stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 136998
  • 27 خرداد 1399 - 12:50
0

توسعه همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها

توسعه همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها

دو خودروساز بزرگ کشور طی اطلاعیه‌هایی جداگانه از گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌ها خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در راستای ارتقا صنعت خودرو کشور و توسعه خودکفایی خبر داده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

طبق اعلام گروه خودروسازی سایپا، با دستور مدیرعامل این گروه خودروسازی نخستین «کمیته همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش‌بنیان» در صنعت خودرو ایجاد شده است.

علاوه‌ براین  گروه خودروسازی سایپا در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین اجرای ابلاغیه ۱۰گانه قرارگاه تولید وزارت صمت که در آن به استفاده از پتانسیل مراکز دانش‌بنیان، جذب نخبگان و افزایش خوداتکایی اشاره شده بود، کمیته همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش‌بنیان را ایجاد کرد. این خوردوسازی درصدد این است با ایجاد این کمیته، ضمن افزایش همکاری‌ها با مجموعه‌های دانش‌بنیان، از توان و تخصص این مجموعه‌ها در طراحی و تولید خودروهای جدید و تکمیل پروژه‌های بومی‌سازی قطعات محصولات خود استفاده کند.

داخلی‌سازی قطعات بافناوری بالا (های‌تک)، کاهش وابستگی به دانش فنی تولید این محصولات و تولید موتور و خودروهای کم مصرف از موارد دیگری است که سایپا در سال جاری با همکاری دانش بنیان ها دنبال می‌کند.

بنابراین گزارش، سایپا برای گذر از تولید فعلی خودرو به سمت تولید مدرن و از سوی دیگر افزایش بهره‌وری، همکاری با صاحبان ایده در مراکز دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را ضروری می‌داند، لذا همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان در گروه خودروسازی سایپا بازتعریف شده و در اولویت بخش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای سایپا قرار گرفته است. بنابراین با این رویکرد از تمام شرکت‌های دانش بنیان که در صنعت خودرو و صنایع مرتبط با آن فعالیت می‌کنند، دعوت می‌کند تا همکاری‌های خود را با کمیته تخصصی یاد شده، آغاز کنند.

گفتنی است بر اساس این دستور؛ یکی از اهدافی که گروه خودروسازی سایپا برای “کمیته همکاری‌های مشترک سایپا با مجموعه های دانش بنیان” در نظر گرفته، جذب نخبگان و دانشگاهیان برای انجام پروژه های توسعه‌ای گروه خودروسازی سایپا است.

توسعه همکاری ایران خودرو با دانشگاه علم و صنعت در حوزه ‌های فناورانه

در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز، مدیر آن از برنامه توسعه همکاری با دانشگاه علم و صنعت در طرح‌های فناورانه با هدف خودکفایی خبر داده و اعلام کرده است که به زودی تفاهم نامه‌ای در این زمینه منعقد می‌شود.

فرشاد مقیمی در دیدار با رییس و اعضای هیات علمی دانشگاه علم‌وصنعت، اعلام کرد که از ایده‌های نو و فناورانه توسط استادان و جوانان نخبه دانشگاهی استقبال می‌کند. باتوجه به اینکه پتانسیل‌های لازم در صنعت خودرو وجود دارد، نیاز است که دانشگاه برای بهره‌برداری از این توانمندی، مساله منطقی طرح و ارائه کند.  

وی با اشاره به سابقه همکاری ایران خودرو با دانشگاه‌ها، افزود: تعامل خوبی بین صنعت و مراکز علمی شکل گرفته و در این میان دانشگاه علم‌وصنعت نیز می‌تواند در حوزه‌های فناوری جدید برای طراحی و تولید پلتفرم مشترک همکاری کند.  

رونمایی از خودرویی کم‌مصرف در بهمن‌ماه امسال

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید خودروی کم‌مصرف خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال جاری از خودرویی در کلاس A با قابلیت پیمایش با موتور کم مصرف رونمایی خواهیم کرد.

در این جلسه جبار علی ذاکری- رئیس دانشگاه علم‌وصنعت نیز به ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه و تجربه همکاری با صنایع مختلف از جمله صنایع دفاعی اشاره کرده و گفت: آماده انتقال دانش فنی خود به صنایع خودروسازی نیز هستیم. باتوجه به عملکرد خودرویی دانشگاه ما با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، مرکز توسعه قوای محرکه در این دانشگاه تاسیس شده است که کمک فنی و فکری مورد نیاز به تولیدکنندگان ارائه می‌دهد.

وی ضمن یادآوری اینکه دانشکده خودرو علم‌وصنعت سابقه همکاری با صنعت خودروسازی به خصوص ایران‌خودرو را دارد، اظهار کرد: لذا انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌های موجود، روند توسعه همکاری در حوزه های مختلف بیشتر شود. ضمن اینکه در پروژه پلتفرم مشترک دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا و تولید خودروی جدید در قالب تفاهم‌نامه‌ای آماده همکاری هستیم.

در ادامه محمد حسن شجاعی فرد- رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم‌وصنعت- نیز در این دیدار گفت: استادان دانشگاه  آماده همکاری با ایران خودرو در زمینه طراحی و تولید پلتفرم هستند و در این زمینه دانشگاه علم‌وصنعت گام‌های خوبی برداشته است. پروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در راستای ارتقای ارتباط دانشگاه و صنعت خودروی کشور و با هدف بومی سازی طراحی پلتفرم خودرو به کنسرسیوم دانشگاهی متشکل از دانشگاه های علم و صنعت ایران، امیرکبیر، خواجه نصیر و تهران ابلاغ شده بود که دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به انجام طراحی و آماده سازی نمونه آزمایشگاهی پلتفرم خودروی ملی شد.

وی تاکید کرد: پیوند فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی با بخش صنعت به عنوان یگانه راهکار پرورش نیروی انسانی آشنا با فرهنگ کار و کارآفرینی در کشور است. ارتباط میان صنعت و دانشگاه در چهار حوزه اصلی پژوهش پایه‌ای، پژوهش مشارکتی، انتقال دانش و انتقال فناوری می‌تواند صورت گیرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.