stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 134765
  • 22 خرداد 1399 - 13:14
4
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‎گذاری و گردشگری شورای شهر همدان خبر داد:

وجود ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان/ نقش پُررنگ دلالان در گرانی مسکن

وجود ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان/ نقش پُررنگ دلالان در گرانی مسکن
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‎گذاری و گردشگری شورای شهر همدان از وجود ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان خبر داد و گفت: گرانی مسکن در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری در همدان داشته است؛ به طوری‌که حتی بالاتر از کلانشهرهایی نظیر مشهد، شیراز و اهواز قرار گرفته‌ایم.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، حسین قراباغی در هفدهمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان با بیان این که گرانی مسکن در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری در همدان داشته است به طوری‌که حتی بالاتر از کلانشهرهایی نظیر مشهد، شیراز و اهواز قرار گرفته‌ایم، مطرح کرد:

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‎گذاری و گردشگری شورای شهر همدان، نقش دلالان و املاکی‌ها را در افزایش قیمت موثر دانست و گفت: مهمترین عامل، گرانی زمین است و فقدان تفکر راهبردی در توسعه شهر نیز موجب این وضعیت شده است.

به گفته قراباغی، براساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان وجود دارد که در افزایش قیمت مسکن، بی‌تأثیر نیست.

وی، نقش عوارض شهرداری و نظام مهندسی را از دیگر عوامل تأثیرگذار در گرانی مسکن دانست و گفت: نقش دستگاه های نظارتی باید در این زمینه مشخص شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‎گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه، با اشاره به اینکه متأسفانه طرح جامع شهر همدان که قرار بود توسط مشاور، مطالعه، تدوین و ارائه شود، در حد یک نقاشی باقی ماند و هیچ نتیجه‌ای نداشته است؛ مطرح کرد: در سال‌های اخیر نیز تفکیک اراضی صورت نگرفت و با وجود درخواست دستگاه های نظارتی مبنی بر دلایل به اجرا نرسیدن این طرح، هیچ اقدامی صورت نگرفت.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه عوارض شهرداری و نظام مهندسی در گرانی مسکن موثر است؛ عنوان کرد:‌ سایت‌های تبلیغاتی نیز عامل گرانی مسکن در همدان محسوب می‌شوند؛ از این‌رو دستگاه‌های نظارتی باید دستور توقف این شگرد خرید و فروش و اجاره مسکن را بدهند چراکه دلال‌ها و مالکان مسکن به دلخواه نرخ‌های کاذب را منتشر می‌کنند.

قراباغی با توجه به اینکه همدان به بن‌بست توسعه جغرافیایی رسیده است؛ افزود: تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در راستای ایجاد شهرک‌های مسکونی و ویلاسازی باید مورد توجه قرار گیرد و طرح‌های تشویقی مدنظر باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‎گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در پایان صحبت هاخود، با اشاره به اینکه شهری مانند اصفهان واحد تجاری غیرمجاز ندارد، اما در همدان بالای ۲۰ هزار واحد تجاری غیرمجاز داریم؛ خطاب به شهردار، گفت: بایستی املاک غیرمجاز شناسایی شود.

فتحی: جوانان، بخش عمده اجاره‌نشینان را تشکیل می‌دهند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز در ادامه، گفت: جوانان به‌ویژه زوج‌ها درصد عمده اجاره نشینان در این شهر هستند.

علی فتحی افزود: وضعیت نامطلوب گرانی مسکن موجب شده تا یک کارمند نیمی از حقوق خود را صرف اجاره مسکن کند؛ ضمن اینکه اکنون بسیاری از آنها به دنبال دریافت تسهیلات برای رهن خانه هستند.

وی با تأکید بر اینکه مجمع نمایندگان باید به این مسأله ورود پیدا کرده و به دنبال اصلاح قانون اساسی در این حوزه باشند؛ افزود: اکنون با وضعیت روبه رشد گرانی مسکن، اگر حقوق ۳۰ ساله یک کارمند را هم محاسبه کنیم؛ نمی تواند صاحب مسکن شود.

کاوسی‌امید: تأکید بر توقف فعالیت مشاور املاک در املاک غیرتجاری

دیگر عضو شورای شهر همدان نیز گفت: هم اینک بازار داغ سودآوری مسکن موجب شده تا متقاضیان اخذ مجوز تاسیس مشاور املاک افزایش چشمگیری یابد به طوری که هم اکنون ۵۰۰ متقاضی در صف انتظار قرار دارند.

اکبر کاوسی‌امید افزود: در صنف مشاوران املاک شاهد فعالیت افراد منصف هستیم؛ اما برخی نیز دلال و واسطه هستند و با خرید مسکن، آن را با چندبرابر قیمت ظرف یکی دو ماه به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه امروزه مشاوران املاک در خیابان های شهر همدان از تعداد فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی بسیار بیشتر است؛ از مدیریت شهری خواست: آن دسته از املاک که موقعیت تجاری ندارند را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع و فعالیت آنها را متوقف کند.

کاوسی‌امید با بیان اینکه هم‌اکنون زمین‌های نیروی انتظامی آماده تفکیک هستند، گفت: با تفکیک این زمین ها می توان زمینه ساخت‌وساز را مهیا کرد ضمن اینکه با اقدام مطلوب شهرداری و مسکن، عملیات تفکیک سازی زمین ۳۲ هکتاری منطقه خضر نیز اجرا شد.

وی فعالیت دو سایت تبلیغاتی در فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی را در گرانی مسکن تأثیر مستقیم دانست و از دادستانی و پلیس فتا خواست: فعالیت سایت های دیوار و شیپور در حوزه مسکن کنترل و ساماندهی شود.

کاوسی‌امید در ادامه با اشاره به تسطیح جاده دسترسی الوند، گفت: از آغاز به کار شورای پنجم پیگیر مسائل گنجنامه هستیم و شاید اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نگرفته است؛ اما علی‌رغم مطالبه برای عدم تخریب طبیعت، امیدواریم همگان پیگیر سهم ۱۳.۵ درصدی مجموعه شهرداری همدان از تله‌کابین گنجنامه هم باشیم.

وی در پایان با اشاره به مستحدثات غیرقانونی واقع در باغ‌ها و منطثه کوهستان الوند، گفت: آمادگی این را داریم که تمامی تجهیزات شهرداری را در اختیار مسئولان امر قرار دهیم تا با حکم دادستانی تمامی مستحدثات غیرقانونی باغ های اطراف شهر همدان و گنج‌نامه محو شود تا طبیعت را زنده نگه داریم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.