stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 27 June , 2024
  • کد خبر : 124862
  • 29 اردیبهشت 1399 - 12:20
3

مجمع جهانی بهداشت از تایوان دعوت نمی‌کند

مجمع جهانی بهداشت از تایوان دعوت نمی‌کند

مدیر حقوقی سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته اعلام کرد که دبیرکل سازمان بهداشت جهانی قرار نیست از تایوان برای شرکت در اجلاس کلیدی این ماه یعنی مجمع جهانی بهداشت، دعوت به عمل آورد؛ چرا که در این خصوص بین کشورهای عضو اختلاف نظر وجود دارد.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از اسپوتنیک، ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که حذف تایوان از مجمعی که به ویروس کرونا می‌پردازد، می‌تواند به بروز مسائل جدی در حوزه بهداشت عمومی، در جریان بحران کووید ۱۹ بیانجامد.

ایالات متحده همچنین در نامه اخیر خود به تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از متحدان اصلی خود کشورهای کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، نیوزیلند، بریتانیا و ژاپن خواست تا این سازمان را به قرار دادن “کشور تایوان” در وضعیت ناظر در گردهمایی مجمع جهانی بهداشت، که بعد از ظهر امروز برگزار می‌شود، وادار کنند.

در این نامه نوشته شده “بیماری هیچ مرزی نمی‌شناسد. ما از دولت شما می‌خواهیم که در حل مسئله مهم شمولیت کشور تایوان در سازمان جهانی بهداشت و ایمنی، به ما بپیوندد. با توجه به آنچه جهان به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ متحمل شده است، هم‌پیمان شدن کشورهای عضو سازمان ملل متحد با هم، برای پافشاری بر دعوت تایوان به جلسه مجازی مجمع جهانی بهداشت در ماه مه ۲۰۲۰، نقطه مناسبی برای شروع است”.

در این سند، آمریکا و متحدانش هشدار دادند حذف تایوان از کمیته بین‌المللی سلامت “نه تنها یک نگرانی جدی در حوزه سلامت است، بلکه مانعی بر سر راه اقدامات کنونی و آینده به حساب می‌آید”.

در این نامه همچنین مطرح شد زمانی که اطلاعات مهم حوزه سلامت نتواند آزادانه و به آسانی جریان پیدا کند، جامعه جهانی آسیب می‌بیند.

این سند ضمن ابراز تأسف از تصمیم سازمان بهداشت جهانی برای محرومیت تایوان از حضور در مجمع خود، از این کشور آسیای شرقی به عنوان یک بازیگر مسئول و دارای تخصص علمی و فنی “که می‌تواند به نجات جان‌ها در سراسر جهان کمک کند”، یاد کرده است.

این نامه پس از آن به نگارش درآمده است که استیون سلومون، مدیر حقوقی سازمان بهداشت جهانی، هفته گذشته اعلام کرد که “کشورهای عضو و تنها کشورهای عضو، سیاست‌های سازمان را در جلساتی مانند مجمع جهانی سلامت تعیین می‌کنند و تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد آنچه به بحث می‌گذارند، خودشان هستند و نیز آن‌ها هستند که تعیین می‌کند چه کسی به عنوان ناظر حضور داشته باشد؛ به بیان دقیق‌تر، مدیران کل تنها زمانی دعوت‌نامه‌ها را تمدید می‌کنند که حمایت اعضا از دعوت‌شدگان، واضح و مبرهن باشد”.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی از این وضعیت به دور است و به جای حمایت واضح، در بین کشورهای عضو اختلاف نظر وجود دارد؛ در چنین شرایطی حکمی برای تمدید دعوت نیز از سوی مدیر کل صادر نخواهد شد.

پکن به شدت با تلاش تایوان برای قرار گرفتن در جایگاه ناظر سازمان بهداشت جهانی مخالف است و این عمل را نقض اصل “چین واحد” می‌داند چرا که چنین اقدامی تایوان را به عنوان یک ناحیه جدا شده در نظر می‌گیرد.

در همین حال، گزارشی از کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیتی ایالات متحده و چین، یک آژانس کنگره که در مورد پیامدهای امنیت ملی تجارت با پکن مشاوره می‌دهد، ادعا کرده است که محرومیت تایوان از گردهمایی سازمان بهداشت جهانی “به خطر انداختن سلامت جهانی” است.

این گزارش یادآور شده که تایوان فقط ۴۴۰ مورد قطعی ویروس کرونا داشته است که این عدد در جمعیت ۲۳.۶ میلیونی، آمار بسیار پایینی به حساب می‌آید و باید از تجربیات آن استفاده کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.