stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
  • کد خبر : 134364
  • 21 خرداد 1399 - 12:01
1

آخرین رهبر شبه‌نظامیان دارفوربا پرونده‌ جنایت علیه بشریت در بازداشت لاهه

آخرین رهبر شبه‌نظامیان دارفوربا پرونده‌ جنایت علیه بشریت در بازداشت لاهه

دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد “علی کوشیب”، آخرین رهبر فراری شبه‌نظامیان دارفور، جنجاوید، پس از تسلیم در جمهوری آفریقای مرکزی، در بازداشت این دیوان بوده و با اتهامات جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت مواجه است.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از رویترز، علی محمد علی عبدالرحمن ملقب به کوشیب نخستین مظنون سودانی است که به بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه درمی‌آید. دیوان در سال ۲۰۰۷ برای وی حکم بازداشت صادر و او را به آزار و اذیت، قتل و تجاوز به عنف در منطقه دارفور سودان غربی، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ متهم کرد.

“فاتو بنسودا”، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی انتقال کوشیب، ۲۰ سال پس از ارتکاب جنایات توسط او را یک “نقطه عطف به تعویق افتاده” خواند.

وی در بیانیه‌ای اظهار کرد: قربانیان دارفور استحقاق این را دارند که سرانجام در دادگاه حاضر شوند.

دادستان‌ها می‌گویند کوشیب یکی از فرماندهان ارشد گروه شبه‌نظامی طرفدار دولت “جنجاوید” است که عامل حمله به شهرها و روستاها بوده و در دست‌کم ۱۹۹ کشتار و آوارگی ۴۰ هزار نفر اهالی دارفور از خانه‌هایشان نقش داشته است.

کوشیب در خصوص اتهاماتی که با آن روبه‌روست، اظهار نظر عمومی نکرده است.

درگیری دارفور حدود ۲۰۰ هزار کشته و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار آواره برجای گذاشت. دولت آمریکا این قتل‌ها را نسل‌کشی خوانده اما  دیوان کیفری بین‌المللی، کوشیب را به “نسل‌کشی” متهم نکرد.

منابع دولتی در جمهوری آفریقای مرکزی گفته‌اند که کوشیب در شهر بیرائو، در شمال کشور دستگیر و با هواپیما به لاهه برده شده است.

دیوان کیفری در هیچ کشوری نیروی پلیس ندارد و برای دستگیری مظنونان به اقدامات ۱۲۳ کشور عضو اتکا دارد.

دیوان کیفری بین‌المللی به دنبال “عمر البشیر”، رئیس جمهور سابق سودان نیز هست. او نیز به خاطر خشونت‌هایی که از طریق نیروهای طرفدار دولت دارفور انجام داده، با اتهامات نسل‌کشی، جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت روبه‌روست.

شورای امنیت سازمان ملل شرایط دارفور را در سال ۲۰۰۲ به دیوان کیفری بین‌المللی، دادگاه دائمی جرایم جنگی در جهان، گزارش داد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.