stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
  • کد خبر : 135288
  • 24 خرداد 1399 - 11:37
5

رئیس‌جمهور الجزایر: ارتش ما صلح‌جو است/ وارد جزر و مد لیبی نمی‌شویم

رئیس‌جمهور الجزایر: ارتش ما صلح‌جو است/ وارد جزر و مد لیبی نمی‌شویم

در پی طرح پیشنهاد ایجاد بندی در قانون اساسی الجزایر که به ارتش اجازه مشارکت در عملیات‌های نظامی فرامرزی را می‌دهد، رئیس‌جمهور الجزایر تأکید کرد ارتش این کشور یک ارتش صلح‌جو است و در هیچ گونه جنگی شرکت نکرده و نخواهد کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر در مصاحبه با تعدادی از رسانه‌های این کشور گفت:  ارتش ما یک ارتش صلح‌جو است و در هیچ تجاوزی شرکت نکرده و نخواهد کرد. ارتش ما مثل ارتش‌های دیگر کشورها حق دارد با قطعنامه‌های سازمان ملل و اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب هماهنگ باشد و در چارچوب نیروهای حافظ صلح فعالیت کند. ما به عنوان بخشی از سازمان ملل باید از انزوای خود خارج شویم. ارتش ما جز با اراده و خواست مردم وارد هیچ فعالیتی نمی‌شود. 

تبون گفت: عملیاتی وجود دارد که امنیت و ثبات کشور را هدف قرار می‌دهد و ایجاب می‌کند ارتش با هماهنگی بقیه کشورها وارد مداخله شود.می‌خواهیم با شفافیت عمل کنیم و قانون اساسی‌مان نیز شفاف باشد. ارتش کاملا حق دارد در قانون اساسی ورود کند. ارتش برای تحقق صلح تلاش می‌کند و قبل از اینکه بخواهد در عملیات فرامرزی شرکت کند باید موافقت پارلمان را به دست آورد. مأموریت اصلی ارتش دفاع از الجزایر است. ارتش قبلا نیز عملیات فرامرزی انجام داده است. ما مردمی صلح‌جو هستیم. ارتشمان نیز صلح جو است و در هیچ تجاوزی شرکت نمی‌کند.

تبون تأکید کرد: اصلاح قانون اساسی هیچ ارتباطی با لیبی ندارد و هدف تنها حفاظت از الجزایر است. لیبی بعد از اینکه به سرنوشت سوریه دچار شد به سرنوشت سومالی نیز دچار می‌شود. جزر و مد موجود در لیبی ما را به سمت خود نمی‌کشد و ما در این کشور مداخله نمی‌کنیم. طرح ما واضح است باید مذاکره را در پیش گرفت چراکه خونی که ریخته می‌شود خون لیبیایی‌هاست نه خون طرف‌هایی که جنگ نیابتی را برعهده دارند. ما موضع واحدی درباره تمام گروه‌ها در لیبی داریم. طمع‌ورزی‌های توسعه‌طلبانه یا اقتصادی در لیبی نداریم بلکه خواهان توقف جنگ هستیم. بهتر است به جای آنکه منابعمان را در جنگ‌ها از دست بدهیم از آن برای توسعه محلی بهره ببریم.

وی ادامه داد: الجزایر تنها کشوری است که می‌تواند گروه‌های لیبیایی را گردهم آورد. خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی و فائز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی آمادگی‌شان را برای قبول میانجیگری الجزایر اعلام کرده‌اند. می‌توانیم با کشورهای همجوار چه مصر و چه تونس برای حل بحران لیبی همکاری کنیم. در نشست برلین درباره تصمیماتمان صراحتا توضیح دادیم. برخی کشورها از طریق وارد کردن سلاح به لیبی و ایجاد فتنه در میان لیبیایی‌ها با تصمیمات اتخاذ شده مخالفت کردند.

اظهارات رئیس‌جمهور الجزایر درباره ارتش بعد از آن ایراد شد که پیشنهاد شده در قانون اساسی این کشور بندی درج شود که به ارتش اجازه مشارکت در عملیات‌های نظامی فرامرزی را می‌دهد.

این پیشنهاد موجب جنجال گسترده‌ای در الجزایر شده است.

مجله ارتش الجزایر اعلام کرد این پیشنهاد با سیاست خارجه کشور کاملا هماهنگ است و مشارکت ارتش در عملیات فرامرزی موجب تقویت صلح و امنیت در آفریقا می‌شود. سیاست خارجه الجزایر بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها تأکید دارد.

برخی معتقدند که این مسئله وضعیت لیبی و نزاع آن را تغییر می‌دهد. برخی نیز می‌گویند این مداخله احتمالا ارتش الجزایر را وارد باتلاق جنگ‌های منطقه‌ای یا جنگ نیابتی می‌کند.

برخی کارشناسان نیز می‌گویند ارتش الجزایر تنها با موافقت رئیس‌جمهور و پارلمان می‌تواند در عملیات‌های فرامرزی شرکت کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.