stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 121399
  • 21 اردیبهشت 1399 - 12:05
1

واکنش تند سازمان ملل به حملات نیروهای حفتر به فرودگاه “معیتیقه” و محله‌های مسکونی

واکنش تند سازمان ملل به حملات نیروهای حفتر به فرودگاه “معیتیقه” و محله‌های مسکونی

هیأت سازمان ملل در لیبی، حملات هولناک و وحشیانه نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” به فرماندهی خلیفه حفتر به فرودگاه “معیتیقه” و محله‌های مسکونی را محکوم کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از سایت ارم نیوز، هیأت سازمان ملل در لیبی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات وحشیانه نیروهای “ارتش ملی لیبی” به فرودگاه بین‌المللی “معیتیقه” و هدف قرار دادن غیرنظامیان، خواستار ارجاع عاملان این “جنایت‌ها” به محاکم قضایی به موجب قوانین بین‌المللی شد.

در این بیانیه همچنین آمده است، این حملات وحشیانه به صورت مکرر در نزدیکی محله‌های مسکونی صورت می‌گیرد و بمباران های خشونت‌بار اخیر تنها صحنه دیگری از این حملات بی‌هدف است که نیروهای وابسته به خلیفه حفتر انجام می‌دهند و از ابتدای ماه جاری میلادی در این حملات بیش از ۱۵ تن کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

پیشتر، وزارت کشور دولت وفاق ملی لیبی از حمله نیروهای حفتر به فرودگاه بین‌المللی معیتیقه خبر دادند.

از سوی دیگر، منابع لیبیایی از فوت عبدالقادر التهامی، رئیس سازمان اطلاعات دولت وفاق ملی لیبی در شرایطی ابهام‌آلود خبر دادند.

روایت‌های مختلفی در خصوص فوت التهامی وجود دارد؛ برخی منابع اعلام کرده‌اند که وی در نتیجه سکته قلبی فوت کرده است اما منابع دیگری اعلام کرده‌اند که وی به دست نیروهای وابسته به وزارت کشور دولت وفاق ملی لیبی کشته شده است.

در همین راستا،  یک منبع نزدیک به خانواده “التهامی” اعلام کرد که شبه‌نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی لیبی سه روز پیش التهامی را در حالی که وضعیت سلامتی مساعدی نداشت و از اختلالات فشار خون رنج می‌برد، بازداشت کردند و جسد وی صبح امروز (یکشنبه) به خانواده‌اش تحویل داده شد و به آنها گفته شد که وی در اثر سکته قلبی فوت کرده است.

این تحولات پس از آن صورت گرفت که فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی التهامی را به باد انتقاد گرفت و گفت که التهامی به عنوان رئیس سازمان اطلاعات دولت فعالیت نمی‌کند بلکه رئیس سازمان اطلاعاتی است که به نفع اشخاصی مشخص فعالیت می‌کند.

 التهامی از اواخر سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سازمان اطلاعات دولت وفاق ملی لیبی مشغول به کار شد.

سرنگونی پهپهاد ترکیه

از سوی دیگر، یک منبع نظامی وابسته به نیروهای خلیفه حفتر از درگیری‌های میان نیروهای ارتش “ملی” لیبی و نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در محورهای مختلف خبر داد.

این منبع همچنین اعلام کرد، سامانه دفاع هوایی وابسته به “ارتش ملی لیبی” یک فروند پهپاد ترکیه از نوع “بیرقدار TB۲” را در منطقه “عین زاره” واقع در حومه جنوبی طرابلس را سرنگون کرد.

این منبع در خصوص درگیری‌ها در سایر محورها اعلام کرد که نیروهای حفتر یک انبار مهمات در “الهضبه” در مقر دانشکده نظامی را هدف قرار دادند و جنگنده‌های نیروهای “ارتش ملی لیبی” تعدادی از محل تجمع نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در منطقه “الوشکه” در شرق “مصراته”  را نیز هدف قرار دادند.

