stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 135173
  • 24 خرداد 1399 - 9:46
2

تشکیل شورای انتخاباتی جدید ونزوئلا در بحبوحه اعتراض اپوزیسیون

تشکیل شورای انتخاباتی جدید ونزوئلا در بحبوحه اعتراض اپوزیسیون

دادگاه عالی ونزوئلا رهبران جدید شورای ملی انتخابات را معرفی کرد که بر انتخابات پارلمانی اواخر سال جاری میلادی نظارت خواهند داشت؛ اقدام کاملا منتظره‌ای که رهبران اپوزیسیون آن را تلاشی برای “دستکاری” در انتخابات قریب‌الوقوع دانستند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، منتقدان نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا بارها شورای ملی انتخابات را به جانبداری از حزب حاکم سوسیالیست متهم کرده و در سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاباتی را که منجر به انتخاب مجدد مادورو شد، تحریف شده خواندند و آن را تحریم کردند.

کنگره جدید ونزوئلا باید هم‌زمان با آغاز سال جدید میلادی با برگزاری مراسم تحلیف، فعالیت رسمی خود را آغاز کند اما دولت کاراکاس هنوز هیچ تاریخی را برای برگزاری این انتخابات تعیین نکرده است؛ انتخاباتی که احتمالا به خاطر شیوع ویروس کرونا که منجر به اعمال قرنطینه شده، با پیچیدگی‌هایی همراه خواهد بود.

دادگاه عالی ونزوئلا که کاملا حامی دولت است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایندیرا آلفونزو، یکی از قضات دادگاه عالی به عنوان رئیس جدید شورای ملی انتخابات برگزیده شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون “خلاء قانونی” دارد و به همین خاطر دادگاه عالی تصمیم گرفت تا رهبران این شورا را جایگزین کند. قانون اساسی ونزوئلا این قدرت را به کنگره داده است. قانونگذاران اما در تلاش بودند تا خودشان رهبری شورای ملی انتخابات را معرفی کنند و تاکید دارند که دادگاه عالی قدرت و اختیار لازم برای انجام این کار را ندارد.

خوآن پابلو گوآنیپا، یکی از قانونگذاران ونزوئلا در توییتی نوشت: با توجه به اینکه ما این دادگاه عالی مضحک را قبول نداریم، آنچه که حکم می‌کند را هم رد می‌کنیم. این یک مانع انتخاباتی است که توسط دیکتاتوری حاکم ایجاد شده است.

خوآن گوآیدو، رئیس پارلمان سال گذشته به دنبال پیروزی مادورو در انتخابات، یک ریاست جمهوری موازی اتخاذ کرد و از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا به عنوان رئیس جمهور “موقت” ونزوئلا به رسمیت شناخته شد.

این انتخابات قریب‌الوقوع، اپوزیسیون را مجبور خواهد کرد که بین شرکت در روندی که کاملا به نفع حزب حاکم سوسیالیت خواهد بود و یا تحریم انتخابات و از دست دادن تمامی نمایندگانش در کنگره یکی را انتخاب کند. هنوز مشخص نیست کشورهایی که گوآیدو را به رسمیت می‌شناسند، در صورتی که اپوزیسیون اکثریت خود را از دست دهد، چه واکنشی نشان خواهند داد.

انتهای پیام       

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.