stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024
  • کد خبر : 133434
  • 19 خرداد 1399 - 9:36
5

پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در سرت/بیانیه سازمان ملل درباره تحولات اخیر

پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در سرت/بیانیه سازمان ملل درباره تحولات اخیر

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی کنترل مناطقی در جنوب شهر سرت را در دست گرفتند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از روزنامه رأی الیوم، اتاق عملیات تأمین امنیت سرت و الجفره وابسته به ارتش دولت وفاق ملی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد این نیروها مناطق جارف و القبیبه در جنوب شهر سرت را در راستای عملیات “دروازه‌های پیروزی” آزاد کردند.

ارتش دولت توافق ملی لیبی شنبه این عملیات را برای بازپس‌گیری شهرهای شرق و مرکز کشور از جمله شهر سرت و الجفره از نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده ارتش موسوم به “ارتش ملی لیبی” آغاز کردند.

نیروهای حفتر در دوره اخیر شکست‌های زیادی را از نیروهای دولت توافق ملی خورده‌اند. این نیروها جمعه کنترل شهر ترهونه در ۹۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس را در دست گرفتند.

پیش از این محمد قنونو، سخنگوی نیروهای دولت توافق ملی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی پنج حمله را به اطراف سرت انجام داده و مزدوران و تجهیزات نیروهای حفتر را هدف قرار داده است. همچنین این نیروها پهپاد امارات را سرنگون کردند.

با این پیشروی نیروهای دولت توافق ملی لیبی به منطقه هلال نفتی نزدیک شده و با سیطره بر سرت می‌توانند کنترل مهم‌ترین میادین نفتی را در دست بگیرند.

از سوی دیگر فائز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور روند عملیات نظامی در سرت را در گفتگوی تلفنی با ابراهیم بیت المال، رئیس اتاق عملیات میدانی بررسی کرد.

السراج به بیت المال پیروزی‌های به دست آمده علیه نیروهای حفتر را تبریک گفت و بر تلاش برای بیرون راندن تمام تروریست‌ها و مجرمان تأکید کرد.

در همین راستا تونس و مراکش پایبندی‌شان را به توافق‌نامه الصخیرات به عنوان مرجع اصلی برای حل بحران لیبی اعلام کردند.

طرف‌های درگیر در لیبی دسامبر ۲۰۱۵ توافق‌نامه سیاسی را در شهر الصخیرات مراکش امضا کردند.

وزارت خاجه لیبی اعلام کرد ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در تماس تلفنی با محمد الطاهر سیاله، وزیر خارجه لیبی تأکید کرد که توافق الصخیرات مرجع اصلی حل سیاسی بحران است.

دو طرف بر لزوم هماهنگی میان دو کشور تأکید کردند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر شنبه طرحی را برای آتش‌بس در لیبی در حضور خلیفه حفتر و عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی ارائه کرد.

نورالدین الری، وزیر خارجه تونس نیز شنبه تماس‌هایی را با سیاله و صبری بوقادوم، وزیر خارجه الجزایر برقرار کرد و درباره تحولات منطقه از جمله اوضاع لیبی گفتگو کرد.

الری در این تماس تلفنی بر موضع ثابت این کشور درباره حمایت از مردم لیبی و پایبندی به توافق سیاسی با حفظ حاکمیت و امنیت لیبی تأکید کرد.

وزارت خارجه الجزایر نیز بدون ذکر طرح مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از طرح سیاسی اخیر برای آتش‌بس در لیبی باخبر شدیم و از طرف‌های فعال منطقه‌ای و بین المللی می‌خواهیم تلاش‌هایشان را برای حل سیاسی دائم بحران افزایش دهند.

در همین حال سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر لیبی اعلام کرد: تحولات یک سال و نیم اخیر در لیبی نشان داد که هیچ طرفی نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود. حل سیاسی بحران همچنان ممکن است و ما آماده احیای روند سیاسی هستیم. مسئله خوشحال کننده درخواست‌های اخیر رهبران لیبیایی برای ازسرگیری مذاکرات با هدف پایان جنگ و دودستگی است.

در این بیانیه آمده است: برای ازسرگیری مذاکرات صادقانه باید سلاح کنار گذاشته شود. ما خواهان شروع سریع مذاکرات کمیته نظامی مشترک با هدف آتش‌بس دائمی هستیم.

در این بیانیه تأکید شده است: تحرکات اخیر در طرابلس و ترهونه به آوارگی و ایجاد مشکلاتی برای بیش از ۱۶۰۰۰ تن منجر شد. گزارشات منتشر شده درباره کشف تعداد زیادی جسد در بیمارستان ترهونه موجب نگرانی و ناراحتی شدید ما شد. ما از مقامات می‌خواهیم تحقیقات سریع و شفافی را انجام دهند. همچنین گزارشاتی درباره غارت و نابودی املاک دولتی و خصوصی در ترهونه و الاصابعه به دست ما رسیده است. ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم به قانون احترام بگذارند.

همچنین شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای از طرح مصر برای حل بحران لیبی استقبال و تأکید کرد: امیدواریم طرح مصر درباره لیبی به آتش‌بس و خروج نیروهای خارجی و احیای مذاکرات منجر شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.