در همین راستا، سلیم بن عمران، یکی از افسران نیروهای ارتش “ملی” لیبی اعلام کرد که نیروهای حفتر تعدادی از مراکز نیروهای دولت وفاق را هدف قرار دادند که در نتیجه آن ۱۷ تن کشته شدند.

 بن عمران همچنین تصریح کرد: در نتیجه حملات جنگنده‌های وابسته به نیروهای حفتر طی ۲۴ ساعت گذشته، یک انبار مهمات در منطقه “الشارع الغربی” واقع در مرکز طرابلس و همچنین یک انبار مهمات در داخل اردوگاه “تاجوراء” تخریب شد.

تدارک حمله سوم به الوطیه

از سوی دیگر، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی دو روز پس از ناکامی در یورش به پایگاه هوایی “الوطیه” و عدم موفقیت‌شان در خارج کردن این پایگاه از دست نیروهای ارتش”ملی” لیبی، روز شنبه ۹ ماه مه ۲۰۲۰ همچنان در تلاش‌اند با بسیج و تجمع نیروها حمله سومی را به پایگاه هوایی “الوطیه” واقع در غرب  این کشور انجام دهند.

در همین راستا، یک مقام نظامی مسئول در اداره شناسایی و پیگیری در فرماندهی کل ارتش “ملی” لیبی خاطرنشان کرد که نیروهای وفاق امکانات و توانمندی‌های انسانی و نظامی‌شان در مناطق نزدیک به مقر پایگاه هوایی الوطیه را بسیج کرده تا مجددا حمله سومی را به پایگاه الوطیه آغاز کنند.

این مقام لیبی ضمن اعلام این که نیروهای وفاق در اطراف شهر جمیل و دقیقا در مناطق ارکاریک و حشانه و مناطق دیگری در فاصله ۲ کیلومتری پایگاه الوطیه مستقر شده‌اند، تاکید کرد: محیط اطراف پایگاه الوطیه «امن و تحت کنترل ارتش “ملی” لیبی است که تمامی تحرکات «دشمن» را زیر نظر گرفته و آماده واکنش در این زمینه است».

وی در ادامه افزود: آنچه در روزهای گذشته اتفاق افتاده تنها آغاز جنگ است.

ارتش “ملی” لیبی سه شنبه ۵ ماه مه ۲۰۲۰ حمله نیروهای شبه‌نظامی وفاق به پایگاه نظامی الوطیه که تحت پوشش هوایی ترکیه انجام شده را دفع کرد، این دومین حمله ناکام نیروهای وفاق در کمتر از یک ماه بوده است.

رسانه‌های وابسته به ارتش “ملی” لیبی با انتشار جزئیاتی اعلام کردند که نیروهایی از دولت وفاق صبح سه‌شنبه و با پشتیبانی هوایی ترکیه تلاش‌ داشتند به پایگاه نظامی الوطیه در غرب طرابلس حمله کنند”.

پایگاه نظامی «الوطیه» که پیش از این پایگاه نظامی “عقبه بن نافع” نام داشت در جنوب “العجیلات از توابع منطقه “الجمیل” در غرب لیبی است. این پایگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پوشش هوایی را برای نیروهای زمینی در منطقه فراهم می‌کند.

پایگاه هوایی «الوطیه» تمامی منطقه غرب لیبی را پوشش داده و توان ایجاد درگیری هوایی علیه اهدافی نظامی نه تنها در طرابلس بلکه در اطراف لیبی را هم دارد.

لیبی از زمان سقوط نظام معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در آشوب و بحران به سر می‌برد و اخیرا نیروهای حفتر عملیاتی را علیه دولت توافق ملی لیبی در طرابلس آغاز کردند که موجب درگیری‌های شدید میان دو طرف شده است. ترکیه نیز برای حمایت از نیروهای دولت توافق ملی لیبی مستشارانی را به این کشور اعزام کرده است و از آن سو امارات و مصر از نیروهای حفتر حمایت می‌کنند. بعد از میانجیگری روسیه و ترکیه دو طرف آتش‌بس اعلام کردند، اما همچنان درگیری‌ها ادامه دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.