداد شنبه دوم ماه مه ۲۰۲۰ اعلام کرد تنها دو روز پس از مخالفت دولت الوفاق با آتش‌بس اعلام شده دو نبردناو ترکیه‌ای در مقابل سواحل القره بوللی لیبی مستقر شده‌اند که گمان می‌رود برای بمباران نیروهای ارتش شرق لیبی در ترهونه تدارک دیده‌ شده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

العربیه، استقرار دو نبردناو ترکیه‌ای در آب‌های ساحلی لیبی دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت الوفاق لیبی با فراخوان آتش‌بس در ماه رمضان که از سوی کشورهای «دوست» مطرح شده و با موافقت ارتش شرق لیبی همراه بوده را رد کرد.

این در حالی است که سرلشکر احمد المسماری سخنگوی فرماندهی کل ارتش شرق لیبی چهارشنبه ۲۹ آوریل گفت که ارتش لیبی و در پاسخ به فراخوان‌هایی از کشورهای دوست و برادر با برقراری آتش‌بس انسانی طی ماه رمضان و متوقف شدن عملیات‌های نظامی در لیبی موافقت کرد.

سخنگوی ارتش شرق لیبی در کنفرانسی خبری توضیح داد که ارتش شرق لیبی به فراخوان‌های کشورهای دوست و برادر برای توقف فوری جنگ طی ماه رمضان پاسخ مثبت داده است.

المسماری همچنین گفت که ارتش شرق لیبی ضمن موافقت با آتش‌بس اعلام شده حق خود در واکنش به هر گونه تهدید یا تحرکات مشکوک و نقض آتش‌بس از سوی شبه‌نظامیان مسلح وابسته به دولت الوفاق را محفوظ می‌داند.

در همین راستا آنکارا با دخالت در موضع لیبی درباره اعلام آتش‌بس، گفت که در مقابله با ارتش ملی لیبی «به حمایت از دولت الوفاق ادامه می‌دهد».

در مقابل اما دولت الوفاق پنج‌شنبه وضمن مخالف با آتش‌بس اعلام شده تهدید کرد که به حملاتش علیه «کانون‌های تهدیدآمیز در هر جا که باشند، ادامه خواهد داد و به وجود گروه‌های غیرقانونی در سرتاسر کشور پایان خواهد داد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد و آژانس‌های امدادرسان پیش‌تر فراخوان‌هایی را برای اعلام آتش‌بس جهت مقابله با بحران پاندمی بیماری ابتلا به ویروس جدید «کرونا» داده و خواستار توقف جنگ و ازسرگیری مذاکرات نظامی مشترک با هدف دستیابی به توافق دائم برای آتش‌بس بر پایه نقشه راه بین‌المللی شدند.

در بیانیه سازمان ملل متحد آمده که ضروری است «دو طرف فرصت را غنیمت شمرده و تمام عملیات‌های نظامی را فورا متوقف سازند».

همچنین یک منبع نظامی در لیبی که خواست نامش فاش نشود، گفت، دولت ترکیه حدود ۱۰ پهپاد “عنقا” را به دولت السراج فرستاده است که اندازه آن از پهپاد “بیرقدار” بزرگتر است که تاکنون شورشی‌های ارتش شرق لیبی بسیاری از آنها را رهگیری کرده‌اند.

این منبع گفت، پهپادهای عنقا به سیستم حفاظتی دانشکده نیروی هوایی مصراته متصل می‌شوند. این سیستمی است که موج‌های پارازیت را می‌شکند تا از سقوط آنها محافظت کند.

به گفته این منبع، دستگاه محافظت از پهپاد عنقا به ماهواره وصل است زیرا مانند پهپهاد “پرداتور” آمریکایی و انگلیسی از طریق ماهواره کار می کند.

در همین راستا، محمد حسن، از افسران ارشد “ارتش شرق” گفت، پهپاد عنقا ترکیه اخیرا پیشرفته شده و از سطح جمع آوری اطلاعات لجستیکی به جنگنده‌ای تبدیل شده که اهداف زمینی و دریایی را رهگیری می‌کند. اما سرنوشت این پهپاد بهتر از پهپاد “بیرقدار” نخواهد بود چرا که بزرگ بودن اندازه و سرعت چرخشش یکی از نقاط ضعف اصلی است و ناکامی این پهپاد در دیرالزور سوریه دلیل کافی بر ناکارآمدی آن است.

وی افزود، هدف دولت ترکیه از ارائه این تسلیحات به دولت توافق ملی نظارت بر لیبی و تلاش برای تقویت پتانسیل این دولت برای مقابله با نیروهای “ارتش ملی لیبی” است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.