stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024
  • کد خبر : 133992
  • 20 خرداد 1399 - 12:31
2

آمریکا نمی‌تواند نفس بکشد!

آمریکا نمی‌تواند نفس بکشد!

گرچه برخی از ایالت‌های آمریکا از اصلاح ساختار پلیس دم می‌زنند، معترضان ضد نژادپرستی اما همچنان شاهد شلیک گازهای اشک‌آور و رفتار پرخشونت نیروهای امنیتی آمریکا هستند. تدابیر امنیتی اطراف کاخ سفید همچنان پابر جاست و زد و خوردهایی دیده می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم آمریکا با شرکت در گردهمایی‌ها و تظاهرات خیابانی، به نژادپرستی، تبعیض و خشونت‌ورزی پلیس اعتراض می‌کنند. مرگ جورج فلوید و رفتار پلیس، جامعه آمریکا را تکان داده است.

جورج فلوید در جریان دستگیری از سوی ماموران پلیس ایالت مینه‌سوتا در شهر مینیاپولیس کشته شد. یک پلیس سفیدپوست، حدود ۹ دقیقه زانویش را روی گردن فلوید گذاشت. فلوید ۴۶ ساله که به شکم روی زمین افتاده بود، ناله می‌کرد که در حال خفگی است و تکرار می‌کرد که نمی‌تواند نفس بکشد. او در راه انتقال به بیمارستان درگذشت. سه مامور پلیسی که در این دستگیری شرکت داشتند، اخراج و بازداشت شده‌اند. علت دستگیری فلوید، شکایت صندوقدار یک فروشگاه مبنی بر پرداخت پول سیگار با اسکناس تقلبی ۲۰ دلاری بود. 

با ادامه اعتراضات به نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا، یک افسر پلیس در شهر شارلوت کارولینای شمالی که پیش از این در کنار معترضان دیده شده بود، عصر دوشنبه با یک معترض گلاویز شد.

تصاویر نشان می‌دهد، این افسر پلیس مقابل یک مرکز دولتی در میان معترضانی قرار گرفته که شعار سر می‌دهند و سپس یک معترض سفیدپوست به او نزدیک شده و درگیری به وجود آمد. پلیس، شخص معترض را گرفت و با این کار معترضان بیشتری اطراف آن‌ها جمع شدند. اداره پلیس شارلوت-مکلنبورگ در پیامی توییتری تاکید کرد، این افسر در روز روشن هدف گرفته شد و از مردم خواست تا برای شناسایی مهاجمان کمک کنند.

در هیوستون تگزاس هم جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ با خانواده جورج فلوید دیدار کرد.

جورج فلوید که ۲۵ مه کشته شده است، امروز (سه‌شنبه) طی مراسمی در هیوستون تگزاس به خاک سپرده می‌شود. روز دوشنبه بیش از شش هزار تن در کلیسایی در هیوستون به او ادای احترام کردند.

وکیل این خانواده از این ملاقات یک ساعته خبر داد و گفت: همدردی بایدن برای این خانواده داغدار یک دنیا ارزش دارد. این دلجویی، با توجه به اینکه شهروندان بسیاری در این کشور خواستار تغییر در اقدامات پلیس بعد از مرگ فلوید شدند، نمونه‌ای از آن چیزی است که می‌تواند آمریکا را التیام دهد. گوش کردن به حرف یکدیگر می‌تواند آغازی برای التیام آمریکا باشد. این کاری است که جو بایدن با خانواده جورج فلوید انجام داد. او گوش داد، درد آن‌ها را شنید و همدردی کرد.

با تشدید تدابیر امنیتی اطراف کاخ سفید و ادامه اعتراضات، سازمان پارک‌های ملی آمریکا اعلام کرد که حصارهای اطراف منطقه اعتراضات مردمی موقتی هستند.

