stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 13618
  • 20 آبان 1394 - 1:37
1

با سخنرانی، عکس و پوستر نمی‎توان امنیت را ارتقا داد

امروزه امنیت به‌عنوان مهم‎ترین و زیربنایی‎ترین اصل در تدوین استراتژی‎های توسعه هر منطقه محسوب می‎شود و هرگونه ناامنی، زیان‎های جبران‎ناپذیری به جامعه وارد می‎کند.

قلم | qalamna.ir :

صاحب‎نظران معتقدند که مفاهیم امنیت و احساس امنیت متفاوت‎اند. ممکن است در جامعه‎ای امنیت باشد اما احساس نشود و مصداق این اعتقاد در لرستان است.

 امنیت لرستان زیاد است و آمار رسمی ارائه شده از دبیرخانه شورای امنیت کشور گواه بر این مدعاست اما متأسفانه دید بیرونی نسبت به این فاکتور بسیار مهم، مثبت نیست و این نگاه منفی باید واکاوی شده و نیاز به فرهنگ‎سازی بیش از پیش احساس می‎شود.

با سخنرانی، عکس و پوستر نمی‎توان امنیت را ارتقا داد

سرهنگ «ناصر فرید» معاون فرهنگی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان گفت: از ظرفیت‎های بومی و مذهبی برای فرهنگ‌سازی و ارتقاء امنیت استفاده شود.

وی افزود: باید روی پارامترهایی که مشخص کننده یک جامعه امن است تمرکز داشته باشیم و نسخه‎هایی مهم برای ارتقای امنیت اجتماعی بپیچیم.

این مسئول تصریح کرد: فرهنگ با امنیت ارتباط مستقیم دارد و با انجام کار فرهنگی در جامعه می‎توان امنیت اجتماعی و احساس امنیت را ارتقا داد. باید این را بدانیم که با سخنرانی، عکس و پوستر نمی‎توان امنیت را افزایش داد.

فرید خاطرنشان کرد: کار فرهنگی در خصوص ارتقاء امنیت و احساس امنیت باید از همان ابتدا در بین جامعه جا بیفتد و از همان اول باید راهکارهای درستی ارائه داد.

معاون فرهنگی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان یادآور شد: برای ارتقا امنیت اجتماعی باید از وقوع جرم‎ها و گناهان کوچک جلوگیری کرد، چون پیشگیری نکردن از وقوع این جرائم سبب وقوع اتفاقات بدتر و بزرگ‎تری می‎شود.

وی افزود: معنویت ما با امنیت ارتباط دارد و همین قضیه باعث می‎شود که در ایام مذهبی وضعیت امنیت بهتر از دیگر روزها شود.

معاون فرهنگی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: از ظرفیت معنوی و مذهبی مردم برای انجام کار فرهنگی در ارتباط با امنیت استفاده شود. به‌طور مثال در ایام محرم از گردهمایی مردم عزادار برای اشاعه فرهنگ امنیت استفاده کنیم.

رسانه‎ها روی مسائل جزئی و منفی مانور ندهند

«ماشاءالله بهاروند» معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این‌باره گفت: هر اتفاق منفی را در فضای مجازی منعکس نکنیم.

وی افزود: پژوهش‎ها در مسائل فرهنگی نقش بسیار مهمی دارند و با انجام پژوهش می‎توان فعالیت‎های فرهنگی موثرتری داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر فعالیت‎های فرهنگی متکی به پژوهش‎های علمی باشند در تصمیم‎گیری‎ها و اجرا موفق‎تر عمل می‌کنیم و با اطمینان بیشتری کار پیش می‎رود.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که باید بین ناامنی و احساس آن تفاوت قائل شد، ادامه داد: رسانه‎ها در بحث امنیت و احساس امنیت نقش بسیار موثری دارند که نمی‎توان از آن چشم‎پوشی کرد.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان یادآور شد: رسانه‎ها نباید روی مسائل جزئی و منفی مانور دهند، چون بسیاری از نکات منفی به انعکاس نیازی ندارند و نشر آنها موجب از بین رفتن امنیت و احساس امنیت می‎شود، هر اتفاق منفی را در فضای مجازی منعکس نکنیم.

بهاروند اظهار کرد: نیاز است که کار کارشناسی در قالب کمیته مشخص روی بحث احساس امنیت انجام شود تا این گونه روی مصادیق ناامنی به‌صورت تخصصی کار شود.

