stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۹ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 10 October , 2024
  • کد خبر : 139871
  • 04 تیر 1399 - 14:20
0

کیفیت زندگی مردم با دولت الکترونیک بالا می‌رود

کیفیت زندگی مردم با دولت الکترونیک بالا می‌رود

یک فعال حوزه کار استقرار دولت الکترونیک را موجب افزایش سرعت کار و کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: دستگاه‌های متولی صدور مجوز کسب و کار باید در کوتاه‌ترین زمان نسبت به صدور مجوز اقدام کنند تا شرایط راه‌اندازی یک کسب و کار برای مردم آسان شود.

قلم | qalamna.ir :

فتح اله بیات در گفت‌وگو با درخصوص استقرار دولت الکترونیک و مزایای آن ابراز عقیده کرد و گفت: الکترونیکی کردن امور بر کیفیت زندگی مردم تاثیر می گذارد. در شرایط بحرانی ناچاریم که به سمت دولت الکترونیک برویم همچنان که بسیاری از کشورها به این سمت رفته اند و از آن استفاده می کنند ولی پیش از هر چیز باید شرایط و زیرساختهای آن را مهیا و امکانات لازم برای تحقق دولت الکترونیک را فراهم کنیم تا همه آحاد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا که ناچار شدیم به دلیل تعطیلی مدارس به شکل غیرحضوری کلاسهای آموزشی را برقرار کنیم بچه هایی توانستند به موقع در کلاسها شرکت کنند که دسترسی به اینترنت پرسرعت و گوشی های هوشمند داشتند ولی در روستاها و مناطق دورافتاده که فاقد این امکانات بودند خانواده ها دچار مشکل شدند.

این فعال حوزه کار در پاسخ به این پرسش که آیا باید در شرایط بحرانی به سمت الکترونیکی کردن امور برویم؟ گفت: معتقدم باید در شرایط عادی به فکر این مساله باشیم تا بتوانیم در شرایط بحرانی به نحو مطلوب تصمیم گیری کنیم. در بحران کرونا اکثر کارگرانی که به ادارات کار مراجعه کرده بودند اعلام می کردند که از طریق الکترونیکی توانایی ثبت درخواست بیمه بیکاری یا دادخواست شکایت ندارند و دچار مشکل شده بودند بنابر این نمی‌توانیم به یکباره ‌همه کشور را به سمت استفاده از سیستم های الکترونیکی سوق دهیم و خدمات را به شکل غیر حضوری ارائه دهیم.

بیات ارائه آموزشهای لازم را در جریان استقرار دولت الکترونیک موثر و حایز اهمیت خواند و گفت: در کنار فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز باید آموزشهای لازم را هم به مردم و مسئولان بدهیم. بدون آموزش نمی‌توانیم سیستم الکترونیکی را به جامعه تحمیل کنیم و در ادارات، سازمانها و دستگاه‌ها با مشکل مواجه می شویم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساختها به این دلیل دولت توانست طرح وام یک میلیون تومانی یارانه را با موفقیت اجرا کند که اطلاعات افراد و سرپرستان خانوارها و داده‌های مورد نیاز را از قبل و طی سالهای گذشته در اختیار داشت و همین امر باعث شد تا در زمان اندکی از طریق ارسال پیامک افراد ثبت نام و وام به حسابهایشان واریز شود در حالی که اگر می خواستیم به شکل حضوری اقدام کنیم با حجم عظیمی از مراجعات مردمی و صف های طویل روبه رو می شدیم که کار را مختل می کرد.

این فعال حوزه کار با اشاره به زمان صدور مجوز کسب و کار در کشورهای دیگر گفت: در کشورهای دیگر مجوز کسب و کار در کوتاهترین زمان صادر می شود تا افراد به سرعت فرایندهای راه اندازی یک کسب و کار را دنبال کنند ولی متاسفانه در کشور ما افراد باید درگیر بروکراسی های اداری شوند و یک پروسه طولانی را برای دریافت مجوز طی کنند.

بیات استقرار دولت الکترونیک را در بالا رفتن سرعت کار و کاهش هزینه ها موثر دانست و گفت: دستگاههای متولی صدور مجوز باید در زمان کوتاهی اقدام و شرایط راه اندازی یک کسب و کار را آسان کنند. به طور حتم الکترونیکی شدن امور در کیفیت زندگی مردم اثرگذار است بنابر این اگر در شرایط عادی به فکر امکانات و رفاه و آسایش مردم و جامعه باشیم در شرایط بحرانی دیگر دچار مشکل نمی شویم.

وی در پایان با اشاره به خسارتهای ناشی از کرونا به اشتغال و بازار کار، جامعه و بسیاری از کسب و کارها بر لزوم استفاده از تجارب کشورهایی که در بحران قرار گرفته اند تاکید کرد و گفت: اگر از قبل راهکارهای مقابله با بحران را پیش بینی کنیم با کمترین تاثیرگذاری می‌توانیم از بحرانها عبور کنیم.

دولت درصدد است در راستای تحقق شعار جهش تولید، برنامه تسهیل فرآیندهای ورود به بازار کسب و کارها و کاهش زمان دسترسی به مجوزها را از طریق استقرار دولت الکترونیک دنبال کند. در ماههای گذشته شیوع کرونا موجب شد تا برخی فعالیتها و خدمت رسانی‌ها بر بستر دولت الکترونیک صورت گیرد که بهره‌مندی ۲۱ میلیون خانوار ایرانی از وام یک میلیون تومانی یارانه بدون مراجعه حضوری و انجام تشریفات اداری و تمدید دفترچه‌های بیمه از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت برنامه دولت بوده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.