کیتی لیمینگ، سخنگوی سازمان پارک‌های ملی دوشنبه گفت، این نهاد دولتی و سرویس مخفی آمریکا انتظار دارند بخشی از پارک لافایت، مقابل کاخ سفید روز چهارشنبه بازگشایی شود. به گفته او، بخش‌هایی از این پارک برای تعمیر خسارت‌ها همچنان بسته می‌ماند. این سخنگو جزئیات دیگری از جمله زمان بازگشایی مابقی این میدان ارائه نکرد.

پارک لافایت که مقابل کاخ سفید واقع شده است، یکی از اصلی‌ترین سایت‌ها برای برگزاری اعتراضات سیاسی و دیگر مراسم‌های آزادی بیان است. این پارک، از زمانی که نیروهای پلیس آمریکا با استفاده از گاز اشک‌آور و دیگر تجهیزات برای متفرق کردن معترضان به خشونت پلیس تلاش کردند، بسته شده است.  

لافایت پارک

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد، بستگان جورج فلوید و سه سیاه‌پوست دیگری که به دست پلیس کشته شده‌اند، با پیوستن به حدود ۶۰۰ گروه مدنی دیگر، از نهاد ارشد حقوق بشری سازمان ملل خواستند با تشکیل جلسه فوری به افزاییش خشونت پلیس و سرکوب معترضان در آمریکا رسیدگی کند. سخنگوی شورای حقوق بشری در ژنو روز دوشنبه دریافت نامه از این گروه‌ها را تایید کرد. حمایت دست‌کم یک سوم از ۴۷ کشور عضو این شورا برای تشکیل جلسه فوری نیاز است.   

در همین حال جی اینسلی، فرماندار واشنگتن از گردهمایی گروه مشورتی از رهبران سیاه‌پوست و ماموران اجرای قانون خبر داد تا پیشنهادهایی برای اصلاح پلیس ارائه کنند. این فرماندار دموکرات گفت: امید من همکاری با این گروه برای نگارش قوانین معنادار در ایالت ماست.

همچنین دادستان‌ها اعلام کرد، اتهامات کیفری علیه هزاران معترض بازداشتی در لس آنجلس ایالت کالیفرنیا مطرح نخواهد شد. این معترضان با نقض ممنوعیت آمد و شدو دیگر دستورات پلیس بازداشت شدند.  

تنها چند روز پس از آنکه شهردار و رئیس پلیس شهر سیاتل، در ایالت واشنگتن به توقف استفاده از یک نوع گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان وعده دادند، پلیس بار دیگر در جریان اعتراضات شبانه از گاز اشک‌آور استفاده کرد که با اعتراض روز دوشنبه اعضای شورای شهر سیاتل همراه شد. آن‌ها با وعده بازنگری در ساختار پلیس سیاتل، خواستار استعفای شهردار هم شدند. رئیس شورای شهر سیاتل هم با ابراز تاسف از این مساله گفت تغییرات جدی در راه است. دفتر شهردار سیاتل اما واکنشی نداشته است. 

جان کوپر، شهردار شهر نشویل ایالت تنسی هم دوشنبه در بیانیه‌ای قول داد تا دوربین‌های متصل به لباس و دوربین‌های داخل خودرو برای بیشتر نیروهای پلیس این ایالت آمریکا تا ماه آینده نصب شوند. اجرای این پروژه بارها به دلیل هزینه آن به تعویق افتاده است.  

از دیگر تحولات این روزهای ناآرام آمریکا می‌توان به استعفای رئیس پلیس شهر پورتلند ایالت اورگان اشاره کرد. با تشدید اعتراضات، این مقام امنیتی که کمتر از شش ماه پیش کارش را آغاز کرد، کناره‌گیری می کند. این مقام مستعفی از چارلی لاول، از نیروهای امنیتی آمریکایی آفریقایی‌تبار خواسته است تا بعد از خودش رئیس پلیس بزرگترین شهر ایالت اورگان شود.

رئیس پلیس مستعفی پورتلند

اعتراضات در پورتلند

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.