افزایش سطح تعلق اجتماعی، امنیت را ارتقا می‎دهد

«علی شیخیان» معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با بیان این‌که تقویت فرهنگ شهروندی به ارتقاء احساس امنیت کمک می‎کند، افزود: پژوهش‎های انجام شده در خصوص امنیت و احساس امنیت به‌علت متفاوت بودن جمعیت و پژوهشگران نتایج مختلفی دارند که باید از جمع‎بندی این نتایج به راهکاری کارساز رسید.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه یک سری از فاکتورها مربوط به بحث امنیت در لرستان رعایت نمی‎شود که کنترل خشونت از جمله آن‌هاست، افراد در برابر عصبانیت نمی‎توانند خود را کنترل کنند و همین قضیه امنیت جامعه را به خطر می‎اندازد.

این مقام مسئول ادامه داد: هم‌چنین کم بودن میزان تحمل در استان لرستان یکی از فاکتورهای عدم احساس امنیت و ناامنی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: افزایش سطح تعلق اجتماعی باعث می‎شود که در برابر یکدیگر و جامعه احساس دین کنیم و منافع گروه را به منافع شخصی ترجیح دهیم و به این طریق امنیت را ارتقا دهیم.

شیخیان خاطرنشان کرد: تقویت فرهنگ شهروندی در بحث امنیت و احساس امنیت بسیار مهم است و لازم است که در استان لرستان بیشتر به آن پرداخته شود.

حمایت اجتماعی نقش مهمی در احساس امنیت دارد

«احسان جهانیان» مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری لرستان نیز می‎گوید: ارتقای امنیت از طریق برطرف کردن محرومیت و فقر، می‎تواند به افزایش امنیت اجتماعی کمک کند.

وی افزود: براساس پژوهش‎هایی که از سال ۹۱ تا ۹۳ در سطح کشور انجام شود، مشخص شد که پلیس تنها بخشی از تحقق احساس امنیت را به عهده دارد.

این مسئول گفت: براساس این پژوهش‎ها بی‎نظمی اجتماعی، حمایت اجتماعی، ریسک و مخاطره و درک از وقوع جرائم و بزهکاری نقش مهمی در احساس امنیت اجتماعی دارند.

این مقام مسئول افزود: براساس تحقیقات، سطح سواد با احساس امنیت ارتباط معکوس دارد بدین منظور که هر چه میزان تحصیلات افراد بیشتر باشد، احساس امنیت کمتری می‎کنند.

جهانیان اظهار کرد: پژوهش‎ها نشان داده که افرادی که به روحانیت نگرش مثبتی دارند، احساس امنیت بیشتری می‎کنند.

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری لرستان یادآور شد: طرح پلیس جامعه‎محور و طرح نگهبان محله که در سطح کشور اجرا شدند جهت ارتقای امنیت اجتماعی موثر بودند.

وی ادامه داد: ارتقای امنیت از طریق رفع محرومیت و فقر، تسریع در اجرای احکام قضایی، ایجاد مراکز راهگشا از قبیل مشاوره و … می‎تواند به افزایش امنیت اجتماعی کمک کند.

کاهش آسیب‎های اجتماعی، احساس امنیت را به‌دنبال دارد

هم‌چنین «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی لرستان، میزان آنومی اجتماعی را در احساس امنیت بسیار موثر دانست و افزود: گاهی امنیت در جامعه وجود دارد اما احساس آن نیست. در لرستان نیز با وجود این‌که امنیت بالاست اما احساس امنیت پائین است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بُعد ذهنی امنیت، شاخصه‎های متعددی از نظر علمای علوم اجتماعی وجود دارد که میزان نرخ آسیب‎های اجتماعی، نرخ آشفتگی و آنومی اجتماعی، توان و قدرت پلیس و… از جمله آن‌هاست.

این مقام مسئول افزود: یکی از مؤلفه‎های اساسی در افزایش احساس امنیت، کاهش آسیب‎های اجتماعی است و سازمان بهزیستی اقدامات مختلفی را در این خصوص انجام داده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان کاهش بزهکاری و تعداد مجرمین را یک راهکار برای ارتقای احساس امنیت دانست و یادآور شد: رعایت حقوق شهروندی نیز باعث ایجاد احساس امنیت می‎شود.

حیدری اظهار کرد: توسعه متوازن و همه‎جانبه که خوشبختانه در استان با حضور دولت تدبیر و امید تحقق یافته است باعث افزایش احساس امنیت در بین جامعه می‎شود، هر جامعه‎ای که بوی فقر دهد احساس امنیت در آن از میان می‌رود.

وی افزود: رفع تبعیض در دستگاه‎های اجرایی، قانونمداری، برابری فرصت‎های اجتماعی و ترویج و اصلاح باورهای دینی از راهکارهای ارتقای احساس امنیت است.

ضرورت ایجاد احساس امنیت برای غیربومی‎های استان

«حبیب‎الله خجسته‎پور» فرماندار خرم‎آباد نیز گفت: باید نگاه دیگران را نسبت به استان مثبت کنیم.

وی افزود: بحث احساس امنیت بین ساکنان لرستان و احساس امنیتی که دیگران نسبت به این استان دارند را باید به‌صورت جداگانه بررسی کرد.

این مسئول اظهار کرد: میزان احساس امنیت در میان ساکنان شهرستان‎های لرستان بالا است و مصداق‎های بسیار زیادی در این‌باره وجود دارد.

خجسته‎پور ادامه داد: در همه شهرهای بزرگ اگر به پاساژ طلافروشان مراجعه کنیم کاملاً احساس ناامنی از طرف طلافروشان را حس می‎کنیم اما در بازار طلافروشان شهر خرم‎آباد برای محافظت از مغازه‎هایشان از درهای معمولی استفاده شده و این قضیه نشان دهنده بالا بودن احساس امنیت در بین مردم لرستان و شهر خرم‎آباد است.

فرماندار خرم‎آباد اظهار کرد: مردم لرستان خیلی راحت و آزادانه در شهر تردد می‎کنند و دختران و زنان احساس امنیت بالایی در این استان دارند.

وی یادآور شد: باید برای کسانی که خارج از استان به ما نگاه می‎کنند احساس امنیت ایجاد کنیم تا دید آنها نسبت به لرستان مثبت شود و در این صورت است که سرمایه‎گذاران و گردشگران فراوانی به استان‎مان خواهند آمد.

در لرستان قدرت پردازش نقاط منفی بالاست

«سیدسعید شاهرخی» معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان نیز با بیان این‌که از ظرفیت انجمن‎های مردم نهاد برای فرهنگ‎سازی امنیت استفاده شود، گفت: برابر اطلاعاتی که موجود است لرستان هم به لحاظ اجتماعی و هم از نظر امنیتی در شرایط مناسبی به سر می‎برد.

وی افزود: لرستان شرایط خوبی در خصوص امنیت دارد و این قضیه به خاطر تدین مردم، حجب و حیا، فرهنگ و اصالت آن‌ها، تأثیر آموزه‎های دینی و تلاش‎های مأموران انتظامی و قضایی استان است.

این مقام مسئول ادامه داد: باید بکوشیم تا احساس امنیت در لرستان افزایش یابد تا نقش آن را در رفتار اجتماعی و آرامش روحی در جامعه ببینیم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار در افزایش احساس امنیت را کار فرهنگی دانست و اظهار کرد: با کار فرهنگی می‎توان امنیت هم‌چنین احساس امنیت را ارتقا داد.

شاهرخی یادآور شد: متأسفانه در لرستان قدرت پردازش نقاط منفی بالاست و این قضیه ضربه‎هایی به این استان وارد کرده است، باید بکوشیم در حد ضرورت نقاط منفی را برای پندآموزی بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به شایستگی چهره لرستان را معرفی کنیم و وجه منفی هر واقعه‎ای را در نظر نگیریم و در عوض نقد منصفانه و مثبت داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که باید از ظرفیت‎های انجمن‎های مردم نهاد برای فرهنگ‎سازی در رابطه با بحث امنیت و احساس امنیت کمک بگیریم، تصریح کرد: سازمان‎های مردم‎نهاد را به‌عنوان نهضتی برای فرهنگ‎سازی فعال کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان با اشاره به نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‎ها در ارتقای امنیت و احساس امنیت گفت: تشکیل جلسات علمی و سمینارها و جلسات پرسش و پاسخ توسط این نهادهای علمی با توجه به ظرفیت جمعیت پویایی که در اختیار دارند، می‎تواند امنیت را ارتقا دهد.

به هر حال باید پذیرفت افزایش احساس امنیت در لرستان نیازمند توجه به بسیاری از فاکتورها از جمله فرهنگ‎سازی و منتشر نکردن برخی اخبار خشونت‎بار بوده که باید همه افراد در این راستا نقش‎آفرینی کنند و چهره واقعی استان را به دیگر استان‎ها نشان دهند.

تهیه و تنظیم از «ساناز رباطی»

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.